• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfuktare

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Avfuktare

En sådan avfuktare är mycket ineffektiv vid låga temperaturer, vid +5 är det helt slut med funktionen. Skall du ha en som fungerar vi låga temperaturer måste du söka på sorbtionsavfuktare! :)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Avfuktare

Japp, vid lägre temp, bildas is och all avfuktning uteblir, har själv provat.
Några t.o.m säger att man skall vara försiktig med avfuktning i husbilar/husvagnar om det inte finns någon reell grund till att avfukta, låter det vara osagt!

Pilot
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare

Skulle tro att det ligger mycket i vad Pilot skriver, speciellt nu på hösten när det är mycket fukt ute, är ganska säker på att den yttre fukten dras in i husbilen av avfuktaren,
Lennart
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Avfuktare

Jag drog iväg ett mail till de som säljer sorptionsavfuktare i länken, med frågan om hur mycket effekt de kräver.
Får jag svar så skriver jag in det här, eller är det någon här som vet?

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Avfuktare

Att avfuktaren på något sätt skulle "dra in" fukt i bilen är nog ingen risk, däremot bör man ju bara sträva efter att bibehålla samma fuktighet som övriga året, och inte torka ur bilen extra, för då får man problem med trä som spricker! Däremot är ju luftfuktigheten vid låga temperaturer redan betydligt lägre än vid sommartemperaturer, så en rätt inställd avfuktare får ett lätt jobb! :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Avfuktare

Fick svar på en gång och jag saxar in det här :)

AceTec RD40 Sorptionsavfuktare

Våtluftsflöde (m3/H) 7
Torrluftsflöde (m3/H) 36
Kapacitet vid 20C/60%
RH (kg/24h) 2,5
Ljudnivå (dBA) 39
Elanslutning 1-fas, 10A trög
Elförbrukning fläktdrift (kwH/24H) n/a
Elförbrukning avfuktning (kwH/24H) 4,1
Hygrostat inställning (%RH) n/a
Kanalanslutning (mm) n/a
Filterklass n/a
Mått (mm) 170x170x130
Artnr 10040 Vikt 1,70 kg

Min ide var att montera en sån här och använda den vid de tillfällen som vi tar in på camping och det brukar vi göra när allt är genomblött.
10 A trög säkring... inte det optimala för campingbruk kanske.

mvh jocke
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Avfuktare

Det finns intressant läsning på nedan länkade webbsida angående luftfuktighet och hur man kan hantera det i husvagnar, det gäller nog lika mycket för husbilar. Lärorik och intressant läsning tycker jag, kanske ni också kan få ut någonting nyttigt från den informationen. När ni öppnat sidan, "scrolla" till sidans topp och börja läsningen.

My Climate Log - Temp & Humidity of my caravan indoor climate!
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare

Vill inte starta något ordkrig :msn_fingerscrossed: Montreal , för du har helt rätt i ditt inlägg, däremot tänkte jag närmast på att vintermånaderna nu för tiden är en enda lång dålig höst, d.v.s de regnar o de regnar å de regnar, just nu skiner solen utanför fönstret och luftfuktigheten är ändå 71% !, :confused:
Lennart
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Avfuktare

Här kan ni läsa allt om avfuktning http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/ath/ath.pdf
Armens Teknisk Handbok (ATH) som behandlar avställt material T.e.x stridsvagnar, radarfordon m.m. Passar även på husbilar :mh3:
Läs om skillnaden mellan statisk och dynamisk avfuktning. Samt skillanden mellan kylavfuktare och sorptionsavfuktare. Den sistnämnda typen måste användas om bilen står i garage eller ute om temperaturen kan bli under +10 grader.

Jag har själv en Munters sorptionsavfuktare i bilen och en fuktkännare so styr fuktigheten till 50-60% Det bör inte vara högre fuktighet i bilen då finns det risk för mögel. Men allt detta står att läsa i ATH

Lycka till :)
Anders
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare

Hej
Jag köpte den här Wood's på El-Giganten för ett antal år sedan. Den är kanske onödigt stor men otroligt effektiv. Kan utan problem torka ned till 30% om jag vill.
Mvh. Klas
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare

I Folksams (jag vet ej hur andra bolag har det) försäkringsvillkor står det som aktsamhetskrav:

"För att värma eller torka fordonet får du bara använda anordning som vi godkänt för det

ändamålet."

Jag tänkte att jag skulle försöka göra rätt och frågade vilka värmare de godkänt. Svaret blev att det måste vara en värmare som enligt tillverkarens specifikationer är godkänd för användning i fordon. Antar att svaret är detsamma när det gäller avfuktare.

Kan vara värt att ha i åtanke innan/om olyckan är framme.


 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Avfuktare

Ja, så tolkar jag svaret. Jag skulle vilja ha någon lågeffektvärmare, typ Frostvakt, men har ännu inte hittat någon sådan som uttryckligen är godkänd för användning i bil. Söker vidare....
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Avfuktare

Hej,
Jag är nybliven husbilsägare (Karmann Davis 620) och har läst en hel del på detta forum kring kondens/luftfuktighet och mångas ideer om hur att göra rätt. Själv funderar jag just nu på att sätta in en hygrostat (Hygropro/inställd på de kritiska nivåerna) kombinerat med en kupevärmare. Dvs då för husbilen olämplig luftfuktighetsnivå uppnås så triggar Hygrostaten igång kupevärmaren som går igång och går så länge det behövs intill luftfuktigheten reducerats. Jag vet inte om detta är en prövad metod, men skulle gärna vilja ha några kommentarer kring detta.//mårten
 
Toppen