• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis eller inte markis

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Hej,jag hade tänkt sätta en markis på våran husbil men börjar nu att tveka
om det verkligen behövs.Förra året hade jag den ute 3 gånger och hade lika
gärna kunnat haft ett mindre parasoll som solskydd.
Om det är någon som vill ge för och nackdelar om att ha markis får ni gärna skriva
det här.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: markis eller inte markis

Markisen har nu legat tre år i garaget sen den var ny, bortplockat pga. att

-vi använde den aldrig
-vår bil är nu registrerad för 3,5t och markisens vikt klarar vi oss utan
-vi behöver aldrig vara oroliga att den skulle blåsa av under vintervindar i Spanien

Behövs det andra skäl?:)

hälsning
jyrki
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: markis eller inte markis

För ett par år sen träffade jag en tysk som haft sin husbil i ca 30 år. Han hade ingen markis, men han hade ett parasoll. Jag börjar också undra varför jag har markis. Parasollet kan man flytta till andra sidan av bilen t.ex. .....om solen skiner skarpt
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: markis eller inte markis

Positivt; Markisen tycker vi är bra mot sol och hetta även inne i vagnen samt för kyl/frysens del, även mot daggen om man sitter ute sent på kvällen! Kanske även någon gång mot regn ... !

Negativt; Markiser väger ca 40 kg, utgör ett visst extra vindfång, löv och annat skräp inkl vatten samlas vid anslutning av markisen mot husbilen, ser oftast inte så bra ut/utanpåliggande/påklistrat, sticker ofta ut från bilsidan, tveksam extrakostnad. Man kan inte heller med gott samvete ha markisen utfälld och obevakad när man lämnar bilen.

Vissa bilar kan ha infälld markis som standard, typ vissa Hobbymodeller fram tom 2012. Sådan lösning eliminerar en del negativa punkter. Markisen på Hobbyn nedan syns inte ens om man vet om den förstås.
 

Bilagor

  • 1.1 Exteriör hö.JPG
    1.1 Exteriör hö.JPG
    590,6 KB · Visningar: 93

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: markis eller inte markis

Mycket bra med markis speciellt när det är stark sol o 30 grader som här så får kylskåpet också skugga, vid regn har vi alltid ut åtminstone en bit om det är busväder så kanske bara knappa metern.


Jag har inte viktproblem heller.

WP_20130618_008.jpg

/Leif
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: markis eller inte markis

Vi använder alltid markisen när det är möjligt, bra skydd mot stark sol och värme, skyddar möblerna mot dagg och regn, skyddar även mot värme i bilen. För vår del är det en självklarhet eftersom min hy inte klarar så mycket sol och det är inte alltid man hittar skugga. En nackdel är dock kådan från träden som ger fula märken men det är det värt.

Glad Påsk!

Bertil
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: markis eller inte markis

Vi plockade bort markisen då vi nästan aldrig använde den.
Funkar bra för oss med parasoll, har två stycken med oss så vi behöver inte slåss om skuggan :)

1176109_694547233891961_64059470_n.jpg

Leena ;)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: markis eller inte markis

Jag har ofta märkt att damerna gärna söker solen för att sola, medan herrarna hellre sätter sig i skuggan. :)

och så är det även hos oss. Men markisen gör också att man kan lämna utemöblerna ute över natten, utan att de blir dyngsura av daggen. När det regnar slipper hela familjen stå i regnet medan man låser upp dörren. Så många fördelar. Men dessa kan även reta folk om de används på olämpliga platser som parkeringsplatser mm.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: markis eller inte markis

Som så många andra skrivit här använder vi markisen mest utomlands, skugga för hunden och mannen när solen skiner oavbrutet, men även som skydd för regn och dagg. Ovärderligt att kunna stå under tak o torka tassar , o mysigt att sitta ute under en varmkväll när det duggregnar. Vi har fortfarande inte lyckats komma upp i totalvikt trots fulla tankar o shopstop i Puttgarden.;)

/Sylvia
 
Toppen