• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterkörning

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Vilken extra utrustning har ni med på vinterturen? Frånsett täcken för framfönster,
extra plankor att köra upp på vid behov, extra elkablar, spade,...........................?
Skidor tänker jag inte ta med!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning

Brukar ha en hink med sand (torr) och ordentligt lock på. Snökedjor är med. Lite torr ved och tändvätska/tidningar och tändstickor så vi kan göra upp eld och sitta runt. Är ofta ute i skogen och står. Härligt på vintern. Ser alltid till att ha mycket bränsle både i gasflaskorna och tanken. Man kan ju bli stående länge i kö om det hänt något på vägen. Håll avstånd och ta det lugnt. Ha det så bra!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning

Rejäl isskrapa ,bra borstar ,extra spolarvätska, brukar ha en sprayflaska med 50/50 inne i värmen bra att ha om det isar igen på torkarna tex, något att sätta för kylaren om det blir extrem kallt ,tänk på att fartvinden kyler extra.rejäla kläder om man måste gå ut, reflexvästar har man ALLTID med ,gärna några extra stora till vinterekläderna,varningsljus om man blir stående ,ficklampor,broddar til skorna ..och sen det viktigaste TID ,ta det lugnt ;;;Hälsningar Lasse
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterkörning

Hej
Har man en VINTER husbil ,behöver man bara en snöspade.
/Vidhem
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinterkörning

Det absolut viktigaste...en liten snöskyffel, allt annat kan man mer eller mindre köpa sig till vid tillfälle, men att bli sittandes i skogen kan ta tid att köpa sig ur!

//Pilot;)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning

En gång mitt ute i skogen hade vi kört nerför en ganska brant backe och sedan en ganska skarp högerkurva och en 200 meter raka till ett fint ställe att stå på vid en sjö. Detta var på vintern. Sommaren innan hade vi åkt vidare och kommit ut på ett annat ställe och det var inga större backar den vägen. Därför vågade vi åka nerför den halvhala backen. När vi sedan åkte vidare kom vi till en bom som inte gick att komma förbi. Det blev till att vända, efter att ha backat ca 400m. Tog så mycket sats jag vågade före kurvan och backen. Kom upp ca 2/3 innan det bara halkade. Provade ett par gånger till med samma resultat. Hade bara snöskyffel men det var ingen idé att försöka med den hårt packade snön på vägen. Vi provade med granris. Det gick bättre men fortfarande ca 25 meter kvar. Då offrade jag bogserlinan och knöt runt däcken som snökedjor fast genom hålen i fälgarna. Det var räddningen. Vi tog oss uppför backen. Nu är det kedjor, sand och gamla gummimattor med att köra på om det behövs. Ut i skogen åker vi ändå men det finns så många militärvägar i skogarna nordväst om Örebro så man kan välja bort de osäkraste. Ha det bra alla!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning

En gång mitt ute i skogen hade vi kört nerför en ganska brant backe och sedan en ganska skarp högerkurva och en 200 meter raka till ett fint ställe att stå på vid en sjö. Detta var på vintern. Sommaren innan hade vi åkt vidare och kommit ut på ett annat ställe och det var inga större backar den vägen. Därför vågade vi åka nerför den halvhala backen. När vi sedan åkte vidare kom vi till en bom som inte gick att komma förbi. Det blev till att vända, efter att ha backat ca 400m. Tog så mycket sats jag vågade före kurvan och backen. Kom upp ca 2/3 innan det bara halkade. Provade ett par gånger till med samma resultat. Hade bara snöskyffel men det var ingen idé att försöka med den hårt packade snön på vägen. Vi provade med granris. Det gick bättre men fortfarande ca 25 meter kvar. Då offrade jag bogserlinan och knöt runt däcken som snökedjor fast genom hålen i fälgarna. Det var räddningen. Vi tog oss uppför backen. Nu är det kedjor, sand och gamla gummimattor med att köra på om det behövs. Ut i skogen åker vi ändå men det finns så många militärvägar i skogarna nordväst om Örebro så man kan välja bort de osäkraste. Ha det bra alla!
Smart !!man får inte var dum, jomenvisst militärvägarna har man provat ,var VPL på I3 1968-69 , kock tillika traktorförare , Hälsningar Laee
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterkörning

Hej Piloten.
En Riktig VINTER husbil har isolering, å ingen vellpapp i väggarna å golv.
Med öppen bodelsdörr när jag kör kunde ju Gumman ramla ut. Hon fixa ju kaffet
så det är färdigt när jag stannar.
L&M
Jag är ett riktigt ljushuvud behöver ingen lampa.
Ha det.
Nu ska jag ut å motionera hej då på ett tag.(-9 grader.)
/Vidhem
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vinterkörning

Ta med en flaska K-sprit, jättebra att kunna slå på en liten skvätt och tina upp dragkedjor, lås m.m.
//Åke
 
Toppen