• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går i husbilstankar :)

Stylegel

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
18093
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har ännu ingen husbil, men funderar på en Knaus Sun Traveller -04
Jag har försökt läsa mig till så mycket som möjligt, men känner mig fortfarande lite novis på detta med husbil efter att ha sålt iväg husvagnen :)

Vad finns det att säga om den sådan med 2,3 Common Rail Turbodiesel med 110 hk? Bra och pålitlig motor?
Är Knaus ett bra märke i övrigt?

Tacksam för alla synpunkter och råd när det gäller husbilsköp! :)

Mvh/Janne
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Går i husbilstankar :)

Ett bra tips är att kolla så att lastvikten är bra:oops:
Lastvikten är skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt.
Hur stor lastvikten bör vara är lite beroende på hur många man är som åker i bilen, hur mycket man vill släppa på typ, cyklar, husdjur osv , osv.

När frugan och jag är ute med vovve, katt och två cyklar samt med fulla tankar så väger våran husbil ca 500 kg extra utöver tjänstevikten. Då har vi 250 kg kvar att lasta tills vi kommer till totalvikten.

LITA ALDRIG på vad som står i regbeviset ang. Vikter utan väg själv bilen för att vara på den säkra sidan.

Ett annat tips är att om ni är lite nybörjare .......försök få med någon med lite extra erfarenhet på husbilar för det är alltid bra med råd. Det är ju en del att tänka på.

På detta forum så får man svar på det mesta om man söker. Kanonbra:)

Lägg lite extra jobb på att vara noga så är det bara att njuta sen !

Anders som har gjort de flesta misstagen:oops:
 

Stylegel

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
18093
Medlemskap
2024
Sv: Går i husbilstankar :)

Tack för svar!

Jag har dragit husvagn innan i några år och har alla körkortsbehörigheter, så lite koll på lastvikter har jag. Är ganska kunnig på bilar med så jag vet ungefär vad man kollar motormässigt. Är väl inte superhaj på Dieselmaskiner, men är väl inte helt okunnig heller ;)

Men jag hittar inte så mycket information om just den motorn 2,3 Common Rail Turbodiesel? i vilka skåpbilar sitter den exempelvis? Nått specielt man ska kolla/lyssna efter? Hur långt går en sån motor i en husbil? Är det någon fara med en långmilare om den är välservad?

Ja frågorna är många och jag ska åka och kolla på den i morgon igen, så bara ös på med all info som ni sitter och ruvar på! :)

Tack på förhand!

//Janne
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Går i husbilstankar :)

Hej Stylegel...Jag tycker att du har bra koll:yes: Kör på magkänslan för det är ändå du som ska göra affär...Hoppas att du hittar det du söker..
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Går i husbilstankar :)

Kolla att den inte är fuktskadad i första hand kan bli dyrt.
Oftas har ju försäljaren en fuktmätare be att låna den och gå igenom
Bilen själv mät bilen på alla ställen du kommer åt.Om han inte vill låta dig göra
Det Skall du nog fundera en gång till.
:)
 
T

terol

Guest
Sv: Går i husbilstankar :)

I 2007 kom det nye moderne motorer og nye karosserier. Vurder og velg en slik!
 

Stylegel

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
18093
Medlemskap
2024
Sv: Går i husbilstankar :)

Det blev köp av en Fiat Sun Traveller 550 -04. Precis den jag suttit och trånat efter sedan jag såg den på annons. Nu ser vi bara fram emot när vi får hämta den! Ska bli roligt, har kollat på husbilar i 2 år nu och tittat avundsjukt efter alla husbilar man mött när man dragit husvang. Men nu har man äntligen skaffat sig en egen och jag hoppas det kommer bli precis lika bra som jag inbillar mig :)

Tack för inläggen och hjälpen!

Mvh/ Janne
 
F

F.d. 53536

Guest
Sv: Går i husbilstankar :)

Grattis!
Vi är flera som är nybakade husbilsägare. Får se om vi träffas ute i svenska sommarlandet! :yes:

Marie & Sören
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Går i husbilstankar :)

Lycka till med bilen. Vi väntar fortfarande på vår.
//Thomas
 
Toppen