• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätning runt taklucka

F

F.d. 50209

Guest
Tätningen/fogmassan runt den stora takluckan har torkat och börjat släppa eller går att peta bort. En svart tätning. Tänker skära bort det jag kommer åt och täta med något nytt. Just det "något nytt", men vilken sort eller kvalitét ska jag använda?? Bilen är en 2010 så det verkar konstigt att det redan torkat, eller?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tätning runt taklucka

Det är ju en butyltätning som är jättebrabra till tätning, men tänkt att läggas mellan ytor som sedan kläms samman så massan jäser ut lite.
D.v.s. luckramar m.m. skall monteras bort, och tätas på nytt innan montering med butyl som håller sig kletigt och kladdigt i evighet.

Om man bara skall lägga en sträng vid kanten mellan taket och luckramen utan att montera bort allt, och bara för att säkra upp sig lite, så bör man ta något som torkar till gummikonsistens, typ Casco Marin, Bostic multibond eller liknande.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Tätning runt taklucka

Det är ju en butyltätning som är jättebrabra till tätning, men tänkt att läggas mellan ytor som sedan kläms samman så massan jäser ut lite.
D.v.s. luckramar m.m. skall monteras bort, och tätas på nytt innan montering med butyl som håller sig kletigt och kladdigt i evighet.

Om man bara skall lägga en sträng vid kanten mellan taket och luckramen utan att montera bort allt, och bara för att säkra upp sig lite, så bör man ta något som torkar till gummikonsistens, typ Casco Marin, Bostic multibond eller liknande.

M.v.h. JANKRO.

Aj då, och jag som redan beställt och fått hem :(
Jag skall alltså inte demontera takluckan, utan bara "tilläggstäta" eftersom den befintliga svarta tätningen torkat och går att smula sönder. Tänker skära bort det jag kommer åt och sedan lägga ny tätning runt hela luckan. Är det då t.ex. Casco Marin som är att föredra?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tätning runt taklucka

Butyltetning som Casco Marin må legges mellom to flater. Og når det er en slik som ikke er tett så er en nødt til å ta løs luken og legge på nytt. Om en bruker en annen tetningsmasse utenpå så holder det en kort stund - før det blir værre enn det var. Og en butylmasse i løs vekt gir nesten ingen effekt i det hele tatt.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Tätning runt taklucka

Butyltetning som Casco Marin må legges mellom to flater. Og når det er en slik som ikke er tett så er en nødt til å ta løs luken og legge på nytt. Om en bruker en annen tetningsmasse utenpå så holder det en kort stund - før det blir værre enn det var. Og en butylmasse i løs vekt gir nesten ingen effekt i det hele tatt.

Ja nu har jag fått två råd som motsäger varandra? En säger si och en säger så, vem ska jag tro på? :confused::confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tätning runt taklucka

Butyltetning som Casco Marin må legges .............................................................
----------------------------------------------------------------------------
Hejsan, Casco Marin är inte butyl utan ett Polymer lim och fogmassa typ Bostic multibond, Sika 552 m.m.

Men som sagt butylmassa skall ligga mellan två ytor skyddat och vara evigt kladdigt.
Det som ligger synligt är först kladdigt, sedan smutsigt och segt och kan även bli grynigt efter några år, samt rätt lätt att skrapa bort.
Du behöver nog i o.f. inte vara orolig, för det som tränger ut och ligger synligt kan man ta bort redan efter monteringen av luckan m.m. om man vill. För det är det som ligger mellan ytorna som tätar, och det funkar väldigt länge om inget våld drabbar ytorna.
Men som en fri liggande limsträng funkar inte butyltätning eftersom det inte torkar alls.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tätning runt taklucka

Ja nu har jag fått två råd som motsäger varandra? En säger si och en säger så, vem ska jag tro på? :confused::confused:
----------------------------------------------------------------------------------

Det är nog samma svar men Knut antog nog att Casco marin är butyl, vilket det alltså inte är.

Han skrev.....
Butyltetning som Casco Marin må legges mellom to flater.

Bäst att han själv får göra ett inlägg.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tätning runt taklucka

Aj då, och jag som redan beställt och fått hem :(
Jag skall alltså inte demontera takluckan, utan bara "tilläggstäta" eftersom den befintliga svarta tätningen torkat och går att smula sönder. Tänker skära bort det jag kommer åt och sedan lägga ny tätning runt hela luckan. Är det då t.ex. Casco Marin som är att föredra?

Använd det du köpt och täta om luckan , det blir nog bäst. Svårt att bara komplettera.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tätning runt taklucka

Meget mulig jeg husker feil på hva butylmassen fra Casco heter, finner ikke spec på Casco Marine. Finner et Cascol Marine, men det er et to-komp trelim.
Finnes fra Casco et Marine & Teknik lim som ser ut til å være et bra polymer, det kan fungere om en fjerner alle rester av butylmassen som er kommet ut fra fogen og gjør grundig rent. Legger en på massen en halv cm på begge sider av fogen og noen mm tykt kan det holde i noen år.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tätning runt taklucka

Hejsan Knut, det var polymerlimmet jag syftade på.
Så här står det om det i en beskrivning.

"Högelastiskt fyllande lim och fog/tätningsmassa för marint bruk och andra krävande områden. Väder- och vattenbeständig. Tätar permanent, även under vatten. God vidhäftning mot de flesta typer av material."


M.v.h. :) JANKRO
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tätning runt taklucka

Mitt hade torkat och jag plockade ur luckan och tätade om den med butyltätning från Biltema.
Jag tänkte är det torrt där så är det säkert torrt emellan och det var det...
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Tätning runt taklucka

ursäkta, men detta skall väl inte vara nödvändigt på en bil från 2010???

vad säjer säljaren/verkstan??

Bare nyfiken!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tätning runt taklucka

Ved montering av fönster og luker i en husbil legger en på en streng med butylmasse - denne jobben gjøres for hånd. Blir det et brudd i stengen så blir det en lekasje etter en tid, samme om stengen er for tynn. Best procedure er å legge på noe for mye hele veien rundt og når fönster eller luke er festet så må en fjerne den massen som er blitt presset ut, dette tar endel arbeidstid så under produksjon er rutinen å legge en optimal steng uten sikkerhetsmargin - selv om dette kan føre til lekasje og reklamasjon. Det er billigere å ta ut og gjøre en god reparasjon på noen få prosent av alle montasjer enn å legge på litt for mye butyl fra starten.

Dessverre er denne type lekasje noe en må regne med dukker opp i løpet av noen år - og som skal sjekkes ekstra ved hver tetthetskontroll.
 
Toppen