• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelställ för montering på dragkula???

F

F.d. 55337

Guest
Är det någon som har erfarenhet av detta cykelställ att montera på draget bakom en husbil? Funkar det i så fall bra, passar det även att sätta på en kula som är avtagbar?

Thule EuroWay G2 921 - Tiltbar för 2 cyklar

/Anders
 

Bilagor

  • thule-euroway-g2-921-tiltbar-2-cyklar-.jpg
    thule-euroway-g2-921-tiltbar-2-cyklar-.jpg
    18,4 KB · Visningar: 9

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Cykelställ för montering på dragkula???

Jag köpte en sådan till min förra husbil, en fyrhjulsdriven plåtis, men till en terrängbil var en så pass låg montering inte optimal varför jag bytte till en dörrmonterad. Annars funkade hållaren bra och var rejäl och stabil. Dock är min märkt Al-Ko och är inte svart. Den går att se på om du har vägarna förbi Östersund.

Aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ för montering på dragkula???

Hej
Jag har haft en sådan av den "tippbara" modellen, fungerar även om man har toalettluckan bak.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Cykelställ för montering på dragkula???

Hej
Jag har haft en sådan av den "tippbara" modellen, fungerar även om man har toalettluckan bak.
Mvh. Klas


Ja det är just toaluckan som är problemet med vår bil för öppningen sitter mitt bak, men jag tror också att det ska gå med det angivna cykelstället.

/Anders
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ för montering på dragkula???

Till LJUSTERÖ !

Kan ej hitta ert tidigare inlägg ang. er fråga om en släpvagn efter er nya husbil lastad med t.ex. en Smart-bil.

Har kontaktat Transportstyrelsen för att få relevant information och svaret kan ni finna i vårt svar till LOS SUECOS - publicerat idag, onsdag 4/6.

Det går m.a.o. alldeles utmärkt att dra en släpvagn efter er husbil - Smarten har ju en Tjänstevikt på mellan 825-850 kg beroende på modell och en enaxlad släpvagn väger ju inte mer än 350-400 kg.

Det enda ni måste ha koll på är ju att inte lasta husbilen upp till 5.000 kg (dess totalvikt) utan nöja er med 4.700-4.800 kg - på så sätt blir ni lagliga för ni kommer ju att ligga på en tågvikt på max 6.000 kg = laglig tågvikt för er nya husbil. Närmaste våg som är öppen för allmänheten ligger ju i Nyköping.

Lycka till med att hitta en lämplig släpvagn och en "läcker" Smart-bil !!!

Sommarhälsningar från oss två
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ för montering på dragkula???

Jag köpte förra åert den som visas på bilden till vår hb.
Bra o stabil. Vi har toaluckan där bak. För att öppna denna
är det bara att fälla den,även med 2 cyklar på.:spinny:
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ för montering på dragkula???

Nu vet jag iof om det är något speciellt med dragkroken till husbil men till min pb har jag Thule HangOn 9708. Den går att fälla ut så man kan öppna bakluckan på bilen. Som sagt var, har den till pb men kanske värt att titta på?
Hälsningar/hike
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ för montering på dragkula

Vid Pilote träffen i Bookara så kom en Pilote vän ifrån Varberg och klappade mig på axeln och kommenterade Lotta o mitt intresse för en ny husbil. Han undrade om vi skulle byta bil och inte montera ett cykelställ som vi avtalat med vår värd.
Hans kommentar tände en liten tanke om vi skulle satsa 3500-4000 kr på en cykelställ om vi skulle byta bil.
Så mitt sätt att hantera cykel ställning blev som på bilden. 700 kr blev kostanden. Inköpt på Biltema och med lite förstärkning och förlängning så fungera det till husbils bytet.

Stefan
 

Bilagor

  • Pilote cykelställ 2014 (1).JPG
    Pilote cykelställ 2014 (1).JPG
    2,2 MB · Visningar: 13

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ för montering på dragkula???

En OK lösning för att ta med sig 2 cyklar. Kom bara ihåg att ordna så att nummerplåt och belysning inte blir dolda. Skaffa en extra nummerplåt på list med ljus och blinkers. Koppla till dragets elanslutning. Görs inte detta riskeras dryga böter.
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ för montering på dragkula???

Hej
Jo detta har gjort.
Det blir lite enkelt. Enda problemet kan vara att jag inte kommer åt lastutrymmet bakifrån.
Så det gäller att lasta rätt.
Trevligt med husbils kompisar.
Stefan
 
Toppen