• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbat eller friktions däck

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Intressant, vi gör flera fjällresor per år med friktionsdäck, aldrig några som helst problem, inte ens backen upp från sälens by i snöfall? Snökedjor finns med, men har aldrig blivit uppackade. Kan problemen komma av bilar med stort garage och långt överhäng, så att trycket på drivhjulen blir dåligt? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Har du aldrig åkt på vintervägar med grus i botten??? Du kanske har sett bilder från något vinter rally?:) Sen är det ännu mer upplevelse när isen börjar smälta på ytan och därefter tjällossning. Ren is eller ännu värre blöt is är stor del av vintern i stora delar av vårt land på grusvägar. Kom norr om Vänern och prova:):)

Jodå, jag har prövat mer än du kan tro, flera resor upp till olika skidorter per år, men jag har alltid uppfattat väglaget som betydligt bättre ovanför Vänern, än här där vi bor?! :)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Kom också i håg,när dubben är nedsliten,vilket sker snabbt,har man et mycket dårligare vinterdäck en om man har dubbfritt däck.

Man ska åka på konstiga ställen om inte dubbfritt är bra nog.Ock dom däcken blir
bättre - bättre ock bättre!!Det utväklas oavbrutet bättre alternativ till dubbdäck!

På Is ock mycket hårdpackad,våt snø är dubbdäck bättre,OM dom är nya/nydubbade,annars blir det falsk säkerhetskännsla.

Kan man klara seg i Norska fjällen,på Västlandet ock upp o ner kust/fjäll i Norge
utan dubbar,skulla man tro seg klara av det mesta.Tar bara med snøkedjer om
det blir aldeles hoppløst.

Ottar
 

Jarmo å Åsa

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Håbo
HBK-Nr
7588
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Åkte Stockholm-Lubeck förra veckan med dubbfritt.Hade många olika väglag,allt från snöstorm till nästan sommarväg.De funkade kanon,de handlar ju om å anpassa hastigheten efter väglaget. Har likadan bil som er.Såhär såg det ut Stockholm-Jönköping

Jarmo
 

Bilagor

  • IMG_3687.JPG
    IMG_3687.JPG
    1,8 MB · Visningar: 6
  • IMG_3688.JPG
    IMG_3688.JPG
    1,8 MB · Visningar: 4
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dubbat eller friktions däck

Kom också i håg,när dubben är nedsliten,vilket sker snabbt,har man et mycket dårligare vinterdäck en om man har dubbfritt däck. Ottar

Exakt!
Efter några hundra mil är dubbdäcket sämre än friktionsdäcket. Efter minst 20 år med dubbfritt på personbilen bytte jag till dubbar för två år sedan. Jag upplever inte dubbdäcken bättre än de odubbade. En fördel är också att det är tillåtet att köra var som helst utan att bekymra sig om dubbförbud i storstäder eller exempelvis i Tyskland. Inte heller behöver man tänka på förbud vid ett visst datum.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Hej på er !
Vi har en likadan bil och vi åker på dubbat känns säkrast man vill ju inte att fem ton ska tappa greppet.:p

Argos 747
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Hej på er !
Vi har en likadan bil och vi åker på dubbat känns säkrast man vill ju inte att fem ton ska tappa greppet.:p

Argos 747

Men ser du til at vara nydubbad Argos 747?? Annars är det ingen hjälp.


Magkänslan avgör nog vad man väljer.Själv har jag även åkt 50 tonns långtradare
dubbfritt et antal år utan at nåt har "släppt"!! I endan beror det mest på killen bakom ratten!

Ottar
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Kör dubbfritt ni övertygade, Problemet är väl att ni kanske inte kan stanna i korsningar mm.
Vinter betyder IS på vägarna som alltid, men nu när det nästan är straffbart att salta som förr i tiden så betyder det att dubbdäck är bästa alternativet.

Men nu har lobbyn kommit igång precis som med att etanol skulle vara så bra för miljön. Ingen räknade med vad det kostar runt omkring alltihopa i utsläpp mm för att få fram etanolen, blir väl samma med människoliv?
Ett dubbfritt däck är ca 16 meter i sämre bromsförmåga på isgata i 50Km/h

Fan vakna:swoon:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dubbat eller friktions däck

Vinter betyder IS på vägarna som alltid, men nu när det nästan är straffbart att salta som förr i tiden så betyder det att dubbdäck är bästa alternativet.

Vadå straffbart att salta?
E6 badar i geggig saltsörja som biter sig fast värre än luten på grusvägar för hundra år sedan.
 
F

F.d. 55367

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

vi tycker kör man i svedala tycker jag har man framhjulsdrivet åker man dubbdäck bakhjulsdrivit utan dubb så tycker jag ha de bra.:mcride::mcride:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Exakt!
Efter några hundra mil är dubbdäcket sämre än friktionsdäcket. Efter minst 20 år med dubbfritt på personbilen bytte jag till dubbar för två år sedan. Jag upplever inte dubbdäcken bättre än de odubbade. En fördel är också att det är tillåtet att köra var som helst utan att bekymra sig om dubbförbud i storstäder eller exempelvis i Tyskland. Inte heller behöver man tänka på förbud vid ett visst datum.


Mystiska dubbdäck som blir utslitna så fort?
Ett par dubbdäck går många mil innan dubben är oduglig och när dubben i så fall är borta hur kan det då vara sämre än ett friktionsdäck? Det kan ju vara identiska däck i grunden dubbat som odubbat.

Inget slår ett dubbdäck på svartis och isiga vårvägar.
Sedan kan det räcka med friktionsdäck, helt beroende på krav och behov.

Men någon motta får det vara på konstaterandena :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Henviser til testen i innlegg 17. I Norge er det innført dubbdekkavgift i enkelte byer, for man ønsker å redusere svevestøvet som dubbdekkene medfører.

De måtte kutte denne dubbdekavgiften noen år fordi veiene ble så glatte når man ikke hadde dubbdekkene til å rive opp overflaten litt. Slik at en trenger tydligvis begge deler.

Kjører som sagt dubbfritt på bobilen, for å få km på vinterdekkene og ikke minst kunne ta en tysklansdstur på vinteren også. Og på personbilen er det dubbdekk som gjelder og da er jeg også med på å rive opp veioverflaten, slik at de som kjører dubbfritt også får gått feste.:D
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Kör dubbfritt ni övertygade, Problemet är väl att ni kanske inte kan stanna i korsningar mm.
Vinter betyder IS på vägarna som alltid, men nu när det nästan är straffbart att salta som förr i tiden så betyder det att dubbdäck är bästa alternativet. Fan vakna:swoon:

Nu har jag körd bil,med vikt från 1 tonn till 50 tonn i si så där 40 år!! Vet man vad
man håller på med bakom ratten,går det mycket bra.Dessutom,vart åker Ni nånstans?

För er som åker småvägar som vägvärket sällan hälsar på,kan kanskj dubbar hjälpa
nogon dagar??Men inte kör man över vad som är försvarligt på halkan,med eller utan dubb!? Utrolig vad bra dubbfria däck har börjat bli.

Pratar på ren svartis,men när man åker "vanliga" saltade/sandade vägar,opplever
ni väl sällan det?

Själv har jag åkt milliontals kilometer med långtradare ock annat,men sällan upplevt
sånna här väglag.Kraftig snöväder,javisst,men då har man använding för bra vinterdäck som håller fordonet på vägen,ock som styr ock tar seg fram i snön.

I Norge säger statistiken att 3 utav 4 använder nu dubbfritt,ock ennu en gång.....kom
ihåg at när dubbarna slits,ock jo dom slits fort,har man ett sämre däck än ett friksjons/dubbfritt däck.Ett däck med halv/helslitna dubbar,ger falsk säkerhet,även
om det krasslar ock väsnas från hjulen !!

Sen kan man även åka till julmarknad i Tyskland om man vill...............:wink:

Ottar
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det brukar inte vara något problem att undvika saltade vägar här hemma i Jämtland och tidigare gick det även bra i Nordtröndelag. På senare år, sedan trönderna börjat salta efter E6, så har jag kört ut till vinterfiske på Fosen över Verdal, sedan på ostsidan av Leksdalsvatn, över Steinkjer och sedan bro över till Fosen. På detta sätt endast vägsalt någon km, vilket är illa nog!

Grovmönstrade M+S däck på sommaren och dubbdäck på vintern.

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

- Motormännen mfl driver för dubbdäck för de räddar liv enligt större delen av den statistik och forskning som finns i ämnet...
- Enligt VTI har tester gjorde 2011 visat att slitna dubbdäck var bättre än friktionsdäck på is samma tester som visar att dubbdäck också är säkrast på våt is, våt asfalt, torr asfalt och ger bilen den bästa stabiliteten på vinterväglag...

Finns fler exempel tex:
- VTI kör bara dubbat, odubbat används endast vid tester...
- De flesta polisbilar kör dubbat...
- Av Transportstyrelsens 45 bilar har 30 dubbdäck

Efter att läst alla kommentarer här får man känslan att det är upp till var och en att välja vad man vill och själv tror på. Det är ungefär som att välja bilmärke, vi har alla våra egna uppfattningar vad som är bra eller dåligt...
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Klokt val, Micke, men kom ihåg att köra defensivt om du er osäker på väglaget. En burk "Däcktvätt" kan också hjälpa om du lämnar en saltad väg. Själv har jag kört friktionsdäck på vinter sen 1989, båda personbilen och husbilen. Köper dyra däck som gör det bra i tester. Snowsock i bagageutrymmet om det behövs. Men problem? Alldri!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jag kopierade sammanfatningen från årets test av nya vinterdäck gjort i Ivalo,Finland.

Motormännen,NAF,Testworld tester dekk for Norden

Gode resultater i vinterns dekktest 2012/13

Totalt er det testet 12 forskjellige piggdekk, mens det av piggfrie er testet 9 dekk. Dersom du står i tvil om hva du skal velge, så er det verdt å merke seg at et piggfritt dekk beholder sine gode egenskaper lenger enn piggdekk, et forhold som testpanelet tidligere har gjort tester på.De beste piggfrie har også meget lavt støynivå og lav rullemotstand.

Årets test har et par oppløftende og positive elementer ved seg, for aldri før har så mange dekk gjort det så bra. Særlig innen kategorien piggfritt er det gode resultater å melde. Der er det 5-6 dekk som kniver helt i toppen.

På svart is har nye piggdekk bedre feste,ellers har de beste av dekkene i hver kategori meget bra vinteregenskaper.

Nokia og Conti topper listen,både som pigg og piggfrie dekk,med Dunlop,Michelin og Good Year som meget bra nr.2

Ottar
 
Senast ändrad:

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Vi satsar på Friktionsdäck Nokian Hakkapeliitta C Van. Det blir 6 st hjul. Bakhjulsdriven med tvillinghjul. Men eftersom bromsverkan är 70% fram, så blir det naturligtvis lika däck där.

Hälsningar
 
Toppen