• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt dragen på avställd HB

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Ställde av HB 16/10 via internet. Bilen har årsskatt ca 5200:- som betalas i tredjedelar. Fick ett brevbesked från Transportstyrelsen att resterande skatt (222:- oktober ut) skulle återbetalas. Vi har autogiro på bl a fordonskatten och tro det eller ej - ordinarie uppbörden 1767:- drogs 30/10 trots att bilen är avställd. Kontaktat Transportstyrelsen och något är fel. Visst, förhoppningsvis kommer pengarna åter till kontot eller...
När man sedan ställer på bilen igen så dras INTE den aktuella fordonskatten med autogiro. Det är bara skatt vid ordinarie skattedatum ( i vårt fall de tre ggr under året) som dras med autogiro. Lite knasigt eftersom man ofta ställer på bilen alldeles före en resa. Då kommer fakturan med post.... Visst kan man kontakta Transportstyrelsen några dagar efter påställningen för uppgifter om belopp mm...Borde inte en nybildad myndighet vara lite mer framåt?
De 222:- som skulle betalas tillbaka ca en vecka efter avställningen har fortfarande inte synts till.
Har någon annan liknande erfarenheter eller har vi gjort något fel?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Jo, detta har hänt mig också!

För att slippa pappersfaktura kan man anmäla sig till e-faktura.
 
G

gigge

Guest
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Tråkigt.
Har själv e-faktura hos transportstyrelsen, fungerar än så länge, men givetvis kan det säkert bli fel med detta också kan jag tänka mig.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Jomenvisst, e-faktura har vi. Gäller förstås att nå e-postlådan under resan. Det är ju inte alla som har internet "med sig".
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Inga e-fakturor betalas förrän att du själv har signerat dom i internetbanken.

//Tommy
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Visst finns många problem kring avställning resp avyttring och försäkring av t.ex husbilar! Jag trodde i min enfald och brådska (= ingen ursäkt) att allt omkring försäkringar och bilregister fung automatiskt, FEL så är det inte!

Här följer ett exempel;
1) Jag sålde en Bürstner 2010 den 27 sept 2011 till Bürstner Mantorp och bilen regades om samma dag!
2) I sept 2012 drogs avställningspremie för denna min gamla husbil, tydligen när den som köpt bilen efter mig ställt av den (fick själv inte ens fakt el dyl)!
3) Jag ringde förs-bolaget som konstaterade att jag nu ett år efteråt försäkrade 2 st husbilar, tydligen taskig kontakt med registret (> 1 år efter det jag sålt bilen och den garanterat var reg på andra ägare än mig)!
4) Nu upptäcktes att försäkringsbolaget även dragit premie förra året trots att jag inte längre var ägare till någon husbil!
5) Nu i samband med min försäkringskoll har jag fått tillbaka dessa 2 avst-premier på tot 2105:-!

Vad ska man dra för slutsatser av detta exempel?
¤ Farligt med aut betalningar av alla slag och spec då man är bortrest!
¤ Försäkrings- resp registeruppgifter inte tillförlitliga!
¤ Alla utbetalningar spec automatiska sådana måste kontrolleras, även då man som vi var utomlands vid betalningarna!
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Lite märkliga förseningsavgifter tillämpar de också.
Om jag är sen med HB-skatten på 2.200:- får jag plikta med 100:-.
Om jag är sen med trängselavgift på 20:- får jag plikta med 500:-.

Fattar ingenting.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Jag vill korrigera lite i mitt inlägg.
Eftersom vi har e-faktura så gäller AUTOBETALNING. Jag råkade blanda ihop AUTOGIRO (som vi registrerat för ev betalning av kommande trängselskatt i Göteborg) med autobetalning.
Om man kan få autogiro på fordonskatten om den (ordinarie) är uppdelad på 3 tillfällen under året är lite osäkert. Så här står det på Transportstyrelsens hemsida om autogiro:
"Som är fordonsägare kan du beställa autogiro för den ordinarie fordonsskatten. Fordonsskatten betalas en gång om året och det går inte att dela upp betalningen. Tjänsten vänder sig både till privatpersoner och företag."
Som sagt, att belopp drogs trots att bilen ställts av berodde nog på att jag inte stoppat manuellt autobetalningen av e-fakturan i internetbanken. Pengarna kommer förhoppningsvis åter om xxx dagar. Då blir man ju stadd vid kassa igen ;)
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Hej, står nu för ett antal månader framåt på camping Laguna Playa i Torre del mar. Har i dag via internet ställt av bilen tills vidare. Detta med skriftligt medgivande från mitt försäkringsbolag att det är OK (Lf). Har även utskrift på det hela. Har autogiro, skall bli intressant se hur det handläggs, överskjutande skatt 1360 skall återbetalas. Som sagt får se hur det fungerar. Även försäkringen ändras ju till avställningsförsäkring, även det via autogiro. Avvaktar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Visst finns många problem kring avställning resp avyttring och försäkring av t.ex husbilar! Jag trodde i min enfald och brådska (= ingen ursäkt) att allt omkring försäkringar och bilregister fung automatiskt, FEL så är det inte!
----------------------------------------------------------------

Hejsan, en försäkring måste man nog alltid "säga upp muntligt" även vid försäljning, så det är en medveten handling, vad jag vet.
Om försäkringar skulle upphöra helt automatiskt skulle risken öka betydligt att man omedvetet är oförsäkrad.

Jag fick förklarat för mig en gång, att det är av den anledningen man bl. a. automatiskt får garage/avställningsförsäkring på sin bil vid avställning.

Damen jag pratade med sa...Det är bättre att kunden ringer och är upprörd över en försäkringspremie som inte är beställd och själv får säga till om att han inte vill ha den, än att behöva ringa om en förstörd/stulen avställd bil, och då får reda på att han inte får ut en krona i ersättning.

Men jag kan hålla med om att i dagens sammankopplade datarigister så borde det kanske kunna komma upp en en bock i kanten hos försäkringsbolagen när bilen blir reggad i ett nytt namn.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Inga e-fakturor betalas förrän att du själv har signerat dom i internetbanken.

//Tommy

Det går alldeles utmärkt att betalningen dras automatiskt vid e-fakturor utan signering.

I vart fall så kan man själv bestämma att så sker om man har SkandiaBanken.

Har det så inställt på mitt konto så att fakturorna inte förblir obetalda vid mina utlandsresor.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Skatt dragen på avställd HB

[/size]
Hejsan, en försäkring måste man nog alltid "säga upp muntligt" även vid försäljning, så det är en medveten handling, vad jag vet.
Om försäkringar skulle upphöra helt automatiskt skulle risken öka betydligt att man omedvetet är oförsäkrad.

Jag fick förklarat för mig en gång, att det är av den anledningen man bl.a. automatiskt får garage/avställningsförsäkring på sin bil vid avställning.

Damen jag pratade med sa...Det är bättre att kunden ringer och är upprörd över en försäkringspremie som inte är beställd och själv får säga till om att han inte vill ha den, än att behöva ringa om en förstörd/stulen avställd bil, och då får reda på att han inte får ut en krona i ersättning.

Men jag kan hålla med om att i dagens sammankopplade datarigister så borde det kanske kunna komma upp en en bock i kanten hos försäkringsbolagen när bilen blir reggad i ett nytt namn.

M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro, faktum var att jag per/tfn sade upp min då gällande helförsäkring och medd då även att husbilen var såld!
Jag fick tillbaka överskjutande premiepengar från försäkringsbolaget och tom ett kvitto på att försäkringen upphört (så långt var ju allt ok)!

Däremot fick jag ingen faktura på att jag via mitt befintliga autogiro skulle betala ny avställningsförsäkring, den fakturan gick troligen till nye ägarens adress men pengarna drogs mig ovetandes från mitt tidigare autogirokonto av försäkringsbolaget (har fler försäkringar hos dem).
Till äventyrs kanske både jag och den nye ägaren betalade avställningspremier för husbilen, vem vet? Betr avställn försäkringar finns ju inga lagkrav - helt frivilliga att "nyttja" och öppet för ev "missförstånd (ingen eller dubbla försäkringar på samma bil?)!

Mitt försäkringsbilaget kunde/ville/mäktade inte med att förklara hur det hela gått till, kanske säger det en del om hur försäkringssystem (= människor och maskiner tillsammans) fungerar när de inte fungerar?

Normalt så länge man behåller ett och samma fordon så fungerar detta med av- och påställning via registret väldigt bra med automatik som du skriver - men jag är bränd och kollar även det numera!
/ Hälsn, Bengt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skatt dragen på avställd HB

Jaha, klara uppgifter men ändå strul.

Jag håller fullständigt med. Man skall inte slappna av helt, och tro på automatiken. En liten koll på att allt har funkat både när det gäller att betala, inte betala eller få tillbaka, är nog bäst att ha.
Att t.ex. stå nere i Tyskland med en krockad bil och då som först få reda på att premien inte har blivit dragen och betald, är nog inte heller någon drömtillvaro.

M.v.h. JANKRO
 
Toppen