• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finska vintertäcket.

gunnarkarlsson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
5163
Medlemskap
2024
Vi har köpt ett finskt vintertäcke till vår husbil,fungerar bra.
Men hur får man ur luften när man skall rulla ihop det.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Finska vintertäcket.

Jo, det kan va lite knökigt, men sök här i forumet. Det är nån som har gjort en bra beskrivning. Må så gott!
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Finska vintertäcket.

Här kommer mitt fungerande knep i repris!
Jag lossar täcket från den ena dörren och viker sedan ihop det sidledes halvvägs över vindrutan. Klämmer sedan fast den hopvikta delen med vindrutetorkaren. Därefter upprepar jag proceduren på den andra sidan. Det nu hopvikta täcket, i rullform, viker jag sedan dubbelt nerifrån och upp.
Sedan lutar jag mig över täcket och väntar tills luften pyst ur fyllningen.
Därefter stuvar jag ner det hopvikta och lufttömda täcket i packpåsen som nu faktiskt känns onödigt stor.
//Kjell
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Finska vintertäcket.

Kanske dax för en uppgradering av detta fantastiska täcke!
Jag har själv "fruuustat" Mitt i stan, ;) och då önskat en.... : Urluftningsventil

"Typ luftmadras" fast då åt andra "hålet" (hållet)
En ventil att öppna i ena änden vore enl. min åsikt, super!

Tills dess, just be cool, rulla, pys & njut av lugnet... :spinny:

Vänligen, Magnus
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Finska vintertäcket.

Hej Magnus! Jag diskuterade frågan om öppningsbar ventil med Matti Huhtalo för drygt ett år sedan. Principen för husbilstäcket, och därav dess funktion, är den samma som för en dun- eller fibersovsäck. När den monteras på plats blåser den upp sig själv. När den packas skall luften pressas ur täcket på samma sätt som vid packning av en sovsäck. De ventiler som finns på marknaden och som Matti provat har inte fungerat tillfredsställande, enligt hans tycke.
Är det någon som kan tipsa honom om en fungerande och hållbar ventil, som inte försämrar täckets effekt är han definitivt villig att testa en sådan.
//Kjell
 
Toppen