• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Standard på kontakt 220V på Camping?

F

F.d. 1236

Guest
Har införskaffat en Fiat Ducato högskåp som jag håller på att husbilsinreda.
Är helt färsk på seriöst campande och har bara tältat enkelt innan, men tröttnat på det.

Upptäckte en Blå rund kontakt vid passagerarsätet i bilen, den har 3 st poler ser ut som en "liten 3-fas 400v", fast blå. Den går dock en klippt kabel inuti skåpdelen.

Är det en sådan man skall ha om man vill koppla in elen på camping? eller sätta ngt liknande utanpå bilen?.
Funderar isf på att dra en ny kabel från uttaget till ett grenuttag (vanliga jordade kontakter).
Blir väl främst ngn vattenkokare, ev ett värmeelement nattetid, tv etc om man vill ha det.
 
F

F.d. 25173

Guest
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Du måste lämna det elektriska åt en fackman, det ska vara intyg att elen är gjort av en behörig elektriker.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Jag har då inget intyg till min husbil. Eller krävs det vid registreringsbesiktningen?
Det är i alla fall den blå kontakten du ska ha på husbilen. På campingplatserna varierar det, det kan vara en vanlig Schuko-kontakt också (vanliga jordade). Så en adapter behöver du ha med dej.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Installationer på bilar, båtar och flygplan är inte behörighetskrävande.

Däremot lika livsfarligt om man inte vet VAD man gör...
 
F

F.d. 52958

Guest
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Vanlig Europakontakt kallar jag det, är väl så idag på dom flesta seriösa Campingar
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Intagskabel CCE.
KAMA Fritid

Skarv till vanlig stickpropp,finns fortfarande i Sverige på sina håll.
KAMA Fritid

Du behöver oxå elcentral för 230, helst med jordfelsbrytare.
KAMA Fritid

Utvändigt elintag, ex.
KAMA Fritid

Vilka regler som gäller för starkströmsinstallation vete tusan, men jag skulle låta nån som har elbehörighet hjälpa till för säkerhets skull.
 
F

F.d. 1236

Guest
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Har man allmän kännedom borde det inte vara några problem mao.
Måste man prompt ha en elcentral? om man nu bara har ett par brukare? tex ett par 220v uttag.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Ja du måste ha en elcentral som har säkringar både på fasen och nollan , samt om du skall dra kablar så skall de vara av mjuk typ, (flätade ledningar) minst 2,5 m2 kabel :)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Kontrollera noga innan du kopplar in 220. Vi har med oss en permobil som ska ha 24V, denna anslutning har en rund koppling som är ca 20mm med tre stift. Koppla INTE 220V till en sådan anslutning. Det är livsfarligt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Har införskaffat en Fiat Ducato högskåp som jag håller på att husbilsinreda.
Är helt färsk på seriöst campande och har bara tältat enkelt innan, men tröttnat på det.

Upptäckte en Blå rund kontakt vid passagerarsätet i bilen, den har 3 st poler ser ut som en "liten 3-fas 400v", fast blå. Den går dock en klippt kabel inuti skåpdelen.

Är det en sådan man skall ha om man vill koppla in elen på camping? eller sätta ngt liknande utanpå bilen?.
Funderar isf på att dra en ny kabel från uttaget till ett grenuttag (vanliga jordade kontakter).
Blir väl främst ngn vattenkokare, ev ett värmeelement nattetid, tv etc om man vill ha det.


Du har hittat delar av din anslutningskabel. Och vill du veta mer om den kan du läsa här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/623260 du behöver inte läsa allt du kan läsa sista inlägget.

Blå kontakt anger spänningsområde 200-250volt. Du har även ett fel i din rubrik, vi har 230volt i Sverige sedan 1988.

Du har även lite galna svar i din tråd såsom behörig elektriker, intyg, registreringsbesiktning, säkring på fas och nolla och europakontakt.

Angående installation i fordonet kan du läsa här, det finns mer i andra trådar.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t75480-3/#post604925

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/383788


Det är CEE don och inte europakontakt vi har http://www.husbilsklubben.se/forums/t77237-3/#post626190
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Standard på kontakt 220V på Camping?

Du har hittat delar av din anslutningskabel. Och vill du veta mer om den kan du läsa här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/623260 du behöver inte läsa allt...

Lite barmhärtighet Dethlev... skulle sitta på sin plats. Bockstensmannen är bara "intresserad" och när han väl har läst färdigt "den längsta kabeltråden", då tappar han säkert suget på att bli betalande medlem...he, he... (lite skoj, hoppas du kan ta det ; )
 
Toppen