• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

F

F.d. 25463

Guest
Hej på er alla glada!
En fråga jag försökt hitta svar på är vad man ska välja?
Ren eller modifierad sinusvåg på invertern? Kjell o co har både och men det skiljer ju mycket i pris.Jag tänkte mig en på 1000W.
Jag har 2x 105 Amp bodelsbatterier och 2x 90w solceller
Jag har tänkt använda den till kaffebryggare ett par gånger om dagen och ett X-box 360 då och då vid dåligt väder. Även fruns hårblås på 550w kommer användas några min om dagen.

Vilka prylar är egentligen för känsliga för modifierad sinusvåg?
Tacksam för tips,råd och erfarenheter.
Mvh Pelle i Eskilstuna
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Mycket intressant läsning.
Dessa tankar har inte passerat min skalle.
Jag har ingen aning vilken typ av inverter jag har.
Såg den under en golvlucka såg stor o klumpig ut.
Har dubbla uttag överallt i hb där hälften är märkta omformare.

Kan man enkelt se vilken typ man har?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Kan du inte se någon modellinfo genom golvluckan?
Inget i specen till bilen när du köpte den? Instruktionsbok som medföljde?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Kan du inte se någon modellinfo genom golvluckan?
Inget i specen till bilen när du köpte den? Instruktionsbok som medföljde?

Jag har inte hb parkerad hemma, följde med mycket dok.
ska plöja igenom dok. i helgen när vi ska ut o campa, återkommer med modelbeteckning då.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Mycket intressant läsning.
Dessa tankar har inte passerat min skalle.
Jag har ingen aning vilken typ av inverter jag har.
Såg den under en golvlucka såg stor o klumpig ut.
Har dubbla uttag överallt i hb där hälften är märkta omformare.

Kan man enkelt se vilken typ man har?

Det enklaste sättet att avgöra om man har en inverter med ren sinuskurva är att använda ett billigt mätinstrument för att mäta spänningen (V). Vid ren sinuskurva visar instrumentet 230 V, vid modifierad sinuskurva visar instrumentet c:a 190 V. Ett mera avancerat instrument däremot visar "thro RMS" dvs 230 V även för modifierad sinuskurva.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Hej, hämtade min Carthago från verkstan igår, de fick i uppdrag att montera min Waeco inverter.
WAECO mobile solutions

har en :
WAECO PerfectPower PP 1002
9102600002
3 695 kr
Marin, Lastbil, Caravan, Vitvaror

Men den fick inte integreras i EBL:en då skulle Carthagos garanti inte gälla, jag ville ha det så att alla uttag i bilen skulle fungera via invertern, men nu har jag "bara" omvandlaren till ett eget uttag i bilen, det fungerar också bra men såklart hade det varit smidigare att ha ström i original uttagen, är det någon fler som hört att det är så från tillverkaren att man inte får koppla in sig på husbilens nät?.
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Men den fick inte integreras i EBL:en då skulle Carthagos garanti inte gälla, jag ville ha det så att alla uttag i bilen skulle fungera via invertern, men nu har jag "bara" omvandlaren till ett eget uttag i bilen, det fungerar också bra men såklart hade det varit smidigare att ha ström i original uttagen, är det någon fler som hört att det är så från tillverkaren att man inte får koppla in sig på husbilens nät?.[/QUOTE]

När vår invertor kopplades in så ville de heller inte koppla in sig på system utan vi fick en separat kontakt. Vi kopplade in ett extra uttag själv här hemma utan problem :) Vi har en Dethleffs:yes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Jag har inte hb parkerad hemma, följde med mycket dok.
ska plöja igenom dok. i helgen när vi ska ut o campa, återkommer med modelbeteckning då.

Har nu hittat dok. på vår inverter, det är en Dometic Si 1500 pure sine wave inverter.
Har jag tolkat det rätt att jag kan ansluta all typ av 230V utr. på den?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Fast ibland, kan man fundera över kvaliteten på "ren sinus". Köpte en billig "ren sinus" på Kjell. Vår androidplattas skärm blev "spattig" med den inkopplad. Kurvan såg ok ut på oscilloscopet, men nåt var galet. Fick den utbytt mot en på garanti. Den nya funkade, men fortfarande lite "spattig". Ibland var jag tvungen att koppla bort strömmen när jag skulle använda pekskärmen - ibland gick det utan problem.
På 230V hemma var det aldrig några liknande problem.
Nu har den invertern avlidit - väntar på leverans på en ny AEG som förhoppningsvis håller högre kvalitet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Utan att vara 100% säker misstänker jag att även de invertrar som påstår sig leverera ren sinusvåg ändå uppvisar ett visst trappmönster i ett "bra" oscilloskop. Så egentligen borde man ha en roterande varvtalsreglerad omformar för att få en perfekt sinuskurva, med viss risk för svaj när det gäller frekvensstabiliteten. Var nog den enda möjligheten innan elektroniken tog sitt intåg.:)
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Hej, så här blev det i vår bil, nu har vi provat kaffebryggare, micron, hår fön och dammsugare, funkar kanon.
 

Bilagor

  • IMG_5431.JPG
    IMG_5431.JPG
    3,1 MB · Visningar: 16
  • IMG_5438.JPG
    IMG_5438.JPG
    2,6 MB · Visningar: 25
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Jag trodde rätt - förstörd bortom all hjälp.
Beställer en AEG enligt tips ovan.
Rolandn - tack för erbjudande om hjälp. Ska rådbråka min tyska och försöka beställa från Digitalo. Jag hör av mig om jag kör fast.

Fick leverans idag hem till dörren.
Monterat ock kollat - ua!
Kan rekommendera Digitalo.
Tack igen för råd och tips!
 
Toppen