• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öland runt!

Asaf o Anita

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2024
Hej alla!

Måste bara berätta! Vår premiärresa med nyinköpta lilla husbilen blev en dundersuccé! Gud vad härligt!

Packade bilen, ställde på den med mobilappen och stack iväg, bara så där spontant. Vi bestämde oss för Öland.

Vår lille Hymer puttrade på, inga problem, solen sken och vi var nästan ensamma på vägarna. Detta är en ynnest när det gäller trafiken att kunna åka när de flesta jobbar.
I sex dagar åkte vi runt på det vackra Öland med näktergalssång var vi än stannade. Från Färjestaden - Möbylånga - Ottenby -upp alla trappor i Långe Jan - Eketorps borg (ännu inte öppen, men väl värd ett besök senare under sommaren) - Gräsgård - Kappelludden - Böda hamn (som blev vår första campingplats) - sedan åkte vi så långt norr ut som det gick till Långe Erik - Ett supertips (åk Hagskogsvägen - efter Byxelkrok) ett underbart naturskyddslandskap - vidare mot Borgholms Solliden och Nationaldagfirande.
Detta var i korta drag vår premiärupplevelse med att åka husbil. Som ni ser hann vi med rätt mycket under de sex dagar vi var på Öland. En resa som vi gärna rekommenderar. Denna resa gav mersmak!!
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Öland runt!

:DHej
Så nu är ni fast som många av oss andra .
Inga måsten, inga tider att passa , bara en väg att följa.
Kör man fel, ja då fick vi se något nytt igen.
Just för oss blev det den bästa hobbyn:D
 

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: Öland runt!

Ni som åker till Öland får inte missa att man öppnar en ny ställplats vid slottsruinen nu med guidning på kvällstid och grillparty på Resturang Slottshöjden
Fina ställen på vår vackra Ö är Ställplats Sandvik med dess rökeri, Kårehamn med resturang och Böda Hamn.
Vår fina Ö är verkligen värt ett besök.
Glöm inte Öns bästa kroppkakor i Källa hos Ninni skyltat från 136:an.
Borgholm har mycket att erbjuda också det är därför vi bor där!!!!
 
F

F.d. 28589

Guest
Sv: Öland runt!

Öland har otroligt mycket att erbjuda från norr till söder.

Norra delen är det mest folk på under högsäsongen. Å då menar jag mycket folk. Landskapet är mycket tätt med buskar och träd.
Badständer finns det gott om på norra delen.
Borgholm är en mysig sommar stad med både en vacker hamn och mysig liten stad. Ett besök på Solliden och slottsruinen är också att rekommendera.
Vill man avnjuta en vacker solnedgång ska man bege sig till Ärleklinta.
Rulla man vidare så kommer man både till Löttorp och Böda.

Åker man söder över så har man ett mer öppnare landskap.
Inte lika mycket folk. Även om fler och fler drar sig mot dom södra delarna för att få lite lugn och ro.
Ett besök på Eketorp och Ottenby är att rekommendera.

Mest sol chans är det dock på södra delen.
Har varit många gånger vi har hört att det regnat på norra delen men inte här i söder. Går som en magisk gräns vid Kastlösa.

Finns gott om ställplatser både norr och söder över.

Kan varmt rekommendera Degerhamns ställplats, Ventlinge`s ställplats samt Näsbyvandra hem camping och ställplats.

Är själv bo satt på södra Öland sen 17 år tillbaka. Några år innan hade ja och mina föräldrar husvagn på säsong plats i Köpingsvik. Så jag känner till både norra delen och södra delen väldigt väl.

Öland är underbart med allt vad det har att erbjuda.
Säger bara välkommen till vår vackra Ö
 

leif.o

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5836
Medlemskap
2024
Sv: Öland runt!

Håller fullständigt med Lasse. Men inte UDDEN efter 30 år i Löttorp så är nog vädret lite bättre på norr än söder.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Öland runt!

Något att inte förglömma är att man känner sig välkommen till Ön.:)
Min känsla är när man åker över bron, så går man in i ett annat känslotillstånd.
Faktiskt är det så........
På en del andra ställen så känner man sig nästan som nån form av paria.....tyvärr.
Fast det kanske är så att de har haft dåliga erfarenheter av oss husbilsfans:oops:


ÖLAND RULES.....:yes:
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Öland runt!

Åker antagligen över till Öland v. 27.Skulle vara trevligt att träffas. Ett mål är Bläsinge hamn. Ha en skön sommar!!
 

kjelleman

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
7004
Medlemskap
2024
Sv: Öland runt!

Vi har gjort resa två gånger tidigare och nu senast hamna vi hos Borgholm/stug o fiske.
Jag kan rekommendera stället, den service som vi fick där har vi inte upplevt i Sverige ännu.
Han fixar allt och månar om sina gäster.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Öland runt!

Vi har varit där två gånger trots att vi har lång resväg från Kalix, Nöjda!
Vi har varit på Öland många gånger. Vill man ha riktigt lugn o ro ska man åka till Stenåsa, där finns en badstrand o minigolf och inte mycket mer än lugnet själv. Att ta en promenad ut över Alvaret bland kor och blommor och fåglar en tidig morgon är en upplevelse, som lever kvar länge.
Vi ska åka över till Åland nu på måndag och sedan vidare till Finland upp över Happaranda. Vi kommer förbi Kalix.
Vad tycker ni vi ska se på i o runt Kalix?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Öland runt!

Va roligt att ni valde Öland , där var vi långliggare på Saxnäs camping mellan 1976 och en bit in på 2000 talet , nu mera är det husbil som gäller och vi åker alltid till Öland ett par tre gånger per år för Öland = Sommar för oss. Ett tips är att ni ska besöka den lilla dammen med Röda näckrosor ett måste om man är på Ön. Trevlig sommar. :msn_sunglasses:
 
F

F.d. 25173

Guest
Sv: Öland runt!

Hej Ritva och Uno! Ta gärna in på Strandängescampingen i centrala Kalix all service inom promenadavstånd, samt hälsostig längs älvstranden med mycket vacker natur. fiskemuseum, varmvatten bassäng, och möjligheter till fiske i våra lax rika älvar. Välkommen.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Öland runt!

Dammen med de röda näckrosorna ligger efter vägen på höger sida när man kör från bron över till Na.Möckleby.
Olle.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Öland runt!

Hej Ritva och Uno! Ta gärna in på Strandängescampingen i centrala Kalix all service inom promenadavstånd, samt hälsostig längs älvstranden med mycket vacker natur. fiskemuseum, varmvatten bassäng, och möjligheter till fiske i våra lax rika älvar. Välkommen.
Tack för inbjudan. Jag har skrivit ut sidan och tar med den i vår resepärm. När vi kommer till Kalix vet vi inte, för vi har ingen tidsplanering. Vi är pensionärer, så vi kommer och går liksom katten.
Ha en bra sommar
Uno
 
F

F.d. 55500

Guest
Sv: Öland runt!

Du är min mentor oxå har lärt mig mycket av dig.
Är oxå en tekniknörd köp att innan all förstår vad det var .
S.o.m. Texp. Min första video en VCR band på 50 min se börja eller slutet av en serie. Vi har skrattade många gånger åt det!
Bästa hälsningar från Halland
 
Toppen