• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbla pumpar i färskvattentank

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Efter över 40 mils skvalpande har pumparna glidit isär, avloppsböjen är för 50 mm och pumpen är 48 mm. tog och säkrade med buntband. Bilderna är tagna före stripsen monterades.
 

Bilagor

  • 2014-04-27 076.JPG
    2014-04-27 076.JPG
    3,9 MB · Visningar: 17
  • 2014-04-27 077.JPG
    2014-04-27 077.JPG
    3,8 MB · Visningar: 15

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

Det gör det säkert, men om det blir högre tryck i toan eller duschen är osäkert. Har för mig att Hymer har kört med dubbla pumpar som orginal i slutet av förra århundradet.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

När min pump gick sönder så fans det ingen med flödet på 17 l . Ja vad gör man om inte sätter dit 2 st med ett lägre liter flöde . Detta har funkat bra i ca 2 år nu. Köpta på en billighets affär . På bilden sitter de ihop och jobbar parallellt. ( fick binda ihop för att de inte skulle spreta isär )
Jag kan inte förstå varför de har satt dit 2 pumpar hos dig som ligger i serie. Jobba upp ett högre tryck bara?
 

Bilagor

  • CAM00074.jpg
    CAM00074.jpg
    611,4 KB · Visningar: 5

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

Efter över 40 mils skvalpande har pumparna glidit isär, avloppsböjen är för 50 mm och pumpen är 48 mm. tog och säkrade med buntband. Bilderna är tagna före stripsen monterades.

Hej!
Blir nyfiken på konstruktionen. Skall alla dessa prylar ner i färskvattentanken?
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

Ja, allt ska ned i färskvattentanken, vi startar vår resa till Gotland i morgon, så får vi se om det tillstöter några problem. T.o.m. ljudet från pumparna har blivit lägre än en pump.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

Det blev väl inte så som jag tänkt att det skulle fungera, vattenflödet i handfatet (duschen) blev inte det bästa, duschade bara en gång i husbilen på tre och en halv vecka. Mätte spänningen vid kablarna till pumpen, 8,1 - 8,5 volt, vilket är på tok för lite. Prövade att koppla 12 volt direkt till pumparna, då blev det fullt godtagbart flöde i duschen. Satte sen en extra kabel, förstärkte jordförbindelsen. Simsalabim problemet löst.
Om jag gjort det från början så kanske det inte behövts två pumpar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

Om du vill ha mera flöde skall du köra pumparna parallellt, om du vill ha högre tryck skall du köra dom i serie som du gjort. Två pumpar drar ju dubbelt så mycket ström, det är därför du får ett så stort spänningsfall!
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

Jag upptäckte en lite besynnerlig sak när jag monterat en kraftigare pump än original, säkringen till pumpen på EBL gick efter att jag kört pumpen en stund. Säkringen var på 5 A men pumpen drog 13 A så det var kanske inte så underligt. När jag sedan kollade originalpumpen visade det sig att den drog 11A. Tycker det är lite konstigt att man säkrar av med 5 A på något som drar mer än dubbelt så mycket.
Ledningarna som går in i vattenkranarna och som skall förse pumpen med ström är ju ganska klena och därför har jag satt ett relä som förser pumpen med "full" effekt så spänningsfall via brytaren i kranen slipper jag.
Är det någon som vet vad som kan hända om man säkrar upp till 10 A på EBL-blocket trots att det står 5A på säkringshållaren?
EssoJ
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

Tipper kabelmotstanden sørger for et så stort spenningsfall at det berger sikringen. Senker en spenningen til en motor så synker også stømmen, effekten blir dermed dobbelt redusert.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Dubbla pumpar i färskvattentank

Du har rätt på min EBL-4-105 står det 5A vid pump, men säkringen 10A. Brände en när jag kopplade extrabatteriet (prov)fel.
 
Toppen