• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Adde76

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
5612
Medlemskap
2024
Vi är intresserade av Adria Matrix Supreme 687 SL (Renault), och undrar om ni som äger en sådan husbil vill dela med er av era erfarenheter? Både positiva och negativa upplevelser är av intresse.

Det vi framför allt undrar är om ni upplever att lastförmågan är tillräcklig? Enligt broschyren är tjänstevikten 3173 kg, och då tillkommer extrautrustningen till detta. Totalvikten är 3800 kg.

Vi hade tänkt oss att extrautrusta bilen med markis, ac, cykelställ och solceller. Det känns som att det inte blir mycket lastförmåga kvar!
Bilen får dra 2000 kg, så man får väl skaffa ett litet släp att lägga packningen i ;)

Vad är er erfarenhet av Renault som bil? Är det kamkedja eller kamrem på 150 hk?

Hälsningar Anders
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Vi har en sådan bil, en 2012. Vi har nedfällbar säng över sittgruppen, markis, cykelställ, stödben bak. Vi kan inte ha en AC också för då finns risk vi kommer över 3.800, när den är normallastad, halv diseltank och c:a 40 liter vatten. Har man ingen nedfällbar säng får man en del vikt till att lasta för.
Nackdel när barnbarn är med och sängen nerhissad, det går inte sitta se TV utan man får se TV liggandes i sängen.

Den går troligen inte att väga upp. Vi trivs med den och kommer inte att byta, duschen används mycket och är bra.

En annan nackdel är stolarna, de är svåra att vrida i olika ställningar när man har armstödet på, vi har plockat bort armstöden. Renault har nog inte tänkt till. Men som sagt man kan inte få allt och vi trivs mycket med vår bil.

Alde värme har vi och den får 10 av 10 i betyg.

Tror det är kamkedja, men det vet säkert någon annan bättre än en som inte kan så mycket om bilar
 

Adde76

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
5612
Medlemskap
2024
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Tack för ditt utförliga svar!
Vi hade tänkt oss en med nedfällbar säng.
Får se om någon annan känner till om det är kamrem eller kedja på bilen.

Mvh Anders
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Vi är jättenöjda med våran Adria matrix supreme men är lite besviken på golvvärmen.
Golvvärmen är helt okay vid köksdelen men inte vid matgruppen där har jag kalla golv förutom värmen som kommer upp från två golvspjäll. Men det kan vara handhavande fel av mig .Vi har cirka 80 kg kvar att lasta när vi har packat det vi vill ha med oss.Våran hb har markis, solceller, automat låda, nedfällbar säng samt att vi har minicyklarna i garaget.Full tank och 40% vatten.
 
Senast ändrad:

jaxen

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4075
Medlemskap
2025
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Jag köpte en likadan bil i maj 2014 (uttagen 2013). Jag har dock haft problem med bodelsbatteriet. Det laddar ur på 7 dagar, trots att allt är avstängt. Jag har varit på verkstad, men de kan inte finna något fel! Batteriet, 80 Ah, är nytt. jag måste tydligen montera solceller för att kunna fricampa. Frågan är bar hur stora? 100W, 150W eller förslag. Eftersom batteriet är nytt, och 2 nya batterier, max 150 Ah totalt (laddaren klarar inte mer enl uppgift). Någon, som kan ge mig ett råd?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Vi är jättenöjda med våran Adria matrix supreme men är lite besviken på golvvärmen.
Golvvärmen är helt okay vid köksdelen men inte vid matgruppen där har jag kalla golv förutom värmen som kommer upp från två golvspjäll. Men det kan vara handhavande fel av mig .Vi har cirka 80 kg kvar att lasta när vi har packat det vi vill ha med oss.Våran hb har markis, solceller, automat låda, nedfällbar säng samt att vi har minicyklarna i garaget.Full tank och 40% vatten.

Är inte 80kg lite lite lastkapacitet?? Om jag skulle köpt en Adria Matrix hade jag reggat den för 4250kg.
Så gjorde jag med min Kabe, har en lastvikt på 1110kg. Vi var väldigt nära att köpa en 2012 Matrix men vi valde en Kabe (även om Matrixen är en mycket bra bil).
Lycka till!!
//Tommy
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Inga problem, vi har samma med satellitantenn, cykelställ med två el-cyklar (totalvikt 44 kg), garderoben full med konserver o lådvin, markis, solceller, hela garaget fullt med stolar, bord, kabelvindor (100m) etc. etc. Var o vägde på Trafikverkets våg i Kalmar för några veckor sedan. Med halv vattentank o halv dieseltank så finns det ca 200 kg kvar att utnyttja. Alltså, med full vattentank o full dieseltank så finns det ca 100 kg kvar att handla för i Puttgarden, blir en hel del roliga saker.
Vi är helnöjda. Men, träffade ett par som hade en likadan HB men utan den elektriska sängen, vilket utrymme o höjd dom hade! Vi blev avundsjuka o ångrade oss bitter att vi hade beställt med el-säng.

//Bosse
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Hejsan
Vad väger en nedfällbarsäng??
Mvh PeterJ
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Är inte 80kg lite lite lastkapacitet?? Om jag skulle köpt en Adria Matrix hade jag reggat den för 4250kg.
Så gjorde jag med min Kabe, har en lastvikt på 1110kg. Vi var väldigt nära att köpa en 2012 Matrix men vi valde en Kabe (även om Matrixen är en mycket bra bil).
Lycka till!!
//Tommy

Tror 3800 kg är maxvikt för adria matrix.Håller med om att 80 kilo är lite men då har vi lastat max av det vi vill ha med oss samt även fulla tankar med både disel och vatten.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Taksängen går att välja bort vid köp det skall vara enkelt, jag har en kompis som har köpy en sådan utan taksäng och då bör det gå att plocka bort den i efterhand oxå.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Hej!Vi har en kompis som har en sådan bil, han flyttade stolarna 2cm var mot mitten blev helt kanon,var inte nåt stort problem borrade nya hål vet inte exakt hur han gjordemen var klart på en förmiddag! En mycket trevlig å prisvärd bil!
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Hej,fint tips med att kunna flytta stolarna.Hade stora problem i början med att vända stolarna...tills jag råkade lägga fram ryggstödet helt mot ratten,och då går det att vända stolen helt utan hinder.Är totalt sett mycket nöjd med bilen Matrix Supreme -14 med sänkbar säng.
Däremot tar jag tacksamt emot alla tips för montage av tv i sittgruppen.Orginal montaget i sängavdelningen är kalas men vi har lite olika tider hustrun och jag.Har idag tv löst på bordet ingen bra lösning,är det någon som monterat på väggen mot toan?Funkar det eller tar det för mycket plats för in respektive utsteget?tar tacksamt emot alla synpunkter,i detta fall är det nog elevatorsängen som sabbar det hela.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Är inte 80kg lite lite lastkapacitet?? Om jag skulle köpt en Adria Matrix hade jag reggat den för 4250kg.
Så gjorde jag med min Kabe, har en lastvikt på 1110kg. Vi var väldigt nära att köpa en 2012 Matrix men vi valde en Kabe (även om Matrixen är en mycket bra bil).
Lycka till!!
//Tommy

Går bara väga upp till 3.800 har försökt men Renault vill inte.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Vet ej vad övriga tycker men jag gillar den skarpt....Snygga linjer:yes:
 
F

F.d. 29222

Guest
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Hej!Vi har en kompis som har en sådan bil, han flyttade stolarna 2cm var mot mitten blev helt kanon,var inte nåt stort problem borrade nya hål vet inte exakt hur han gjordemen var klart på en förmiddag! En mycket trevlig å prisvärd bil!

Hej.
Vi har inhandlat en 2014 687 Supreme. Det enda som stör mig är att armstöden tar i dörrarna vid vända stolar. Så det ska justeras.
Vi läste om "flytta stol" operationen tidigare. Går i funderingar att göra denna. Vet att någon lagt upp bilder i en tråd. Söker men hittar den inte. Är det någon av er som kan hjälpa oss hitta den. Eller peka oss åt rätt håll. :spinny:
 
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4757
Medlemskap
2024
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Hej!

Kama fritid har en vridplatta som tillbehör. T33-59A sid 301. Det är Adria som har satt i annan stol inte original Renault master. Detta är det rätta. Renault godkänner inte att man borrar hål i något som är godkänt vid krocktest. Var försiktiga.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29222

Guest
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Hej igen.
Vridplattan var inte riktigt vad som eftersöktes.
Då vridfunktionen fungerar klanderfritt.
Det är offset på stolarna som ska ändras in mot centrumlinjen.

Det var någon av oss som gjort operationen. Minns jag rätt t.o.m med bilder.
Den länken skulle vi önska hitta igen
 
F

F.d. 29222

Guest
Sv: Hur trivs ni med er Adria Matrix Supreme?

Hej!Vi har en kompis som har en sådan bil, han flyttade stolarna 2cm var mot mitten blev helt kanon,var inte nåt stort problem borrade nya hål vet inte exakt hur han gjordemen var klart på en förmiddag! En mycket trevlig å prisvärd bil!
Hej. Var det din kompis som postade stolflytt operationen?
Mvh. Lasse
 
Toppen