• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av iPad

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Som så många andra tänker jag använda min fantastiska iPad för navigering.
Våran vagn har ju inte en stor framruta med låg instrumentbräda så sätter jag ipaden på sugkoppsfäste blir det inte bra.
Jag önskar se lite bilder hur ni andra gjort.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Placering av iPad

I nån tråd här finns bild på en som sitter framför radion på något sätt. Tyvärr hittade jag inte det nu (så klart).
Men detta fäste kanske kan vara något för er Ram mount? Finns nog fler varianter av den lösningen.

//Stefan
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

I nån tråd här finns bild på en som sitter framför radion på något sätt. Tyvärr hittade jag inte det nu...

//Stefan

Här kommer länken: http://www.husbilsklubben.se/forums/t57560-11/#post444373

54072d1335383682-2012-04-22-18.29.54_b.jpg
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Placering av iPad

Hej

så här ser det ut i vår Carthago, vi satt Ipaden strax ovanför den inbyggda backkameran, med sug plopp, fäste från teknikmagasinet kostar 199:-
 

Bilagor

  • Ipad i husbil.jpg
    Ipad i husbil.jpg
    383,8 KB · Visningar: 27

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

Så här har jag gjort i vår Adriatik med Renaultchassie:

Köpte ett väggfäste från Kjell&Co (art.nr 92-278 för 79:90). En bit aluminiumprofil (vinkel ca 80 x 80 x 3 mm) skruvades fast i ett befintligt skruvhål i instrumentpanelens undersida. På vinkeln skruvades väggfästet. På så sätt blev det ingen åverkan om jag skulle behöva ta bort det hela. Sedan har jag köpt ett bordsställ för iPad (Kjell art.nr 92-980 a 249:) som sätts i fästet. Mycket stabilt och med två fördelar: Det är både vridbart så att paddan kan sitta vertikalt eller horisontellt och paddan kan sekundsnabbt plockas bort när vi lämnar bilen. (Detsamma gäller för backskärmen som syns till vänster). Bordsstället är dessutom användbart externt. Föraren ser/når radion och dess kontroller eftersom paddan kommer ut en bit från instrumentpanelen. Navigatorn är då förstås i stort sett bara hanterbar för "co-drivern". Man kommer i vår Renault också åt facken bakom skärmarna för att hämta t ex glasögon. Ipad-en sitter dessutom så att inte passagerarens air-bag skulle kunna orsaka skador om den löser ut.

Behövs mer info får ni gärna kontakta mig via ett PM.

/Boo

P1010875.JPG
P1010876.JPG
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Placering av iPad

Hej!
Så här har jag gjort. Jag har en sugkoppshållare från Teknikmagasinet som fungerar bra,men gör att Ipaden sitter för högt på instrumentbrädan. Ville ha den lägre och då blev det så här. Det är en standardfästplatta från Conrad och fästramen är från Teknikmagasinets hållare.
Hälsningar
Per
 

Bilagor

  • IMG_0230.JPG
    IMG_0230.JPG
    2,2 MB · Visningar: 13
  • IMG_0232.JPG
    IMG_0232.JPG
    2,3 MB · Visningar: 8
  • IMG_0234.JPG
    IMG_0234.JPG
    2,2 MB · Visningar: 10
  • IMG_0236.JPG
    IMG_0236.JPG
    2,2 MB · Visningar: 9
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Placering av iPad

Jag är också sugen på att använda min iPad till navigation.
Vilket program använder ni?

/Micke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Placering av iPad

Det finns det mängder av trådar och åsikter om. De populäraste (som du kan använda här vid sökning är:
  • iGO Primo Europa.- Kompetent men billig
  • Navigon - har länge varit en av de största på ipad, iphone
  • Garmin - äntligen har de en app också. Fungerar på ipad, men byggd för iphone
  • Tomtom - höll jag på att glömma
  • Co-pilot och sygic lite billigare men har en del funktioner de större saknar. Som att kunna importera egna POI-filer.
POI VIewer, campguide och mobile life + är bra komplement till en navigationapp

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Jag är också sugen på att använda min iPad till navigation.
Vilket program använder ni? /Micke

Förutom iGO Primo och Navigon använder jag allt oftare Sygic. Fördelen med den är att mina egna POI:s finns på kartan.

Promobil Mobil Life + är ett måste. Alla de ovan nämnda funkar i utlandet utan uppkoppling.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Placering av iPad

Eftersom hittills alla gps-appar jag testat (och köpt igoPrimo) inte ens kommer i närheten (en av de senaste modellerna) av Garmin 3790 har jag valt att lösa det så här:

Garmin som den bästa och pålitligaste navigeringen, iPad som komplement och med möjlighet för bl. a google-sökningar...
2012-05-12 13.14.33.jpg

... och annat trams :)
2012-05-12 13.46.54.jpg
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Placering av iPad

En liten fråga från en okunnig. Måste man vara uppkopplad mot internet för att använda navigationsappen, det påstår iaf en säljare. Det blir isåfall ganska dyrt i utlandet :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Hei Curt, her er det et båda och. Noen navigasjons-appar kan ha alle kart lagret lokalt og trenger ikke net i det hele tatt. Andre kan lagre litt og trenger i praksis nett en gang i blandt, og noen er direkte problematisk å kjøre uten nett.

For iPad har Anders i Knarrevik skrevet flere analyser av nesten alle apper på markedet. han og carnaval har også tatt for seg en god del av android appene.

For Android 2.3 og nyere finnes det i dag en gratis app med gratis kartverk Navigator Free | mapFactor, s.r.o. som og finnes for Windows.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Placering av iPad

En undran: Hur kommer ni åt radion med paddan framför?

//Lg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

En liten fråga från en okunnig. Måste man vara uppkopplad mot internet för att använda navigationsappen, det påstår iaf en säljare. Det blir isåfall ganska dyrt i utlandet :confused:

Nej, som Knut säger behövs ingen Internetuppkoppling för de flesta navigeringsapparna eftersom kartorna lagras i minnet. Även ställplatssökning med Promobil Mobil Life + kan användas offline om databasen laddas ned i förväg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Köp Teknikmagasinets hållare för tvåhundra spänn så slipper du bekymra dig för att komma åt radion. Jag har använt den drygt 1000 mil och den har fungerat ypperligt. Om sugkoppen mot förmodan skulle lossna lägger den sig bara på instrumentbrädan.

a20120513_19.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Placering av iPad

Ytterligare en korkad fråga,;) måste man ha en gps puck för att nå sateliterna
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Nej, du behöver bara en iPad/iPhone med en navigeringsapp!

Förutsätter att iPaden är 3G-versionen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Placering av iPad

Eftersom hittills alla gps-appar jag testat (och köpt igoPrimo) inte ens kommer i närheten (en av de senaste modellerna) av Garmin 3790 har jag valt att lösa det så här:

På vilket sätt tycker du att en Garmin är bättre än en iPad med bra appar för navigering och ställplatssökning?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Placering av iPad

Du har inga problem med sikten Anders? Ser lite stor ut men man vänjer sig vid det mesta.

//Lg
 
Toppen