• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigatorn luras!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
På senaste resan till "värmen" så tyckte jag att min nya Garmin hittade konstiga vägar allt som oftast. För att kolla GPS:en så började jag jämföra dess vägval med mina egna med hjälp av papperskartor. Resultaten var häpnadsväckande, minst sagt. Trots att jag ställt in GPS:en på "kortaste tid" så valde den de mest bisarra "genvägar"!

Jag har aldrig betraktat min "Beirut" som särskilt intelligent men att hon skulle vara så infernaliskt korkad som hon visade sig vara vid mina jämförelser, det hade jag inte väntat mig. Ibland ledde hon in mig på otroligt knepiga bergsvägar, förmodligen beroende på att hon inte tog någon hänsyn till höjdskillnaderna där. Detta hände flera gånger under resan så till slut blev hon degraderad från förstanavigatör till enbart jämförelseobjekt.

Ett exempel på Beiruts navigationskonst! På många ställen har det byggts nya vägar runt mindre byar och städer för att främja framkomligheten och minska restiden. Sådant brydde sig inte Beirut om det minsta. Hon valde att leda in mig på i och för sig väldigt intressanta smala bygator rätt igenom byarna. Det blev väldigt tröttsamt i längden i synnerhet i Frankrike där Beirut verkligen excellerade i konstiga tidskrävande vägval.

Min Garmin är usel som navigator! Jag antar att konkurrenterna är lika dåliga!

Är det bara jag som har gjort dessa iakttagelser?

Jappe
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Jappe, min Tomtom uppförde sig precis likadant när jag körde hem från Spanien i höstas. Däremot tycker jag att navigon som jag har i paddan nu sköter sig bra.
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Navigatorn luras!

Enda gången jag råkat ut för något liknande var när jag efter ett besök i Köpenhamn City glömde att ställa tillbaks den från "gångläge" när det var dags att köra hem. Annars har jag haft många Garmin, de har alla genomgående alltid fungerat bra. Märkliga oväntade vägval av den bottnar i regel i fel inställning någonstans.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Navigatorn luras!

Har en Navigon o tror inte den är bättre, kanske syster till din :twitcy::twitcy:

Mvh Gert
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Navigatorn luras!

I senaste Garmin-navigatorn kan man även välja alternativet "Terrängkörning" :) (Det är helt sant)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigatorn luras!

Givetvis är Beirut inställd på kortaste tid eller snabbaste väg!

Ställer man in GPS:en på kortaste väg så får man problem, garanterat!

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Navigatorn luras!

Navigatorn är ju bara en maskin.

Den lyder dina anvisningar (kortaste väg, snabbaste väg osv) + de värden kartmaterialets olika vägar är klassade till.

Det jag märkt är att gamla Garmin 660, tog aldrig "genvägar" som den här nyare 3790'an försöker göra. T.ex gena via busshållplatsen eller lokalgata när man kör på motorväg. Då är lokalgatan och motorvägen klassade till samma klass! Irriterande.. Men vet man det är det inga problem.

Jag vågar aldrig lite på navigatorn till 100% och det skall man inte heller, vill ha den så nära ratten att jag kan fibbla med den, dvs. trycka snabbt så jag ser översiktskartan, var vi är och sedan gå tillbaka till navigering igen. En snabb tryck på skärmen på Garminet och jag vet läget 10-50 km framåt och behöver inte köra på genvägar fast Garminet skulle föreslå det.

Fast fibblandet är olagligt i Spanien och kanske i andra länder...

hälsning jyrki
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Navigatorn luras!

Min Garmin är usel som navigator! Jag antar att konkurrenterna är lika dåliga!
Traditionella dedikerade GPS-er är hopplöst frånkörda och kommer så att förbli. I och med introduktionen av smartphones och läsplattor med inbyggd GPS så insåg företagen att deras framtid låg bakom dem och vidare utveckling av programvara enbart skulle förorsaka kostnader.

Smartphones och läsplattors GPS-funktionalitet är på inget vis fulländade, men eftersom programvaran lättare kan förfinas kommer det att ske.

/ Erik
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Har en g 660 och en Navigon. Kostigar till en ställplats är inte ovanligt, när man lämnar stället ser man ofta vilken bra annan väg det finns. Kör på snabbast och Lastbil i min garmin. Vår Navigon lurade oss helt galet i Frankrike visade väg till en åker mm, det visade sej att den ite läste latitud korrekt. Fick rådet från Navigon att köra in fabriksinstääningen igen, Har hungerat sen dess. Anm: Skanar codriver som kan läsa karta.

Jägarn
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Hej,
Skulle vara intressant att jämföra din Garmins vägval med Garmin Camper som jag precis bytt upp mig till. Var själv väldigt besviken på min tidigare Garmins vägval i Moseldalen förra sommaren.
Den ville upp på motorvägarna direkt och körde jag inte där så ledde den in oss på de minsta gatorna i byarna.

Om du har två ställen du kört mellan så skulle jag vilja testa och se vilken rutt min tar.

Bosse
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Navigatorn luras!

Vem tillverkar kartorna till iPad & iPhone navigationsapparna?
Nokia har sina egen Here-app som har kartorna från Nokia-ägd Navteq.

Har för mig att Garmin kör med samma kartmaterial.
Garmin köpte Navigon länge sedan.

Vore roligt att veta vilken kartmaterial används i olika apparna. Och TomTom?

jyrki
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Vi köpte en ny Garmin med fri uppdatering men kan inte lita på den ,tex körde A7 från
Algeziras mot Fuengirola och våran Ingrid ville in genom centrum
på byarna längs vägen t.o.m Marbella !Då var den inställd på snabbaste vägen
:mad:Hur mycket kör man i onödan ? Har en gammal TomTom men den väljer oftast samma väg som vi själva.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigatorn luras!

Traditionella dedikerade GPS-er är hopplöst frånkörda och kommer så att förbli. I och med introduktionen av smartphones och läsplattor med inbyggd GPS så insåg företagen att deras framtid låg bakom dem och vidare utveckling av programvara enbart skulle förorsaka kostnader.

Smartphones och läsplattors GPS-funktionalitet är på inget vis fulländade, men eftersom programvaran lättare kan förfinas kommer det att ske.

/ Erik

Det är min uppfattning också men jag använder en Garmin som hastighetsmätare m.m.

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Navigatorn luras!

Nja, GPSen som dedikerad enhet är inte död än enligt vissa... ;)

"the market for dedicated GPS devices will continue to grow, at least through the next five years. The market is expected to grow slowly, rising from 33.3 million units last year to 36.8 million in 2018. Total revenues for the devices are expected to hit $7.4 billion in 2018. This may seem surprising, as GPS technology can now be found in even low-priced smartphones."

Källa: GPS Device Market Still Growing Despite Competition | WebProNews

Alla vill dessutom inte ha GPS, backkamera, telefon, web osv samlat i en enda enhet så att man inte kan använda grejorna samtidigt när den är upptagen av något annat.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Det är min uppfattning också men jag använder en Garmin som hastighetsmätare m.m.

Jappe

Det finns någon bestämmelse i Europa som gör att alla hastighetsmätare visar för mycket, dvs inbyggt fel. Är det inte på tiden att de som bestämmer sådant på EU-nivå beslutar att alla hastighetsmätare på nya bilar skall visa rätt. Det finns nog många relativt enkla tekniska lösningar.

När det gäller trafikflöden underlättar det om vi slipper att en del kör i 83 kmh på 90 väg andra med GPS vill köra i 93.

Jag har kört en del i USA, både med privat och hyrbil och där visar alltid hastighetsmätaren rätt, ofta både digitalt och analogt på nyare bilar.

Det är otidsenligt att på moderna hitechbilar ha en hastighetsmätare som visar fel. I bilens datasystem finns ofta rätt hastighet som styr vägmätare mm.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Det finns någon bestämmelse i Europa som gör att alla hastighetsmätare visar för lite, dvs inbyggt fel. Är det inte på tiden att de som bestämmer sådant på EU-nivå beslutar att alla hastighetsmätare på nya bilar skall visa rätt. Det finns nog många relativt enkla tekniska lösningar.

När det gäller trafikflöden underlättar det om vi slipper att en del kör i 83 kmh på 90 väg andra med GPS vill köra i 93.

Jag har kört en del i USA, både med privat och hyrbil och där visar alltid hastighetsmätaren rätt, ofta både digitalt och analogt på nyare bilar.

Det är otidsenligt att på moderna hitechbilar ha en hastighetsmätare som visar fel. I bilens datasystem finns ofta rätt hastighet som styr vägmätare mm.

Njaaeee. De visar för mycket.
 
Toppen