• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startar inte

F

F.d. 25463

Guest
Husbilen stannade plötsligt 3 gånger under resan från förvaringsplatsen till hemmet. (5 km) Startade igen varje gång men nu är det kört.
Code lampan lyser.
Startbatteriet är nyladdat och piggt o startmotorn snurrar på.
Jag har provat med alla tre nycklar utan framgång.
Någon som har varit med om detta tidigare.
Är det startspärren som strular tro??

// Pelle
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte

På vår lyste ett gult lås när immobilizern (tror det heter) inte fungerade. Hjälpte inte med reservnycklar, men mottagaren sitter i ringen vid tändlåset. Behövdes en viss vinkel för att mjukvaran skulle få kontakt. Ordnade det med att hålla en reservnyckel lite olika när jag försökte starta. Fungerade och lämnade in den för uppdatering mjukvara då vi behövde den snabbt för utlandsresa. Hoppas det kan hjälpa? (Var ju ingen ide köra startmotor när låset lyste, men trots påpekande om det till verkstaden så var batteriet urladdat när vi hämtade den, bara åka köpa nytt).

Mvh Marita
 
F

F.d. 25463

Guest
Sv: Bilen startar inte

Det började med att den stannade flera gånger men nu startar den inte alls.
En gul nyckel lyser o det står code.
// Pelle
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Bilen startar inte

Ja dessa datorer överallt som aldrig kan göra fel! Förr kunde man lyfta på huven och rätta till felet och fortsätta färden. Nu är det bogsering från platsen och en datasnubbe som kopplar upp sig, trycker på ett par knappar. Efter en vecka går bilen till nästa bugg, skriver snabbt ut en faktura på 5 tusen. Man har inget val, bara att betala och se glad ut. Vår bil måste köras ett par mil vid varje start för att inte partikelfiltret ska sätta igen och det gör jag nu. Har haft bilen i verkstad två gånger under lika många månader, Detta gick på garantin, men den tar ju slut.
Miljön blir så mycket bättre med detta förfaringssätt. ???
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Bilen startar inte

En fråga, kommer dieseln fram som den ska till bränslefilter o vidare till motorn?

Jag råkade ut för en sprucken gummibälg strax innan filtret, vilket gjorde att den var helt orkeslös och stannade till sist.

Ny bälg o ledning gjorde susen i mitt fall!

....eller kan det bero på algtillväxt i tanken? Bara en tanke :wideeyed:

Vet inte vad det innebär med den gula lampan, kanske kan ha många orsaker...
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startar inte

Även om det kostar se till att göra en felsökning när lampan lyser, fick tips att nollställa som det står i tidigare inlägg (lampan slocknade), gjorde det och kostnaden för det tipset gick på 5700kr i nytt gasspjäll efter bärgning till verkstad.

Det hade blivit kortslutning i gasspjället när jag fortsatte att starta bilen ett flertal gånger, och det var bara att byta ut det.

Mvh
Pelle
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte

Vilken årsmodell talar vi om?Är det den som finns på din avatar?I såfall
kan du räkna med att bilen inte startar förrän Code lampan slocknar.
Det är startspärren som är problemet och den sitter på pumpen ,men det finns en antenn runt strömlåset samt en codebox till vänster om ratten!
Man kan plocka bor startspärren från pumpen men fråga försäkringsbolaget
hur dom förhåller sig till det!

Tom


Husbilen stannade plötsligt 3 gånger under resan från förvaringsplatsen till hemmet. (5 km) Startade igen varje gång men nu är det kört.
Code lampan lyser.
Startbatteriet är nyladdat och piggt o startmotorn snurrar på.
Jag har provat med alla tre nycklar utan framgång.
Någon som har varit med om detta tidigare.
Är det startspärren som strular tro??

// Pelle
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bilen startar inte

På vår lyste ett gult lås när immobilizern (tror det heter) inte fungerade. Hjälpte inte med reservnycklar, men mottagaren sitter i ringen vid tändlåset. Behövdes en viss vinkel för att mjukvaran skulle få kontakt. Ordnade det med att hålla en reservnyckel lite olika när jag försökte starta. Fungerade och lämnade in den för uppdatering mjukvara då vi behövde den snabbt för utlandsresa. Hoppas det kan hjälpa? (Var ju ingen ide köra startmotor när låset lyste, men trots påpekande om det till verkstaden så var batteriet urladdat när vi hämtade den, bara åka köpa nytt).

Mvh Marita
Startspärren har gått i du borde ha en kod på ett plastkort för att få igång den och den koden måste verkstaden ha också eller beställer du en kod från Fiat men det måste ske från auktoriserad verkstad för att bekräfta att det är rätt ägare till bilen. Varit ute för detta.
 
F

F.d. 25463

Guest
Sv: Bilen startar inte

Japp det är bilen på avataren.
2,8 jtd -2001.
Plastkortet med kod finns enligt instruktionsboken bara till Fiats bensinmodeller.
Det är den röda nyckeln som man måste ha kvar för att kunna programmera box samt beställa nya nycklar om man så önskar.
Men varför går startspärren i?
Är det antennen eller boxen som är defekt?
Det går att köpa komplett tändlås med antenn o box på skroten för 1000-1500 men behöver väl ändå till Fiat verkstad o programmera alltsammans.
Blir att kolla med Fiatverkstad i morgon o få råd.
// Pelle
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte

en verkstad kan koppla bort spärren , fick göra det på min 2009, (akutreperation )dom slog sönder nån dosa på startmotorn o kopplade om sladdarna ,sen funka det , när min spärr la av så blev det plötlsligt, stannade efter 20mil för mat, sen var tji att starta ,tände till sen tyst, spärren påverkar dieselspumpen, hälsningar Lasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bilen startar inte

Har ett plastkort till min bil och enligt Bossings så var det svår om det försvann då är det bara Fiat Italien som har det, men jag kan ha fel igen men det är lite trix att använda koden och så fort som bilen stängs av så måste den läggas in igen (koden) Så är det på vår bil kanske den är unik inte vet jag men är en 08:a
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte

Även om det kostar se till att göra en felsökning när lampan lyser, fick tips att nollställa som det står i tidigare inlägg (lampan slocknade), gjorde det och kostnaden för det tipset gick på 5700kr i nytt gasspjäll efter bärgning till verkstad.

Det hade blivit kortslutning i gasspjället när jag fortsatte att starta bilen ett flertal gånger, och det var bara att byta ut det.

Mvh
Pelle

Påstod de att det hade blivit kortslutning pga för många startförsök? Låter helt sanslöst otroligt...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startar inte

Rundt 2000 var det en rød nøkkel til Fiat Ducato - senere er den erstattet av et plastkort, vet ikke hvilket år de endret. Den røde gjorde at neste nøkkel også ble registrert i startsperren.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startar inte

Påstod de att det hade blivit kortslutning pga för många startförsök? Låter helt sanslöst otroligt...

Nä inte alls, dom trodde att bilen körts för långsamt en längre tid så det börjat kladda därav kortslutningen, dom sa även att en dieselturbo ska man gasa ur emellanåt då dom är gjorda för det och inte smygkörning hela tiden.
Dom visade även gasspjället hur det såg ut och jag tror dom helt fullt ut sedan jag såg den.

Fiat i Eskilsstuna var det och måste säga att proffsigare ställe får man leta länge innan man hittar.

Mvh
Pelle
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte

Japp det är bilen på avataren.

2,8 jtd -2001.
Plastkortet med kod finns enligt instruktionsboken bara till Fiats bensinmodeller.
Det är den röda nyckeln som man måste ha kvar för att kunna programmera box samt beställa nya nycklar om man så önskar.
Men varför går startspärren i?
Är det antennen eller boxen som är defekt?
Det går att köpa komplett tändlås med antenn o box på skroten för 1000-1500 men behöver väl ändå till Fiat verkstad o programmera alltsammans.
Blir att kolla med Fiatverkstad i morgon o få råd.
// Pelle
Hej om du har röd nyckel så är din bil 2,8 idtd med mekanisk pump inte JTD och då går det
att ta bort spärren men den sitter på diselpumpen på utsidan av stoppsolenoiden.
Det är ganska besvärligt då den är fastskruvat med 2 st 5 mm special bultar som dras fast tills sexkantskallen lossnar(samma som på rattlås).
Det kommer 3 st kablar till den och i den mittersta (lila/svart om jag minns rätt) kommer det 12 V som kopplas till stoppsolenoiden !
Tom
 
F

F.d. 25032

Guest
F

F.d. 25463

Guest
Sv: Bilen startar inte

Tom, det är en 2,8 JTD 2001 står så i pappren o samma om man söker på regnumret på bildelsfirmor tex.Flak/chassi 2.8 JTD, 128 Hk, [230], Modellår: 2001, Motorkod: 8140.43S
//Pelle
 
Toppen