• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är husbilen röntgad!

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
På tyska motorvägen A20 mellan Stralsund och Rostock blev vi i veckan plötsligt omkörda av en "polisbil" (trodde vi) men när skylten "Folgen/Follow me" och "Zoll/Customs" tändes förstod vi att det var något annorlunda än en hastighetsöverträdelse. Först trodde vi det gällde vägning av bilen (inga problem på denna resa!) men när vi sedan svängde av och kom in på en rastplats blev det uppenbart att det var fråga om något annat.
Några lastbilar och skåpbilar (och så vi med husbilen) bildade kö. När det blev vår tur blev alla levande varelser (dvs även jycken Max) beordrade att kliva ut ur bilen och gå rejält åt sidan.
Därefter körde en stor lastbil som hade en märklig ca 3 meter bred och drygt 4 meter hög båge på ena sidan långsamt förbi vår husbil och röntgade hela ekipaget!
När hela proceduren (som tog ca 1 minut) var över var det en tullare som frågade efter våra pass och resväg. Vi angav Calais som resmål - det tog han som Halle - hade väl inte varit utanför hemlandet kantänka.
Pratade med en av personalen på platsen, han berättade att dessa mobila röntgenanläggningar hade varit i bruk ca 2 år i Tyskland, de var menade att upptäcka smuggling av vapen, droger, etc - "allt".
Så nu är sålunda vår husbil röntgad utan anmärkning minsann.
En märklig upplevelse! Bild av det hela ser du här som bevis:

P1020609.JPG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Undrar om de använder ekipaget för att hitta gömda människor, dvs människosmuggling? Eller är röntgenstrålningen allför stark?
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Med tanke på avståndet från bågen till vårt fordon måste ändå röntgenstrålningen varit "icke försumbar". Troligen skickades en smal röntgenstråle från lastbilen och på bågen satt detektorerna. Vi fick gå ca 50 m för att vara ur riskområdet (fast föraren av anläggningen satt ju i lastbilshytten....)
Tror att det är smuggling av cigaretter man främst vill komma åt-
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Kan vara ett bra vapen mot människosmuggling, lätt att hitta självlysande folk.

Bennie :D
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Nu är husbilen röntgad!

På väg ut ur Marocko blir man också genomlyst. Inga extra passagerare hos oss :yes:
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Svenska tullen har precis samma anläggning. Står väldigt ofta vid Öresundsbron och röntgar fordon, framför allt lastbilar.
//Nilhen
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Man söker även piratkopior. Det är inte bara kläder/skor det handlar om. Även sprit o cigaretter piratkopieras. Givetvis syns inte alla detaljer på röntgen utan det är när strukturen i bilden avviker från det normala eller det som anges i frakthandlingarna som man utökar till fysisk kontroll.

/
M
 

ludde72

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Haninge
HBK-Nr
10342
Medlemskap
2024
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Stockholmstullen har en också som brukar ta lastbilar mm som kommer med färjorna från Ryssland och Baltikum......

Lasse
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Man ville se era pass. Behöver man pass inom EU, räcker det inte med körkort.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Harry,

EU har inget med passfrihet att göra. Inom Schengen råder passfrihet vid resa mellan länder. Dock ska men kunna legitimera sig med ex.vis nationellt ID-kort eller om detta saknas med ett pass. Start - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag. Svenskt körkort motsvarar inte reglerna för nationellt ID-kort!

Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Förr då alla fotade med film så har jag för mig att man plockade ut filmrullarna innan man röntgade bagaget på t.ex. flygplatser.
Så egentligen borde de varna innan att om man har prylar av typen x, y eller z så bör man plocka ur dessa för nu ska bilöen röntgas.

Eller finns det inget annat än levande varelser som far illa av röntgen?
(kanske bakterierna i den levande mjölkkulturen :twitcy:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Pass behövs inte inom Schengen-området. Där räcker det med en ID-handling som visar nationaliteten.

Tyvärr finns det ytterst få svenska ID-handlingar som visar nationaliteten, och körkortet gör det definitivt inte!

För de allra flesta svenskar är därför passet den enda ID-handling som "duger" inom Schengen-området.
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Nationellt idkort går också bra (har testat). Utfärdas också av polismyndigheten. Enda legitimationen som utfärdas i Sverige där nationalitet anges.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Pass behövs inte inom Schengen-området. Där räcker det med en ID-handling som visar nationaliteten.

Tyvärr finns det ytterst få svenska ID-handlingar som visar nationaliteten, och körkortet gör det definitivt inte!

För de allra flesta svenskar är därför passet den enda ID-handling som "duger" inom Schengen-området.

Ni skriver att det svenska körkortet inte visar nationaliteten ! Sitter här med mitt körkort framför mig och på framsidan hittar jag tre (3) nationsangivelser.
1. Överst till vänster EU-flagga med ett "S" i mitten.
2. Överst till höger står det "SVERIGE".
3. Nere till vänster finns ngt hologramliknande infällt med ett ovalt EU-märke
med ett infällt "S" i mitten.

På baksidan nertill till vänster om streckkoden finns nationsbokstaven "S".

Räcker inte detta för att visa nationaliteten ?

Mvh
HH
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Ni skriver att det svenska körkortet inte visar nationaliteten ! Sitter här med mitt körkort framför mig och på framsidan hittar jag tre (3) nationsangivelser.
1. Överst till vänster EU-flagga med ett "S" i mitten.
2. Överst till höger står det "SVERIGE".
3. Nere till vänster finns ngt hologramliknande infällt med ett ovalt EU-märke
med ett infällt "S" i mitten.

På baksidan nertill till vänster om streckkoden finns nationsbokstaven "S".

Räcker inte detta för att visa nationaliteten ?

Mvh
HH

Svenska körkortet visar inte nationalitet på innehavaren, det gör däremot det nationella id-kortet som kan ersätta passet inom Schengenområdet.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Även norska tullen har röntgen, har bara sett den med scanning av lastbilar iofs.

Det är krut i den, nån Volvomodell's datorer fick tvärspatt o bilen stog där den stog..


Ang internationella ID kortet så är det nån krona billigare än ett pass, men duger bara inom schengen
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Nu är husbilen röntgad!

Svenska körkortet visar inte nationalitet på innehavaren, det gör däremot det nationella id-kortet som kan ersätta passet inom Schengenområdet.

Ja, jag såg det när jag kollade på "EU-upplysningen".
Mvh
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Nu är husbilen röntgad!

I det läget är det skönt att ha en "Plåtis"!

:wub:
 
Toppen