• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordbävning i Italien

F

F.d. 3167

Guest
Sv: Jordbävning i Italien

Jag förstår att ni inte har några bekanta i dom drabbade områdena av Italien.

Sorgligt!!!

/Göte
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Jordbävning i Italien

Skulle tro att italienarna har fullt upp med att ta hand om varandra och förödelsen i de drabbade områden, skulle absolut unvika dessa områden.
Risk för att man endast är i vägen för de som kan göra någon form av nytta.
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Jordbävning i Italien

Hej
När jag passerade på Autostradan vid Modena för en vecka sedan märktes inget. Det var några dagar efter första jordbävningen den 20 maj och några dagar innan den andra nio dagar senare.
Redan den första, magnitud 6,1, tog knäcken på åtskilliga äldre byggnader, industrilokaler och kyrkor och dödade fem-sex personer. Den andra, m 5,8, jordbävningen dödade ytterligare ett tiotal samtidigt som många hus, kyrkor och industrier, som skadats den 20e maj, nu rasade ihop.
Det är framförallt några mindre städer ute på slätten norr om Modena och Bologna som drabbats värst. Där bor de flesta nu i tält och räddningsarbetet och uppröjningen kompliceras av ständigt återkommande efterskalv.
Men även i de större städerna Bologna och Modena är folk oroliga, i Modena övernattar över 8000 i tält.
Det drabbade området är en jordbruksbygd med några av världens mest kända varumärken.
Nu måste man rea 12 miljoner kilo äkta parmesanost som skadades när de gigantiska lagerhyllorna föll ihop. Även parmaskinkorna och balsamvinägern görs här, det talas om svåra skador även för dessa produkter.
När det gäller oss som är ute och reser känns det naturligt att undvika området. Vad jag förstår kollar man nu motorvägsbroar och tunnlar, vilket kan orsaka trafikproblem. När jag åker norrut om nån vecka tar jag troligen vägen längs den västra kusten.
Vi som åker bil i Italien kommer att få vara med och betala för de skador jordbävningen orsakat. Regeringen tänker höja skatten på bränsle för att betala hjälparbetet.
Även där jag är nu, på Il Cilentohalvön, anar man smärre skalv ett par mil söderut inne i Calabrien. Styrkan är på högst 4, men det oroar folk.
För övrigt har jag lärt mig att jordbävning heter terremoto på italienska.
Hälsningar
Anders Witt
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Jordbävning i Italien

Millemiglia 2 281.jpgMillemiglia 2 401.jpg
Besökte ostlagret och Lamborghini fabriken i samband med Millemiglia dagen före jordbävningen.
bosse b
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Jordbävning i Italien

Det finns ett par medlemmar i klubben som är där nu med bussresa. Hoppas bara allt gått bra och att vi kan få lite inf:confused: från dom när de kommer hem vilken dag som helst./susanne
 

Stark

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2530
Medlemskap
2024
Sv: Jordbävning i Italien

Tack Anders för utförligt svar. Vi brukar tillbringa semestern runt Venedig, men har tänkt att åka till Toscana i år, eftersom frun har blivit andelsägare i en vingård./Stark
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Jordbävning i Italien

Jordbävningen har ju varit, nästa kommer väl om några hundra år. Vi skall åka till Venedigområdet som de sista 10 åren. Dessutom behöver man turister även i Italien. Solen och värmen vill vi inte vara utan i år heller. För 2-3 år sedan åkte vi från Sverige på midsommaren till Italien med 35 grader på midsommarkvällen, i Sverige var det regn och 12 grader. Det svaret räcker för oss.
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Jordbävning i Italien

ÅKEBO du har bra koll på läget. Det har varit fyra skalv i vår över 6.0 i området runt Bologna och Modena, jag bor sedan ett halvår ca 10 mil norrut från Modena och har känt dem alla inkl ett antal efterskalv på ca 4. Enligt tidningarna här har 16 avlidit och nästan 14.000 bor i tält.

Vad jag kan lägga till däremot som nyhetsmedia inte rapporterar om är att livet går vidare som vanligt överallt utom där byggnader och infrastruktur förstörs. Det är ganska små områden som drabbas av att hus rasar och runt dessa områden funkar vardagen som vanligt men med en oro för vad som skall hända nästa gång.

Som turist märker man inte mycket om man inte åker in i de drabbade byarna och städerna, allt runt fungerar som vanligt.

Så visst går det bra att besöka norra Italien det går till och med bra att bo här.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Jordbävning i Italien

Hej.!

Brukar man inte säga att blixten slår inte ner två ggr på samma ställe???... om vi inte räknar med efterskalen så bör det inte hända där igen.... sen sa väl Tage Danielsson något en gång om harissburg... sanolikheten att det skall hända är så liten att man kan inte räkna med att det som har hänt, har hänt..:twitcy:.....Jag skulle inte vara orlig för att köra där... det finns så många andra faror på vägen som kan drabb en när som helst.... Så in schalar som vi säger här (Dörtyol Turkiet)

Kram Peter & Wovi
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Jordbävning i Italien

Hörde på radion idag att prognosen är fler skalv och troligast i områdena runt Ferrara och Belluno men inte så starka som några av vårens värsta.

De värst drabbade områdena hittills är fyrkanten mellan Ferrara Bologna Mantua och Modena och ett område strax väster om Modena så dem är det klokt att undvika det är bara risk att man kommer i vägen för det jobb som pågår där med att rensa upp. Några av de värst drabbade byarna är Finale Emiglia, Mirandola och San Felice sul Panaro där är förödelsen stor.

Bara idag har det varit flera skalv men inga rasade hus och jag har inte känt något eftersom jag satt i bilen när det hände.

Var och besökte en husbilsförsäljare idag eftersom jag är ute och letar efter en plåtis för eget bruk, han berättade att han har bra försäljning av begagnade husbilar just nu. Både folk som redan drabbats och de som är oroliga för ett skalv köper begagnade bilar, de stora och billiga går bäst just nu.

Så har ni planer på Italien i sommar med husbil så ställ inte in dem, Italienarna gör som ni köper husbil för att kunna sova tryggt på nätterna och ni sover tryggare där än jag gör i mitt gamla stenhus. Men jag är också ute efter en husbil !
 
Toppen