• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vår hund flämtar när vi åker husbil, han älskar dom nya platserna vi kommer till men han är stressad vid själva husbilsåkandet.

Vi har fetvadd i öronen på honom för att minska hans hörförmåga men använder jag blinkersen, torkarna eller gör ett annorlunda motorljud så reagerar han direkt, växla vill han inte att jag gör så jag lägger i 5:an nästintill direkt och sen åker jag på den.

Han stutsar inte omkring och är orolig utan bara detta flämtande, helst vill han upp i knät, men om han sitter så han ser ut flämtar han ännu mer.

Flämtande börjar direkt om jag sätter mig vid förarstolen annars är han hur lugn som helst i husbilen och hoppar in självmant.

Har testat åksjuketablett för mäniskor en gång och det var helt verkningslöst.
Har kylfilt/kudde som han alltid sitter på för att hålla honom sval.

Har testat att sitta en bra stund i förarstolen och bara vara utan att åka, men det ska flämtas bara jag närmar mig ratten. Har åkt sakta och korta sträckor men det flämtas ändå.

Finns bara en resa han aldrig flämtar på, om jag hämtar honom på sambons jobb och åker hem med mig i arbetsbilen, han får då sitta i mitt knä, en sträcka på ca 300-400 meter.


Finns det något lugnande för hund, kan man ge det varje dag då man är ute å åker?

En superfin och lugn 4årig hund som vi inte vill göra oss av med, men vi behöver hjälp för att det här ska sluta lyckligt.


Hjälp mottages tacksamt.
 

Kristina-Tommy

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Österåker
HBK-Nr
13179
Medlemskap
2022
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Vi hade samma problem med vår hund när hon inte var fastspänd. Hon gillade inte skakningarna och vibrationerna på golvet. Numera sitter hon alltid fastspänd i en sele i mitt (passagerarsidans) bälte samtidigt som hon ligger/sitter på en "puff" inköpt på Rusta. Funkar hur bra som helst för oss!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Våran Jack Russel var ungefär lika dan ett tag och ju mer frugan ömkade med honom dess värre blev det tills jag ledsnade och vänligt men synnerligen bestämt
platsade honom och gav mig inte förrän han begrep vad som gällde under färd. Numera älskar han att åka husbil . Man måste nog göra klart för sig att hundar är djur fastän man behandlar dom som människor (mer än gärna ) :):):)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Vår hund sitter helt stilla men flämtar hela tiden, ögonen ploppar nästan ur också.
Han sitter still på en hundkorg som i sin tur ligger på en plastback mellan sätena för att han ska komma upp lite, det där med passageraren som ömkar kan vara en bidragande orsak.

När jag kör stirrar han hela tiden på mig och aldrig på passageraren, tråkigt som sjutton och kanske slutar med att vi får göra oss av med honom på ett eller annat sätt :(

Världens snällaste hund.
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Adaptil fungerar på vår hund finns på apotek och är lugnande
bara att spraya lite på bädden vänta 15 min
mvh Sune
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Tack.
Har redan det vid varje åkning, hjälper marginellt.

Ska testa täckt bur igen!!
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Du kanske kan vänja honom vid att ligga i en bur hemma. Du skulle kunna ha den med öppen dörr och ha nåt favoritben eller så därinne. När/om han vänjer sig vid den kan du ha med den i husbilen. Då kommer han nog att söka sig till den då också. Då blir det en trygg avgränsad plats att åka på.
 
F

F.d. 30475

Guest
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Prova att sätta på honom ett DAP halsband eller Spraya hans liggplats med DAP.
DAP är ett lugnande feromon samma som tiken utsöndrar då valparna diar. Finns att köpa på Apotek eller välsorterade djuraffärer. DAP är helt ofarligt för hunden och oss människor.
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Bur eller bälte så han känner sig trygg inte behöver hålla balansen själv, ett eget krypin eller bilbälte. Vi har bälten i soffan och så fäller vi ned bordet så det blir en stor fin platt yta att ligga på. På sätet och bordet har vi en hunfäll.

Lycka till!!!:spinny::spinny: Försöker bifoga bild men lyckas inte.
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Prova DAP (feromoner) eller Zylkene som båda kan ha en lugnande effekt. Vi hade en tik som med åren blev väldigt skottberörd
Nyårsafton var ett H-E. Fick sedan rekommendation att ge henne Zylkene, som fungerade alldeles utmärkt Men man måste påbörja behandling några dagar innan förväntad trauma. För oss har det fungerat både när det gäller skottberördhet och åksjuka.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Våran lilla 5 kilos Bichon Frise sitter i en sele i mattes knä i passagerarsätet, enda gångerna som han blir orolig är när solen står lågt och vi kör där det är glest med träd =blir lite blinkande ljussken.
Boten mot detta var enkel.
 

Bilagor

  • 20130930_155114.jpg
    20130930_155114.jpg
    759,8 KB · Visningar: 16
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

När vi hade en "bensinare" hade vi inga problem, hunden(hon) lågt lugnt på golvet mellan stolarna, till och med sov där. Så bytte vi till en diselbil,hon ligger fortfarande mellan stolarna, flåsade och darrade, värre och värre blev det. Köpte en stor mjuk kudde som hon ligger på nu och med det arrangemanget går åkandet betydligt bättre,hon kan till och med lägga ner huvudet och kopplar av. Inget flåsande eller darrade längre. Tror det är vibrationerna från dieselmotorn som hon inte trivs med. Vill absolut inte ge något lugnande.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Får jag också komma med något förslag?
Vi har ändå haft några husdjur genom åren; hundar, katter, m.fl., t.o.m. en apa fick vi passa en gång!
Man kan få ett husdjur att göra nästan vad som helst genom träning och åter träning + belöning!
En hund som får en saftig biffbit varje gång det smäller önskar efter några veckor av träning varför det inte smäller lite oftare!
Jag skulle göra så här i det aktuella problemet med husbilen:
Börja med att vistas i husbilen, belöna med det som man vet hunden älskar mest (våran älskar kokt lever, hjärta, m.m.), minst 10 gånger under fem dagar.
Starta motorn, låt den gå en stund, stäng av! Belöna! 10 ggr. igen!
Kör en liten bit, åk hem! Belöna!
Kör allt längre bitar men belöna bara när man är framme och stängt av.
Efter en månad kommer hunden att ställa sig utanför husbilen varje gång du öppnar ytterdörren.

Vi belönar mycket och ofta! Liten tur i bilen till affären, hunden vill med för att vakta bilen och får sin belöning när hon kommer hem.
Det kanske visar sig att det inte var så enkelt men vad har du att förlora?
Ett par kilo biff!
I mitt fall är det faktiskt billigt med frysen lever, hjärta, njurar. Bonnie följer med överallt, går nästan alltid utan koppel, därför att hon är klok, lystnar, lyder och älskar lever!
Lycka till!
Julian
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

Låter ganska bra och det kan i vart fall inte bli fel. Vad man bör tänka på att beröm är beröm och inte ömka. Ge hunden sitt godis, klappa den och säg bra. Och det skall komma från hjärtat.
Fel blir det om man typ "oj, oj, oj vad du var duktig. Här får du. Det var väl inte farligt…m.m."

/M
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Orolig hund vid husbilsåkande, hjälp.

När man tränar/belönar med godis bör man tänka på att räkna med godismängden när det är matdax, åtminstone om man har en matglad hund. Lätt att gå upp i vikt - svårt att gå ner (egen erfarenhet som även gällde vår Saga:D).
 
Toppen