• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4 meters säkerhetsavstånd

F

F.d. 50209

Guest
Det skrivs ofta här på forumet om avståndet mellan husbilar. Minst 4 meter skall det ju vara och nere på kontinenten så är det ju hemskt hur tätt husbilarna står. Nej tacka vet jag i Sverige, där minsann...
Så läser man i senaste numret av Min Husbil och ser en annons om husbilsklubbens kommande monter på Elmia. En flygbild över HBK´s träff i Göteborg, tror jag det är. Är det kontinenten man tagit efter, för några 4 meter kan jag knappast se. Sopa framför öppen dörr. :)
 

Bilagor

  • 4 meter.jpg
    4 meter.jpg
    207,2 KB · Visningar: 34

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Avståndet minst 4 meter är inget klubben hävdar, det är endast några enskilda medlemmar och SCR som gör.

Uppställningen vid årsmötet gjordes enligt Räddningsverkets direktiv för parkering av husbilarna. Fungerade alldeles utmärkt och själv kände jag mig helt trygg, kanske för att jag vistats mycket på kontinenten och är van. :)

Kan tillägga att jag var imponerad över organisationen och de som var ansvariga för att så många fick plats. Stort tack till dem!
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

och jag bara refererar till vad många medlemmar skriver, säkert några av dem som var på plats, vad vet jag
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

4 meters säkerhetsavstånd har sitt ursprung från campingplatser där husvagnar står utan dragfordon med förtält fast i husvagnen, diverse brandfarliga apparater i förtältet, Kolgrillar utanför. Dessutom rekommenderas att fyra sådana enheter kan stå med tätare avstånd om de är överens om detta.

Rekommendationen är som sagt 4-6 m men det är markägaren/arrangören som bestämmer. Vi är gäster som kan tacka ja eller nej till inbjudan att stå på platsen.

På Kiviks äpplemarknad är parkeringsavståndet mellan husbilar 60 cm och med hinder framför bilen, enligt arrangörerna. Det tyckte jag personligen var lite väl magstarkt. Jag hade lite svårt att komma ur bilen.

Nu har HBK en egen äng lite längre bort i Kivik, torsd-sönd. Där får vi stå med 2 m lucka, fritt framför bilen så det går snabbt att lämna platsen. Ingen öppen eld eller kolgrillar, endast gasolgrillar. På lördagen kommer den parkeringen att fyllas upp med personbilar som inte får plats i Kivik. Men bara under dagtid och utan att blockera utfarterna.

Risk + sannolikhet = säkerhetsåtgärder.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Har själv inte några större problem med lite trängre platser men av bilden från årsmötet så uppstår frågan om den parkeringen var så genomtänkt.
vid en eventuell evakuering om en bil i näst yttersta raden börjar åka blockerar han inte hela den yttersta raden då då man kör på motsatt håll vore det inte bättre att alla stod på samma håll?
kanske något jag förbisett då HBK brukar ha ytterst trevliga och kompetenta p-vakter.

lars
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Men alltför nära kan bli jobbigt.

Jag tycker inte det är trevligt när man hör sin granne nysa, fisa, snarka och vara osams. När man är riktigt sams så är det i så fall trevligare ljud att höra.

Det är lyhört i en HB. Lyhört åt båda hållen. Så det finns fler skäl till lite distans än rena säkerhetskäl eller som någon tycker personligt behov av att bre ut sig på andras bekostnad.
 
F

F.d. 50455

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Ursäkta språkpolisen, men det heter väl i alla fall "sopa framför egen dörr"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

= Mindre frihet och mer besvär för de som inte får plats och måste vända för att ett fåtal brer ut sig för sin egen skull.

Det beror väl helt på förhållandena på platsen, är den stor och rymlig finns det ju ingen anledning att trycka ihop sig om man inte vill. Sedan beror det ju på årstid också, från nu och 6-7 månader framåt är ju de flesta platserna mycket glest befolkade. :)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

När man läser kommentarer som i tråden, får man ibland intryck att det rör sig om permanteta förhållanden. Det klagas på för trångt, för mkt, för lite..

Men det gäller ju bara just den gången. En eller 2 dagar..

Sedan åker man vidare, träffar nya människor och byter miljö. I och med detta är ju den parentesen överspelad.

Vad jag tycker är konstigt är att man orkar älta saker man ev. stört sig på istället för att glädjas över det som ligger framför.

/M
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Du har inte sett en flygbild över Elmia då det är Husbil/Husvagnsmässa?

Hej du bengt-åke du har inte sett en flygbild Elmia, nej det har jag inte men överlever jag denna mässan så har jag sett 36 stycken markbilder, av mässan och där strävas efter 4 meters principen i varje fall där caravnarna, bestämmer det ärkanske inte millimeter rätt visa men i varje centimeter, jag har haft förmånen att vara behjälplig med parkeringen på fälten, genom att jag har varit tidigt inn och då har jag sett personalen springa runt med sin käppar och märkaut var dom skall stå. och även på motormännens platser i sluttningen ner mot område 2 ok där har jag även haft förmånen att vara hjälpare vid upp ställningen vad som var väldikt viktigt var vagnarna skulle stå snörrätt med bakändan, så det där med att dom inte står rätt det argumentet köper jag inte,

att dom sen inte håller avstånden på natt parkeringen utanför det är hb ägarna skälv som parkerar,

men dett ryktas om at där skall tiläpa ett annat system i år om det stämmer vet jag inte,

Mvh Bertil
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jag har faktiskt inte en susning om hur andra använder sina husbilar, men jag anar av en del foruminlägg att det finns de som använder den som en husvagn, där själva ställplatsen är syftet i sig med resan? För vår del är ställplatsen bara just ett ställe att ställa sig att sova på, och eventuell möjlighet till tömning och fyllning. Har hittills aldrig stannat mer än en natt på varje enskild ställplats. Därav irritationen när man anländer på kvällen och bara vill ställa sig och sova för att åka vidare nästa morgon och möts av de som åberopar "säkerhetsavstånd" som en ursäkt för att campa på ställplatsen, med en oanvänd plats på varje sida som de annekterat som sin personliga "trivselsfär" för att kunna sitta ostört och fisa, rapa eller vad det nu skrevs ovan som anledning?
En annan reflektion är att det av någon märklig anledning alltid är de som har bästa platserna (första raden närmast vattnet exv) som ska ha mest utrymme, förlåt, säkerhetsavstånd omkring sig?

Önskar verkligen att det införs 24h-parkering på ställplatserna så att det blir rotation och de går att använda som just ställplatser...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Önskar verkligen att det införs 24h-parkering på ställplatserna så att det blir rotation och de går att använda som just ställplatser...

Eller markerade platser som visar vilket utrymme som står till förfogande!

Jag förvånas också över svenskens okunnighet om begreppet ställplats, de har antagligen inte besökt en sådan på kontinenten.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Håller helt med dig Anders. För många verkar ställplats vara en synonym med camping. Vill dock kunna stå 48 timmar för att ha en dag att från cykel utforska platsen innan jag drar till nästa. Med 24 timmars begränsning blir det för stressigt för mig då jag är ledig.:)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Vill dock kunna stå 48 timmar för att ha en dag att från cykel utforska platsen innan jag drar till nästa. Med 24 timmars begränsning blir det för stressigt för mig då jag är ledig.:)

Jag behöver inte 24h-begränsning, markerade platser ger också klara besked om vad som gäller och stävjar också ofoget, i alla fall tillsammans med en inte alltför billig avgift per markerad plats. Avgift ger också rotation och klara besked; betalar ingen för platsen så är den ledig, punkt, oavsett vad de som står på platsen intill anser.
 
Senast ändrad:
Toppen