• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilparkering vs Husbilsparkering

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Irritation kan ju alltid uppstå när husbilar hävdar sin rätt att stå "parkerade" enl. 24 tim regeln.
P-platsen det här handlar om är Margretebergs upprustade badplats i Höganäs. som blivit populär bland husbilar.
Platserna är nog från början avsedda för dagsbesök av bad gäster men har blivit en övernattningsplats för husbilar som skapat irritation.
Camping förbudsskylt ligger inte långt borta.

Kommunalrådet Ulf Molin har i alla fall en positiv ingång i att skapa speciella husbilsplatser... på annan plats
Att stå där med en husbil kan ju inte vara fel enligt lagen...problemet är nog att en del överutnyttjar lagtexten och campar ett par dar...det är stor skillnad.:rolleyes:

Husbilar tar över badplatsens parkering - hd.se
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Sv: Bilparkering vs Husbilsparkering

Hallands Nyheter hade denna debattartikel inne för några dagar sedan angående husbilsparkering i Glommens hamn.
http://m.hn.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.3347830

Med vänlig hälsning,
Siczac
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Sv: Bilparkering vs Husbilsparkering

Såg just i ett annat inlägg att det refererades till artikeln från Hallands Nyheter
Mv
Siczac
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilparkering vs Husbilsparkering

Irritation kan ju alltid uppstå när husbilar hävdar sin rätt att stå "parkerade" enl. 24 tim regeln.
P-platsen det här handlar om är Margretebergs upprustade badplats i Höganäs. som blivit populär bland husbilar.
Platserna är nog från början avsedda för dagsbesök av bad gäster men har blivit en övernattningsplats för husbilar som skapat irritation.
Camping förbudsskylt ligger inte långt borta.

Kommunalrådet Ulf Molin har i alla fall en positiv ingång i att skapa speciella husbilsplatser... på annan plats
Att stå där med en husbil kan ju inte vara fel enligt lagen...problemet är nog att en del överutnyttjar lagtexten och campar ett par dar...det är stor skillnad.:rolleyes:

Husbilar tar över badplatsens parkering - hd.se

Läs kommentarerna till artikeln. Mycket intressant. Man får en bra bild av hur folk uppfattar oss HB-ägare.

Bennie
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bilparkering vs Husbilsparkering

Läs kommentarerna till artikeln. Mycket intressant. Man får en bra bild av hur folk uppfattar oss HB-ägare.

Bennie

Tror inte att de här kommentarerna ger en bild på hur folk i allmänhet tycker om husbilsfenomenet. Blaskig rose' kanske stämmer :D övervikt kanske är riktigt...
Men jag tror att det här är avarter både från de som kommenterar och de som överutnyttjar gratisplatser/parkeringar.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bilparkering vs Husbilsparkering

Är det bara jag som reagerar på hur illa husbilarna parkerat på bilden? Enbart de längst till höger utnyttjar parkeringen, de andra "brer ut sig" med preciiis så långt avstånd som går utan att badgästerna kan parkera emellan. Eftersom det är en badparkering borde väl även husbilarna parkera "som folk" så att så många som möjligt får plats att besöka badet dagtid.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bilparkering vs Husbilsparkering

Om man bläddrar i bildvisaren så ser man kommunens tanke med parkeringen.
"Badparkering" gäller även för PB2 ....parkering inte camping.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bilparkering vs Husbilsparkering

Husbil är bredare än en personbil, så långt riktigt. Om du ser bilden, så får en personbil plats mellan husbilarna, men kanske lite trångt.
Visst är det OK att husbilar tar plats vid badplatser, men det är klart olämpligt under semesterns mest soliga dagar. Hänsyn - förstår man det ordet?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Bilparkering vs Husbilsparkering

Så länge jag inte "brer ut mig" i sidled så parkerar jag, med hjulen innanför parkeringsrutan.
Tar jag fram bord och stolar och placerar dessa på exempelvis en gräsyta BAKOM / FRAMFÖR min hus bil så är jag på "picnic" precis på samma sätt som jag gör med min PB klass I.

Likaledes om jag råkar somna i HB'n så är min bil fortfarande parkerad, enligt gängse regler. (Upp till 24 timmar, om ej annat anges).
För mig är camping att utnyttja markyta vid sidan om min husbil. Dvs. veva ut markisen och ställa ut bord och stolar under denna.

Parkera gör jag under en begränsad tid, till skillnad när jag campar, då jag står kvar på en och samma plats mer än ett par dagar. Detta kan jag göra på en campingplats eller på en för detta ändamål avsedd yta. Fricampar jag så tar jag självfallet kontakt med markägaren.
 
Toppen