• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tllbringa natt/nätter i hb under jul.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tllbringa natt/nätter i hb under jul.

Hej
Jag provade med min bil förra vintern i februari. Om jag mins rätt var det drygt -10 på dagen och -18 på natten. En PA11 räckte då från fredag vid 18 fram till söndag kl 16 sedan var det tomt.
Jag hade ca 20 grader varmt och använde också duchen för varmvatten. Jag har också provat min webastovärmare under liknande förhållanden och klarar mig på ca 1/2 liter diesel per timma.
Jag kan konstatera att det kostar dryga hundralappen per dygn att hålla värmen med nuvarande RUSTA resp ST1 priser på gasol/diesel. Vid ännu kallare väder eller stark blåst ökar säkert kotnaden ytterligare. Det kostar att ligga på topp. En Kabe eller Nordic hade säkert klarat sig på mycket mindre.:) Min bil är ju en tysk

Då tror jag att det är något fel på din dieselvärmare. Din gasolförbrukning motsvarar en energiförbrukning av knappt 2,9 kWh per timme, alltså en genomsnittlig effekt på 2,9 kW.
En förbrukning på 0,5 l diesel per timme bör om apparaten fungerar som den skall ge en effekt på ca. 5 kW.
Energiinnehållet i gasol är ca. 12kWh/kg och i diesel ca. 10kWh/l.
I min gamla plåtis drog värmaren (Truma Combi D6, dieselcentralvärme) mellan 1 och 2 dl diesel per timme vid riktigt sträng vinterkyla, alltså kallare än 20 minusgrader. Den bilen är liten, men förvisso inte optimalt isolerad (men med en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan bodel och förarhus).

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Tllbringa natt/nätter i hb under jul.

Jag tänker åka en sväng till Italiens riviera, Ligurien en vecka det kommer inte att kosta så mycket gasol men jag fick faktiskt ta fram snöskyffeln och skrapa bort en liten snövall igår och fylla i en tillsats som minskar paraffinutfällning i dieseln för det var sex grader kallt en natt i veckan i min by.

Men för det mesta har jag plusgrader och i Ligurien blir det mellan 12 och 15 grader i mellandagarna.
 
F

F.d. 55367

Guest
Sv: Tllbringa natt/nätter i hb under jul.

hej alla vinter campare vi bor nu i bilen och vi tycker inte att det några som hälst problem när det som kallast sätter vi på en liten fläkt så det blir rotasion på luften i bilen.:yes:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Tllbringa natt/nätter i hb under jul.

Då tror jag att det är något fel på din dieselvärmare. Din gasolförbrukning motsvarar en energiförbrukning av knappt 2,9 kWh per timme, alltså en genomsnittlig effekt på 2,9 kW.
En förbrukning på 0,5 l diesel per timme bör om apparaten fungerar som den skall ge en effekt på ca. 5 kW.
Energiinnehållet i gasol är ca. 12kWh/kg och i diesel ca. 10kWh/l.
I min gamla plåtis drog värmaren (Truma Combi D6, dieselcentralvärme) mellan 1 och 2 dl diesel per timme vid riktigt sträng vinterkyla, alltså kallare än 20 minusgrader. Den bilen är liten, men förvisso inte optimalt isolerad (men med en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan bodel och förarhus).

aake
Hej AAke
Jag tror inte min webasto är fel på något sätt men den värmer också motorn och bilens vattenvärme via värmeväxlaren. Den höga dieselförbrukningen beror troligen på att jag håller motorn varm och där är ju förlusterna ganska höga då den sitter öppet. Min webasto är elektriskt kopplad på bodelsströmmen men "vattenmässigt" på motorsidan. Att koppla den på andra sidan vattenmässigt skulle tydligen bli ganska bökigt enl montören. Jag tycker det är ok med dieselförbrukningen ändå och då allt fungerar utan problem så jag river nog inte i något som funkar bra.:) En fördel är ju att motorn hålls varm och lättstartad och det blir tort och fint under huven. Förra helgen provade jag att värma upp bilen med bara webaston. Det var +1 grad i bilen och minus 14 på utsidan. Jag startade webaston och lät den både värma motorn, bilens vattenburna värmesystem samt värma bilen med luftvärme via fiats hyttvärme. Efter 2,5 timmar hade jag dryga 20 grader, varma golv och varm motor. Det tycker jag är ganska bra i en 8,7 meter lång tysk helintegrerad bil utan utvändiga värmetäcken eller dyl. Bara bilens isolerjalusier var nere i glasverandan. Tyvärr kunde jag inte mäta dieselförbrukningen men värmaren gick för fullt hela tiden så det gick nog drygt en liter om man skall tro webastos faktablad. Jag är nöjd med installationen och med en 120 liter dieseltank klarar jag ju drygt en vecka om jag har ström till batterierna vilket ju alltid går att fixa med en portabel generator när solcellerna så här års tar semester.:) Jag är medveten om att jag "eldar för kråkorna" genom att hålla motorn varm konstant men de små djuren skall ju också leva:)
 
Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Tllbringa natt/nätter i hb under jul.

Gubben sjuk så det får bli Husbilen en annan gång.
Tur att vi inte hade planerat att åka någonstans.
Alltid tråkigare att ställa in det.
Nu får det bli person bilen istället hem till mor och fira jul.
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Tllbringa natt/nätter i hb under jul.

Vi hälsar på vänner i Gottskär ute på Onsalahalvön. Så då testar vi att ligga i Gottskärshamn inatt.
 
Toppen