• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss i HB

F

F.d. 25430

Guest
Sv: Möss i HB

Jag har en ide om hur jag skall förhindra möss att komma in i min bil i vinter. De måste nog komma in genom att klättra på hjulen. Tänker ställa en bricka av plast ca 5 cm hög dim ca 70 cm under varje hjul. Däcket står på en träklots i centrum av brickan. I brickan tänker jag ha vatten + 50% glykol. För att mössen skall komma in måst den simma över till däcket och därefter klättra upp. Det tror jag ej att de vill! Vi får se i vinter hur det funkar. Bild kommer på hur det ser ut i verkligheten.
 
H

hianders

Guest
Sv: Möss i HB

Det brukar finnas ventilationsrör genom husbilsgolvet i närheten av gasolfördelaren samt i utrymmet för bodelsbatteriet.
Jag har tryckt upp vikta stålnät i rören.
Inga möss i bilen numera..

Hasse
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Möss i HB

Hej!
Spika i hop två brädor som ett T ca 25cm hög, runt hela husbilen. Köp sedan ett elstängsel (det man har till kor o häst. Montera tråd på brädorna husmusen kommer inte förbi om du monterar lågt o på toppen av T. Tänk på att husmusen behöver bara 5mm för att krypa under. Glöm inte sedan att sätta upp nät utanför så inte katter, hundar eller andra djur kommer in. Glykol är döden o plågsamt för djur använd inte det.

MVH
Uno Larsson

Skratt hälsar
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Möss i HB

I min Adria 2011 satt det en tums slang bakom kylskåpet som mynnade ut undertill för dränering. Ta bort nedersta kylskåpsgallret så ser man det där.

Sen rakt under passargerarbältet undertill sitter det gummiläppar för karossventilation som är rena garage infarten även för stadsråttor om de skulle vilja ta den vägen.
:D
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Möss i HB

Jag har satt in en " Pavarotta" ,( från Motaväck) som förhoppningsvis håller borta dom.
Kostar en slant , men vad kostar inte en sönder äten dyna, eller något annat som
de lyckats gnaga sönder.

Pavarotta Pro - Råttor och Möss

Hälsningar
Kenneth
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Möss i HB

Det enda som hjälper är en rejäl rått/musfälla!
Helst en sådan här:

images
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Möss i HB

Det viktiga är att se till att de inte kommer in i bodelen. Jag har flera fälllor utanför bilen och minst en i motorrummet.
"Bäst fångst" just nu när hösten övergår till vinter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Möss i HB

Det enda som hjälper är en rejäl rått/musfälla!
Helst en sådan här:

images

Den fällan tar inga möss. Den är ju inte gillrad! :D

Jag har en dylik (betad och gillrad) på garagevinden och där har aldrig fastnat någon mus. Däremot har jag tagit en 30 st i vanliga slagfällor betade med en oknäckt hasselnöt varje höst.
En god vän köpte en dyr elektronisk musskrämma till HBn för uppemot en tusenlapp. När den kollades på vårkanten var hela HBn full av musskit. Men inget söndergnagt efter vad jag såg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Möss i HB

Den fällan tar inga möss. Den är ju inte gillrad! :D

Jag har en dylik (betad och gillrad) på garagevinden och där har aldrig fastnat någon mus. Däremot har jag tagit en 30 st i vanliga slagfällor betade med en oknäckt hasselnöt varje höst.

Jag har en sådan med 3 hål placerad på husets vind. Det har hänt att den fångat 3 st. på samma gång. Faktiskt den enda som funkar för mig.

Jag köpte den för många år sedan på Teneriffa men tyvärr finns den inte längre att få tag på där heller.

Enris har varit verkningslöst!
 
Senast ändrad:

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Möss i HB

Möss och råttor stoppas effektivt med att placera enris på marken och ovanpå däcken, i bodelen placeras tre stycken hängande dofttallar typ "Wunderbaum" helt avtäckta för att stark doft skall utvecklas, efter vinter finns ingen doft kvar i bilen eller i inredningen, trots att HB står på en loge har inga objudna gäster synats till.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Möss i HB

Enris fungerar troligen, i alla fall har vi aldrig haft möss i h.bilen sen vi börjat med enris! Grannen har haft möss trots elektronskrämma, nu har han satt enris på strategiska ställen!
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Möss i HB

Hej! Se bara till att inga hundar kommer åt att dricka din blandning. De tål INTE glucol, kan till och med dö av detta, för dem gift.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Möss i HB

Vid senaste servicen visade mekanikern upp ett delvis söndergnagt luftfilter, typiskt möss sade han.
Den enda ingången till behållaren med luftfiltret är luftintaget bakom kylaren. Jag lossade de två skruvarna som håller insugningsröret och anpassade en platta i aluminium. Nu kommer ingen mus in där. Den sitter där under den tid bilen är avställd.
En påminnelse om plåten kan vara bra.
Inne i bilen har jag en elektronisk musskrämma. Där har jag inte sett några spår av möss som skönt är.
 

Bilagor

  • bild 3 (1).JPG
    bild 3 (1).JPG
    121,2 KB · Visningar: 21
  • bild 1 (3).JPG
    bild 1 (3).JPG
    108,8 KB · Visningar: 14
  • bild 4.JPG
    bild 4.JPG
    95,8 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Möss i HB

Bra gjort,
annars blir det så här!!

Har investerat närmare 4000:- i elektroniska mus/råttskrämmor
inget har hjälpt. Det bästa har varit att tömma bilen på allt!
Ingen värme på och eventuella fällor utanför bilen.

fltr1.jpg
 
Senast ändrad:

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Möss i HB

Möss och råttor stoppas effektivt med att placera enris på marken och ovanpå däcken, i bodelen placeras tre stycken hängande dofttallar typ "Wunderbaum" helt avtäckta för att stark doft skall utvecklas, efter vinter finns ingen doft kvar i bilen eller i inredningen, trots att HB står på en loge har inga objudna gäster synats till.

Jag gör exakt likadant , bilen står utomhus och hitlls dags har det funkat.
 
Toppen