• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Recept på grönkål?

H

hianders

Guest
Hej! Jag vet att vi har många klubbmedlemmar som gör grönkål till julen. Har fått recept tidigare men slarvat bort dem. Tacksam för tips!!!

Inger
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Recept på grönkål?

Hej!

Vi köper nuförtiden färdigkokt grönkål och tillagar den sedan på följande sätt.

Lägger en bra klick smör i stekpanna och lägger sedan i grönkålen.

När den fräst en liten stund smaksätter jag den med sirap, ättika och grädde. Eventuellt lite salt, men man får smaka efter hand så man hittar rätt.

Jag gör den lite för söt enligt min gamla mor men ungarna är förtjustai den. Det var så länge sedan vi kokte kålen själva att jag inte minns hur vi gjorde.

Kjell
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Recept på grönkål?

Du kan få Peters recept på grönkål igen, det gillade du sist Inger.

Svetta en hackad lök i smör, tills den är genomskinlig, lägg sedan i ett paket frusen grönkål och en buljongtärning och koka tills vätskan är inkokt. Häll i en skvätt grädde och några goda (tyska) korvar. Enkelt och gott! Guten Appetit!

Kram Ami

PS Om du har skinkspad, så ta det istf buljongtärningen.
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Recept på grönkål?

Hej, vi köper också färdigkokt fryst grönkål. Det skall vara den från Harplinge. Förstår att det bara vi runt Halmstad som kan köpa den, men den är jättefin. Stek den tinade grönkålen i mycket smör, vi smaksätter den med lite sirap, mycket grädde, lite salt och vitpeppar. Detta är det bästa på julbordet med köttbullar. // Helen
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Recept på grönkål?

Her er der en dnsk opskrift fra det nordlige Jylland:)


Grønkål

Opskriften på Vendsysselske Grønlangkål

Der beregnes ca. 2 boller (200 g) pr. person

6 stk. boller (600 g) grønkål
30 g margarine
1 dl. piskefløde
salt
sukker

Grønlangkålene tilberedes i stegegryde eller pande Margarinen smeltes, kålene kommes i, derefter tilsættes piskefløden.

Kålene varmes godt igennem og smages til med salt og sukker.

Kålene serveres med kogt kold letsaltet flæsk, kogt og stegt medister,
hamburgerryg små brunede kartofler, rødbeder og sennep

Dertil serveres øl og snaps. :twitcy:

bagmad.jpg
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Recept på grönkål?

Här i Östergötland får vi inte tag i nån färdigkokt grönkål. Men som född hallänning kan jag inte vara utan grönkål på julbordet. Gör en fuskvariant som smakar ok. Köper fryst hackcad grönkål 3-4 paket låter den sen koka i skinkspadet 5 minuter. Häller den sen i en silduk och kramar ur den ordentligt. Fryser in den i minst ett dygn.Hackar den frysta grönkålen i mindre bitar. Sen steker jag den i stekpannan med sirap och mycket grädde kryddar ordentligt med nymald svartpeppar.
MVH Gunilla
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Recept på grönkål?

Hej Inger,

Här i Holland gör vi Grönkålsstamp. Man kokar så mycket potatis
som man vill ha och ovanpå potatisen lägger man den fint skurna
grönkålen som får koka med. Man får passa sig så att inte
grönkålen kokar för länge, den blir sur i smaken. Krydda och salta
efter smak och mosa ihop potatis och grönkål (smör) och ät med
stekt fläsk eller korv. Det här är riktig vintermat här i Friesland.

Julkram på er alla, :mat: :snow-icon:
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: Recept på grönkål?

Grünkohl

1 gang om aret handla vi färsk grünkohl när den fick frost.
Efter putsning dvs fjärna den tjocka risp, kokar jag grünkohlen tillsammans med skivad bukspäck ( inte mager - maste vara fett ) o kassler kött. Kassler oxa med fettstriber. 2 stycken mellenstor lök. 2 tsk sennap.
Det varar ungef.1,5 timmar pa lag temperatur. 15 minutter före kohlen är färdig, tillföger jag " kok-eller lungkorv " till.
Jag servarar maten med sval öl ( tysk ) o nubbe - helst " Helbings Kümmel " fran Hamburg.
Mvh
Wolfgang
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Recept på grönkål?

En som alltid varit Halmstadbo gör enligt mammas recept. Köper numera färdigkokt Harplingekål.

Hackar den fint och bryner på järnet med lite salt, peppar, socker ättika och mycket vispgrädde.

Säger bara mmmmmmmmm det bästa på julbordet tillsammans med skinkan.

God Jul alla HBK:are.:yes:
 

Ann-Louise

HBK Medlem (P)
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Recept på grönkål?

Vi brukar köpa en säck färsk grönkål, självklart från Bjäre. Sedan sköljer vi, repar och buljongkokar grönkålen. Till sist körs den i matberedaren för att bli finskuren. När den svalnat så packas grönkålen i plastpåsar, platta paket.
Till julbordet så bryner jag grönkålen lätt i en gryta med lite smör eller liknande. Späder sedan med grädde och ev lite skinkspad till lagom konsistens. Låt kålen koka ihop i ca 5 minuter. Kryddar med salt och vitpeppar.
Resten av grönkålen använder jag till soppa som jag serverar med goda frikadeller.

Mvh
Ann-Louise
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Recept på grönkål?

God Jul i stugorna!
Bidrar med ett recept på:

Grönkålsallad

1 l. finhackad grönkål
3-4 grovrivna äpplen
2 dl. blötlagda russin

Dressing:
1 dl olja
1 dl russinvatten
3 msk smält honung
3 msk vitvinsvinäger el. citronsaft

Blanda allt, Låt stå o "dra", 2 tim. före servering
 
Toppen