• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betal vägar i Frankrike

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Det finns säkert många i klubben som vet betäckningen på de Franska betalvägarna,Vill Ni var snälla och berätta för mig!!
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Betal vägar i Frankrike

Tack för Ditt svar! Men det var närmast bokstavsbetäckningarna jag tänkte. Ex A1 A2 D24, osv. Kan man här utläsa vilka som är betalvägar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Betal vägar i Frankrike

Med en modern navigeringsapp kan man räkna ut vilka vägar som är betalvägar dock inte hur mycket de kostar.

image-718928.png
image-721236.png

iGO Primo
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Betal vägar i Frankrike

Har just skaffat en Garmin dezl 760. Där kan lägga in så man undviker belalvägar. Bra, men jag skulle vilja veta vad som gäller när man sitter med en vanlig vägkarta i knäet.
Dvs vägbeteckningarna på kartbladet.
Hoppsan!!! När jag läser "Starliners" svar så står där allt jag behöver veta. Om jag fattar rätt så är A makerade vägar, betalvägar.:twitcy:
 
Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Betal vägar i Frankrike

Vägar med A nr är oftast betalvägar, N nr är nationalroute och gratis. Detta är vår erfarenhet. Har du en vägkarta i skala 1:300 000 så är nog betalstationerna utsatta.

Birgitta
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Betal vägar i Frankrike

Via Michelin har ett bra planeringsverktyg för resor i Frankrike.
Man kan ställa in snabbast, kortast, intressanta platser, undvika tullvägar samt mest ekonomisk väg osv
man får fram tullavgifter och bränslekostnad med någorlunda säkerhet. Tar också hänsyn till pågående vägarbeten. Gratis...
Route planner - Michelin driving directions and walking route planner

Bosse
 

Folke & Karin

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1280
Medlemskap
2024
Sv: Betal vägar i Frankrike

Hej! På vår vägkarta som vi har med oss, så är alla betalvägar blå, och alla vanliga motorvägar gröna! Betalvägarna i Frankrike är väldigt bra!
Hälsar /Folke
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Betal vägar i Frankrike

Motorvägar i Frankrike är fria om det ej finns någon väg vid sidan om A20 är till stor del betalfri A75 är fri i hela sin längd,det finns flera hälsar Illåsen
 

BenkeUppsala

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2024
Sv: Betal vägar i Frankrike

Generellt kan man säga att A-vägar är Auto oute (betalvägar).
N-vägar är gamla hederliga motorvägar (Route Nationelle) och är gratis.
D-vägar motsvarar vår vanliga vägar exempelvis vä 288 (Ligger i Uppland)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Betal vägar i Frankrike

Håller med att det kostar en del att köra på motorvägar, men det är ett val man får göra, betala och komma fram lite snabbare eller köra på Route Nationelle, tar längre tid är gratis och så upplever man mer. Har kört ett antal år i Frankrike.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Betal vägar i Frankrike

Vad är det för fel att köra A75 eller A20 m.f kör fria motorvägar till spanien varje århälsar ILLÅSEN
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Betal vägar i Frankrike

Tyckte jag behövde en översikt vilka motorvägsträckor i Frankrike som var fria och vilka som avgiftsbelagda. Hittade en översiktskarta med färgmarkeringar (grönt för fri motorväg, orange för betalväg (péage). Bilden har låg upplösning (hämtat från någon internet-site) så den passar kanske bäst på en läsplatta...
bild.JPG
Mvh/Boo
 

SNÄCKAN

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Täby
HBK-Nr
6957
Medlemskap
2024
Sv: Betal vägar i Frankrike

http://www.leparticulier.fr/upload/...communication_asfa-tarifs_autoroutes-2012.pdf

Ovan en länk som innehåller karta på betalvägar (Péage) och fria motorvägar (A för Autoroute), men också kostnaderna för färd på betalvägar för olika fordonsslag. Förutom att det finns gratis motorvägar, så är det också noterbart att det även på betalvägar ofta blir gratis någon mil utanför storstäder. (Se tex runt Paris på ovanstående inläggs karta).
För vägar typ N (National), så rör det sig oftast om huvudvägar som utgjorde stomnätet innan motorvägsnätet byggdes. De knöt i regel ihop städer och större tätorter och kan ha högst varierande standard, samtidigt som de ofta går rakt igenom tätorter och städer. Passagerna genom tätorter kan vara trevlig, men minskar kraftigt snitthastigheten. Standarden är från helt OK motorväg, landsväg av bättre nivå ner till sämre nivå där också fartdämpande rondeller kan förekomma. N -vägar och A -vägar går ofta parallellt och/eller i närheten av varandra.

Vägar betecknade D (Departemental) är mindre lokalvägar.
 
Toppen