• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startar inte

F

F.d. 25463

Guest
Husbilen stannade plötsligt 3 gånger under resan från förvaringsplatsen till hemmet. (5 km) Startade igen varje gång men nu är det kört.
Code lampan lyser.
Startbatteriet är nyladdat och piggt o startmotorn snurrar på.
Jag har provat med alla tre nycklar utan framgång.
Någon som har varit med om detta tidigare.
Är det startspärren som strular tro??

// Pelle
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte

Tom, det är en 2,8 JTD 2001 står så i pappren o samma om man söker på regnumret på bildelsfirmor tex.Flak/chassi 2.8 JTD, 128 Hk, [230], Modellår: 2001, Motorkod: 8140.43S
//Pelle
På 2001 kom en mellanmodell med nya 2,8 JTD motorn och nya växellådan med backen brevid 1ans växel men den gamla karossen !Dom har också bromskivor baktill !
Den har inbyggd startspärr i ECM (databoxen) och fungerar oftast
klanderfritt och den går inte att koppla bort vad jag vet .
Åk till en auktoriserad Fiat verkstad och be att dom kopplar upp datorn till din bil
och se om dom hittar nånting.
Tom
 
F

F.d. 25463

Guest
Sv: Bilen startar inte

Min har inte backen vid 1an o inga skivor bak.
Verkar finnas flera varianter..
Nu står bilen på verkstad o väntar på sin diagnos.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bilen startar inte

För några år sedan hade jag ett liknande problem. Felet var att säkringen till kupefläkten gått och startspärren låg på samma säkring. Enkelt att åtgärda men svårt att hitta. Kolla säkringarna.
 
F

F.d. 25463

Guest
Sv: Bilen startar inte

Säkringshållaren som innehöll en 30amp säkring satt i motorrummet bredvid startbatteriet. Gick inte att komma åt den utan att plocka ur batteriet.
Jag ska till vintern när jag tar ur startbatteriet kolla om även kupefläkten ligger på denna säkring
// Pelle
 

hanlu

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Linköping
Sv: Bilen startar inte

känner igen detta symtom , hur många nycklar har du?

Kan vara att bara den ena kör-nyckeln är ingift i systemet, råkade ut för detta på min förra bil FIAT. Om detta är faller så sått i röda nyckel för att gå in i programmeringsläge sedan bägge (alla) kör-nycklarna och sedan den röda igen för att gå ur programmeringsläget igen .

Med vänlig hälsning hasse
 
Toppen