• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisar

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Hej, jag vill höra lite med er som har plåtbilar; hur är lastutrymmet för att få in allt man behöver ha med sig? Var lägger man utemöblerna? Grillen? Tänker att man har svårt att få in allt!
Hälsning
Majsan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisar

Utemöbler är inte så tunga och går bra att förvara på taket. Men lite klättring kommer man inte undan. Här bilder på vår gamla plåtis (med utemöbler, vindskydd och annat i takboxen).

IMG_3301 (Large).jpg

IMG_3299 (Large).jpg

aake
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Egentligen inga problem alls:rolleyes:
Bara det att allt finns inne i bilen.
Vi bytte från plåtis till "husbil", är inte säkra på att vi fick så mycket mer plats.
Mer än att det som vi nu lagt i garaget kom vi åt inifrån förut.
Vi köpte en väska till solstolarna så de var lättare att stuva in under sängarna, det underlättade.
Grillen var inte vår prioritet, men man får väl i så fall tänka på att samsas med doften inne.
Vi är absolut nöjda med vår nya. Men en Plåtis har så många fördelar så vi vet inte var vi kommer att sluta...
Kassaskåps känslan och ljudisoleringen är väl något vi saknar. Jo såklart det finns säkert sådana husbilar också:D
/Gunnar
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Hej
Vi har en "vanlig" plåtis, Knaus BoxStar, 6 metersbil. Har betydligt bättre utrymme i "garaget" i den än i Hobbyn vi hade tidigare. Inga problem med att få plats med möbler, grill, elverk(vintertid), cirka 150 flaskor vin mm. Vi har också särskilt rymligt då vi har dieselvärmare och endast en mindre gasolflaska till spisen. Positivt ur fler synvinklar! Heller inga problem med lastvikter etc eftersom vi färdiglastade på utväg, med fulla tankar, ligger precis runt 3000 kg.
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisar

Hej Majsan, vi har haft " plåtis " ett par år nu, tidigare en större husbil, en god planering av vad man har med sig så är det är inga problem att bo kortare eller längre tider i den, sommar eller vinter.
Ska du byta till en plåtis så blir du säkert nöjd.
Bosse
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisar

Lastutrymmet under sängen bak på vår plåtis är ca. 80 x 80 x 140 cm. Där lastar vi våra hopfällbara stolar och bord. Där har vi också några plastbackar med diverse prylar och har hittills inte upplevt att lastutrymmet inte räcker till. Det finns också ett utrymme under soffan som är ca. 40 x 60 x 90 cm.
Beträffande grillen så vill jag rekommendera Primus Vidar BBQ, en liten, lätt och effektiv gasgrill som vi skaffat till vår plåtis efter tips här på forumet. Den tar liten plats, är lätt att hålla ren, drivas med 230g gasbehållare och stuvas efter användning ner i medföljande väska.

På det tyska plåtisforumet Kastenwagenforum finns en del bra tips på hur man kan anpassa plåtisens lastutrymme och organisera lasten på ett rationellt sätt. Många medlemmar där har egna fotoalbum med bilder på olika smarta lösningar.
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Plåtisar

Hur mycket grejer man får plats med handlar inte om hur mycket plats man har utan om hur mycket grejor man tror man behöver !

Vi sticker ofta iväg på en trip i en 5,4 m lång plåtis med hälften av förvaringsutrymmena tomma för vi behöver dem inte !

Varsin bekväm vilstol och ett litet bord i tyg (inköpt på Biltema) är allt vi behöver utom kläder och dator. Allt annat finns på plats dit vi kommer, restauranger med den bästa mat du kan hitta och saknas något finns det i en affär i närheten. Varför skall man då åka runt i världen med en grill det har jag aldrig förstått.

Varsit glas i plast, två tallrikar i plast en kniv och två gafflar två kaffekoppar en korkskruv och en liten kastrull till pastakok i nödfall, allt annat finns på restaurangerna och i affärerna dit vi kommer.

Med bilen "fullstad med folk vatten och diesel" har vi 400 kg över till vinfynd att ta med hem och massor av plats för andra fynd också.

Men det beror på att min bil är en resebil inte ett hem, den saknar kaffebryggare, dammsugare, hårtork, micro, har bara ett batteri, ingen grill, inget vindskydd inga cyklar och inga andra bekvämligheter heller.

Tänker man så då finns det hur mycket plats som helst i en plåtis. Platsbristen sitter inte i bilen den sitter i huvudet !
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisar

Italienleif

Behöver du överhuvud en husbil? Om du varken bor eller äter i bilen går det rimligen bra med en personbil.
Även vid turer här hemma i vildmarken i Jämtland blev det i längden alltför trångt med min lilla plåtis (5,85m). Nästan alla lanthandlare har lagt ner, några restauranger finns inte. Viss nödmat kan finnas på bensinstationer men dit kan det när man är ute i periferin vara mer än 100 km enkel resa.
Jag vill ha lite hemkänsla i bobilen och jag vill kunna duscha åtminstone var annan dag.

Jag skall i dag packa för en preliminärt veckolång expedition till gränsfjällen och även ut till Fosen vid Tröndelagskusten och i den gamla bilen skulle alla lastutrymmen ha överfyllts av ryggsäckar, isborr, isbill, skidor, overaller och fiskeprylar om man inte utnyttjade takräcke och takbox så att jag skulle nödgats att ha en del skrymmande gods inne i sängarna och det känns inte så hemtrevligt.

aake
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisar

Hej! Är ny i husbilsvärlden och om ett par månader får vi en helt ny plåtis, 5,41 lång, Globecar Roadcamp R. Mycket tid har gått till att fundera och planera hur att optimalt ytnyttja utrymmena i bilen, framför allt lastutrymmet.

Tackar för tipset om Kastenwagenforum men några bilder kan man inte se utan att vara medlem men det finns förhoppningsvis är det någon som har några bilder, ritningar eller förslag på hur man optimalt utnyttjar utrymmet. Med optimalt menar jag även att det ska vara praktiskt.

Bilen kommer att användas året runt. Vi är medvetna om att det inte är den bästa vinterbilen men den duger. Hade för många år sedan husvagn och den var heller inte så bra men det gick ändå, utvecklingen har gått framåt.

Obligatoriskt är två stolar och ett bord - vad mer och då tänker jag inte på koppar och bestick mm utan på det som lämpligen åker i lastutrymmet och hur arrangerar man detta?

Tacksam för förslag! I vilken form som helst.

Roligt att läsa om era erfarenheter av plåtisar!

L-Å
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Livibil!
Bara en liten info; det är gratis att registrera sig som medlem på Kastenwagenforumet. Om du sedan lägger in en liten välkomsthälsning så kan du därefter se alla bilder. Det duger bra med skoltyskan!
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

I mitt garage får jag plats med bord och stolar (med hög rygg), grill med 2 påsar kol och 2 minicyklar i bag.Isolertäcket och div. andra prylar har jag i facket ovanför hytten.Skor i golvfacket.

Jojje
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Har haft 2 svenskbyggda Plåtisar.
En ScandiMobil å en SMC - båda med vattenburen värme = skönt.
Båda Plåtisarna hade fast bakvägg inne bilen - vilket framförallt hustru tyckte var bra - kändes säkarare sa hon - än att ligga vid en "bakdörr" som nån kan rycka/bryta upp tex under natten. Bakdörr gick på båda att öppna - och lasta in mycket saker.
En Peugeot Boxer å en Iveco Daily - framförallt Dailyn var underbar - med långbäddar å dubbelhjul bak, diff mm.
Aldrig några problem att få med bord, stolar, grill, golfbagar å annat som behövs.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Plåtisar

Vi har en box star från 2006. Förra vintern hade vi lite utrymmesbrist i vår Plåtis pga att vi hade cyklarna i Garaget. Men denna vinter har vi cykelställ bak.

Utan problem har vi två stora solstolar, två mindre gäststolar och ett bord i garaget. Dessutom allt med el sladdar vatten fiskeutrustning m.m.. Utöver detta har vi två stora förvaringsboxar som bara är halvfulla. Stort antal vin flaskor/dunkar, öl backar + en Efoy med totalt 3 x 10 liter metanol. Vi kan nog slänga in en grill oxå, men vi har ingen lust.

Vår bil är 5,59 lång och vi bor i den sept-jun utomlands. Samt att vi åker runt i Sverige på sommaren.

Vi kommer att byta Plåtis till en Pössel Roadcruser på 6,38 meter 2014, men inte pga garaget utan pga långbäddar och högre placerat kylskåp.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisar

Tack för engangemanget, det är roligt att läsa!

5,41 är vad vi har att röra oss med och tvärbädd vilket ger ganska kort lastutrymme, om än stort. Detta betyder att stolar inte kan vara av längsta slaget, hoppfällt. De bekvämaste är naturligt lite längre.

Cyklar åker på cykelställ.

Det känns som att el ev. elverk krävs för ac på sommaren och värme på vintern, har jag rätt? Har jag det måste även detta få plats och då kommer frågan om bränslecell eller bensindrivet är det som man ska satsa på och på det utrymme detta tar. Volymen på dessa kan man läsa sig till.

Är det någon som har förslag på hur man organiserar lastutrymmet? (mycket rör sig i huvudet när man pratar om detta).

Att planera och organisera är en stor del av nöjet!

L-Å
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

AC behöver du inte på sommaren. Öppna dörrarna bak plus sidodörren, så blåser varmluften ut (om du sitter inomhusbils)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisar

Är det någon som har förslag på hur man organiserar lastutrymmet? (mycket rör sig i huvudet när man pratar om detta).

Att planera och organisera är en stor del av nöjet!

L-Å

Förutom stolar, bord och gasgrill finns i mitt lastutrymme vattenslang med kopplingar, vattenkanna för påfyllning av vatten om det inte funkar med slang, kabel med CEE, liten verktygslåda, nivåklossar + ett par plastbackar med diverse drycker och prylar, ändå plats över. Cyklarna hänger vi upp på utvändigt cykelställ.

Kolla tex. tråden Selbstausbau > Innenausbau om du registrerat en användare på Kastenwagenforum.. en del fiffiga lösningar där.
 
Toppen