• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford 140 hästars motor

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Hej.
Någon som vet var givaren för oljenivån på denna bil sitter, den började lysa på vår resa i Tyskland men när jag kollade oljan så var där ingen brist på olja, fortsatte med varningen på utan problem men måste hitta var den sitter så att jag kan kolla om en kabel hoppat av eller om jag måste byta givare!
Janne66
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ford 140 hästars motor

Hade en Ford tidigare, på den började lampan för oljenivå lysa när datorn i bilen "tyckte" att det var dags för service.
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Ford 140 hästars motor

Hej igen.
Är där ingen varningssignal eller något annat som säger att det är dags för service på forden bilen är en 2010 så jag tycker väl att det skulle finnas något som varnar!? Inte bara oljan skall fyllas på omgående?
Janne66
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: Ford 140 hästars motor

Alarmen kommer ett år siden siste oljeskift.

Den kan nullstilles som når man skifter olje, men kanskje like godt å skifte oljen da.

Ganske enkel prosedyre for nullstilling.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ford 140 hästars motor

Hopplöst skräp med alla dyra nya skitpåhitt:(
Visst var det bättre förr när man kollade på färgen på oljan eller hade en liten lapp i bilen som talade om när man sist bytte olja!
Med andra ord;
Man bestämde själv utan att motoreländet går ner i nåt lägre mode, eller vad det heter!
Undrar om man inte skulle köpa en äldre bensinhusbil igen, för det var aldrig nåt strul med dem.:oops:
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Ford 140 hästars motor

Håller fullständigt med!! Jag hade den tron att FN om jag inte fyller på olja nu så rasar motorn.
Janne66
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Ford 140 hästars motor

Så med andra ord så räcker det att tömma ut oljan byta filter och så slocknar lampan?
Vad är det som säger ifrån att oljebyte skett? Är det datorn som känner av det eller vad?
janne66
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Ford 140 hästars motor

Så med andra ord så räcker det att tömma ut oljan byta filter och så slocknar lampan?
Vad är det som säger ifrån att oljebyte skett? Är det datorn som känner av det eller vad?janne66

Lampan måste ju resättas!!!!
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: Ford 140 hästars motor

Reset av servicelys etter oljeskift:

Tenning på

Trykk gass og brems minst 15 sekund til lys slukker / blinker

Tenning av

NB:
dører og panser må være lukket.
vent 2 min før oppstart.
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Ford 140 hästars motor

Skojar ni eller allvar? Om det visar sig att ni skämtar om detta så kommer det att anmälas till ansvariga för husbilsklubben med önskan om att ni utesluts från klubben!
Janne66
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Ford 140 hästars motor

I instruktionsboken för min tidigare HB Ford/Hobby var det tydligt beskrivet hur man nollställde varningssystemet, det var i och för sig en 2006 års mod men det borde vara beskrivet även i nyare bilar, det var en procedur där man tryckte på pedaler och lite andra hokus-pokus åtgärder, minns inte exakt annat än att jag lyckades släcka lampan
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Ford 140 hästars motor

Samma sak hände mig, har en 2008 Ford transit chassi , blev skitskraj när den texten kom upp på displayen , kollade oljenivån men den var ok,, gjorde som en sa här på y tube . sen slockna lampan och texten , ett dj ,,, sätt av ford att det är dax för service på bilen ,, Bytte olja och filter sen har den rullat fint i 7 månader nu.
 
Toppen