• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blinkersfel Ducato

F

F.d. 29989

Guest
På 3 år gammal Ducato X250 (Dethleffs) lägger höger bakblinkers helt plötsligt ner. Skitfånigt fel. Tre dagar kvar till besiktning och sen 4 dagar till körförbud. Lite stressad börjar kolla på detta själv. Först finns det inga säkringar till blinkersfunktionen?, kollar med Fiat-tekniker, finns inget relä heller, blinkers styrs från "datan". Mäter och det finns ingen 12V till höger bak-blinkerslampa. Inga kabelbrott eller fel på en stor multikontakt 2 meter från lampan. Gör en koll med att höger sidoblinkerlampa kan ge ström till baklampan, och det fungerar! Varningslampan på instrumentbrädan slocknar och blinkfrekvensen blir den normala igen. Nu drar jag snyggt en dubbelisolerad enledare under bilen, buntar fast den vid all annan kabel under bilen, och det funkar bra med denna raggarlagning. Besikningen gick galant. Vet inte hur mycket jag sparat i pengar men det kan kosta ett gäng timmar i felsökning + byta "datan", misstänker jag. För det är väl ingen som LAGAR nåt på verkstan längre? Är det någon annan som råkat ut för detta "skitfel"? Mvh Philip.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Blinkersfel Ducato

På vår Hymer slutar ibland blinkersen efter en blink. Då får man föra spaken till mittläget och försöka igen men oftast hjälper det inte. Örebro har bytt blinkersspaken men ingen skillnad. Fiat säger att datorn har för mycket att göra men det kan inte stämma. Jag har inte fått indikationen som du att det gått en glödlampa men det kan ju vara glappkontakt även hos mig. Tack för tipset. Hasse
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Blinkersfel Ducato

Hej ,har du dragkrok på bilen?På våran 2009 så slutade blinkersen bak att fungera med belysningen på men fungerade normalt då jag släckte belysningen!
Felet satt i en eftermonterad box för släpvagnskontakten.
Du skall vara fösiktig med att dra nya kablar på Can bus systemet!
Datorn känner av att motstånd tex fel watt på en bytt lampa och kan stänga av den
för att skydda elsystemet.

Tom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Blinkersfel Ducato

Hej ,har du dragkrok på bilen?På våran 2009 så slutade blinkersen bak att fungera med belysningen på men fungerade normalt då jag släckte belysningen!
Felet satt i en eftermonterad box för släpvagnskontakten.
Du skall vara fösiktig med att dra nya kablar på Can bus systemet!
Datorn känner av att motstånd tex fel watt på en bytt lampa och kan stänga av den
för att skydda elsystemet.

Tom

Hej Tom.
Nej, jag har ej dragkrok och uttag för denna. Däremot 12V från backlampan på extramonterad trådlås backvarnare. Har kompletterat med backvarnare då backkameran är monterad högst upp helt skymd om man har cyklar på cykelstället med regnskydd. Någon har INTE tänkt till på Dethleffs när man valde var backkameran skulle placeras på bilar med cykelställ. Jag har nu flyttat originalmonterade backkameran till precis under cykelstället och det funkar mycket bättre, man får dock kolla att "höga" föremål inte är i vägen. Det markobjekt, typ staket, stenar som är det största risken vid backövningar, tycker jag.

CanBus: Dom 2 extra amperen från höger sidoblinkers som nu går till 1st 21W höger bakblinkerslampa är tydligligen CanBus-sytemet inte tillräckligt intellegent för att upptäcka. Det var enklare förr med säkringar och relä. Har aldrig på alla mina tidigare bilar haft likanande fel. Allt är inte bra med systemövervakande "data". Mvh Philip
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blinkersfel Ducato

Vanlig test før en gjør noe som helst annet når noe ikke fungerer burde være å kople fra batteriet i noen minutter og se om felet er vekk når en kopler på igjen. Denne resetfunksjonen har løst mange merkelige fel.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Blinkersfel Ducato

Tack för tipset Knut. Testade det först innan allt fel-letande med kabel/kontaktbrått etc. Standardprocidur i den datastyrda värld vi lever i. Jag har en Mercedes-Benz CL 600/V12 2001 med enl uppgift c:a 70st datorer som sköter "allt", där kan man lösa många problem med bortkoppling av batteriet. Mvh Philip.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Blinkersfel Ducato

hej ! ja samma sak hände mig förra året innan bes ! var under bilen drog isär kontakter som fanns där sprayade med eloktronikspray sen funkade det och har gjort sen dess !:wink:
 

Sonja-Jack

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kumla
HBK-Nr
3178
Medlemskap
2024
Sv: Blinkersfel Ducato

Har haft samma fel blinkade en gång och lampan på instrument lyste.Det visade att kabelkablaget var för tajt draget mot en tvärbalk hö bak där av brott.Letade felet länge för att fungerade ibland.Samma längd på kablaget till alla storlek på chassin.Mitt är ca 0,5 m för långt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Blinkersfel Ducato

Det är ganska enkelt system egentligen.

Bilens centraldator (Bodycomputer) har tre utgångar för höger samt tre utgångar för vänster.
Det är framblinkers, backspegel och bakblinkers. Alltså ligger baklampan på en helt egen utgång. Dessa utgångar bevakas sedan av en strömshunt som känner av belastningen. (glödtrådsvakt)

Om en lampa inte fungerar där bak så är det då troligen lampan eller kablaget som felar.
Det värsta scenariot är fel i huvuddatorn!

Dock har jag lagat en Punto där huvuddatorn var trasig (läs dyrt) då kopplade jag runt med löst blinkersrelä. Problemet på Punto är att vatten läcker ned via framrutan och förstör elektroniken (oxidation på kretskortet). Tyvärr lika utsatt på Ducato men har inte hört om problem med det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Blinkersfel Ducato

Hej EPersson. Menar du Fiat Punto = annat fordon/Pb? Tack för infon hur "blinkers"-systemet funkar. Mvh Philip
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Blinkersfel Ducato

Hur är det på 240-chassiet är det en computter som sköter blikersen där också eller är det ett blinkersrelä?
Jag har haft funderingar på att flytta blinkersrelät upp i öronhöjd så att även jag hör det i motorvägsfart. Men finns det inget relä att flytta så måste det väl sitta nån liten högtalare som klickar istället.
// Göte J (lomhörd)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Blinkersfel Ducato

Hur är det på 240-chassiet är det en computter som sköter blikersen där också eller är det ett blinkersrelä?
Jag har haft funderingar på att flytta blinkersrelät upp i öronhöjd så att även jag hör det i motorvägsfart. Men finns det inget relä att flytta så måste det väl sitta nån liten högtalare som klickar istället.
// Göte J (lomhörd)


Det är ofta så idag att det sitter en "högtalare" som ger blinkljud (T.ex. Volvo V70 S80).
Om du vill ha lite mer ljud kan du nog sätta ett vanligt relä/summer på utgången.
Det får dock ha för stor effekt (inte dra för mycket ström) då kan glödtrådsvakten spöka.
 
Toppen