• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tömning av färskvaTTEN

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
WEINSBERG PLÅTIS 2013.hur tömmar man vattentanken som sitter bak i husbilens höger sida.ingen förklaring i bruksförvirringen. gråvatten töms via kranen under bilen.men vill man tömma bruksvattnet hur då.ingen kran.bruksförvirringen har inget som handlar om detta,men hur man tömmar askkoppen och många andra onödiga saker som hur man användar handbromsen!!!
trevglig helg GOLDDIGGER
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: tömning av färskvaTTEN

Hej.

Vi har en Knaus Box star och på vår får vi öppna vattentanken inifrån och dra ur ploppen i botten av tanken, inte den bästa lösningen precis.

Kaj o Leena ;)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömning av färskvaTTEN

Hej!
Vi har en Sunlight, där sitter det en liten kran på ovansidan färskvattentank som ligger under soffan.
Ha en trevlig sommar
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: tömning av färskvaTTEN

Vi har en Weinsberg Imperiale från 05. Där sitter det ett överströmmingsrör inne i vattentanken, som nås genom ett lock på tankens översida. Vi skruvar bort röret, då rinner vattnet ut genom förskruvningen.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: tömning av färskvaTTEN

vattentanken sitter i höger sida innanför bakdörren.dette är en plåtis.fylls genom lock längst bak i bilens högre sida.sitter inte under soffan.Tror inte att säljaren vet nått om det,bara hur han ska sälja,inget om deta i bruksförvjrringen heller
trevlig helg GOLDDIGGER
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: tömning av färskvaTTEN

Hei!
Det er temmelig tungvint. Hos meg får jeg stikke ned armen etter å ha skrudd opp det bakre lokket på tanken. Og deretter løsne proppen i botten. Spekulerer på å løse det med en strømstyrt ventil, men det fordras litt mere undersøkning. Tror avløpsrøret fra tanken går ned i et ytre rør som er festet på undersiden av golvet. Dersom man har en ventil montert i dette ytre røret kan det tenkes at vatnet flommer over inne på golvet. Så her kreves litt mere forskning i ämnet for å få til en god løsning.
Mvh Kangas
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: tömning av färskvaTTEN

Jag brukar utlösa frostskyddet på Truman. Då blir min tank tom.
Min Adria har svårt för att släppa ut vattnet via frostskyddet. För att slippa gräva i färskvattentanken brukar jag helt enkelt öppna en vattenkran och låta det rinna ut i avloppet och vidare till gråvattentanken. Den har ju en bra avtappningskran som det bara är att öppna på lämplig plats.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: tömning av färskvaTTEN

Några fabrikat har en enkel vaskpropp inne i färskvattentanken som skall dras ur vid tömning. Ofta sitter det en tunn kedja fäst i proppen och inspektionslockets insida för att dra loss proppen med.

En enkel och billig lösning, men tyvärr kan proppen lossna under färd på grund av vattnets rörelser och tanken töms utan det märks förrän den är tom. Detta hände vid flera tillfällen med vår förra Husbil Frankia (1999) varför jag svarvade en riktig propp med o-ringstätning.
 
Toppen