• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda Mac Book Pro

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Jag har just köpt en ny dator och funderar nu på hur jag kan ladda den när jag är i husbilen. Jag har en konverter och jag frågade på Kjell&Co om jag vågar använda en konverter med modifierad sinusvåg och en expedit sa att det kunde vara risk att man skadade datorn men en annan sa att det absolut inte kunde vara någon risk för datorn, bara att man kunde skada konvertern. Kan någon svara på vad som gäller?

Kjell&Co säljer också en 12v laddare för Mac, som är på 85w. Enligt henne jag pratade med kunde man bara använda den om man visste att datorn ska ha 18,5 volt och inte 16 volt. Vilken watt det är på datorn spelade ingen roll.. jag vet bara inte vilken volt datorn går på, kan inte hitta de uppgifterna... kanske någon här vet?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ladda Mac Book Pro

Jag har en MacBook Pro. Jag köpte en svindyr laddare till den från Apple Store, det är den enda 12v laddaren som dom rekommenderar.
Kensington Ultra Portable Power Inverter 150W - Apple Store (Sverige)
Men den har lagt av för mig, funkar inte alls, garantin har naturligtvis gått ut. Så nu har jag det sista halvåret använt en 300w inverter från Clas Ohlson. Men jag har bara laddat datorn när den varit avstängd, har inte vågat ha den på, jag tror att det är större risk för skador. Jag funderar också på att köpa en ny laddare, men har ingen lust att köpa en likadan Kensington som sen gick söder...

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ladda Mac Book Pro

Jag skulle gärna vilja ha en sån, problemet är att det inte går att beställa på amazon.uk om man har adress utanför England...
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Ladda Mac Book Pro

Hej, hade samma funderingar om hur jag skulle ladda känslig elektronik som min MacBook.

Har själv valt att köpa en växelriktare (150w) med perfekt sinuskurva så jag kan ladda min Mac. Hurvida Kjell&Co funkar kan jag inte uttala mig om. Ville hellre vara "safe-than sorry".

Om du funderar på att köpa en växelriktare med perfekt sinuskurva, titta vad båtbutikerna kan erbjuda. Själv köpte jag min på Elfa i Solna.

Kan ladda IPAD, MacBook, kamerans batterier och se på TV som "vanligt" utan att ha massor av olika adaptrar :-D.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Ladda Mac Book Pro

Hej
Jag laddar numera min MacBook Pro med 12 V laddsladden från Kjell &Co (44-499). Macken är väl ett par år gammal och numera ser kanske deras egen laddsladd annorlunda ut, men vad jag förstår funkar magnetkontakten även på nyare modeller.
Jag laddar via sladden även när jag kör datorn, alltså jobbar, glor på TV eller surfar.
Hälsningar
Anders Witt
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Ladda Mac Book Pro

Jag skulle gärna vilja ha en sån, problemet är att det inte går att beställa på amazon.uk om man har adress utanför England...


Jag beställer från amazon.co.uk regelbundet och har aldrig några problem, trots adress i Sverige. Det som händer vid beställningar är att de lägger på svensk moms, och inte brittisk, men skillnaden är inte så stor. När det gäller amazon.com (US) är det att rekommendera att skicka till US-adress om man kan då det blir mycket billigare eftersom man slipper svensk moms och tull. Amerikansk VAT (moms) läggs på och beror (tror jag) på vilken stat som varorna skickas till. Men det förutsätter att någon kan ta hem prylarna åt dig....
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ladda Mac Book Pro

Så här står det:

We're sorry. This item can't be shipped to your selected destination. You may either change the shipping address or delete the item from your order by changing its quantity to 0 and clicking the update button below.

Vad gör jag för fel?
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Ladda Mac Book Pro

Jag har laddat min MBP i flera år i vår husbil Wilma har även laddat våra 2 iPhones och numera laddar jag även iPad. Vi har en konverter. Jag sitter ofta och surfar när vi kör, med konvertern på, vi har aldrig haft några problem och jag har aldrig använt några speciella laddare än dom man använder hemma. Det är klart att apple vill att Du ska köpa en specifik laddare. Det gäller alla tillbehör så säger dom att det går bara med tillbehör som det står apple på och dom är inte billiga.:wub:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ladda Mac Book Pro

Fast jag hittade några andra kontakter till macen på amazon som jag behöver, vad kan jag ha gjort för fel tro?
 

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Sv: Ladda Mac Book Pro

Jag har laddat min MBP i flera år i vår husbil Wilma har även laddat våra 2 iPhones och numera laddar jag även iPad. Vi har en konverter. Jag sitter ofta och surfar när vi kör, med konvertern på, vi har aldrig haft några problem och jag har aldrig använt några speciella laddare än dom man använder hemma. Det är klart att apple vill att Du ska köpa en specifik laddare. Det gäller alla tillbehör så säger dom att det går bara med tillbehör som det står apple på och dom är inte billiga.:wub:

Det låter ju bra. Använder du en konverter med ren eller modifierad sinusvåg?
Själv har jag en med modifierad sinusvåg men har inte vågat testa den till datorn...

Hälsningar
Marcus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda Mac Book Pro

Fast jag hittade några andra kontakter till macen på amazon som jag behöver, vad kan jag ha gjort för fel tro?
Det er ikke du, men den bakenforliggende siten har satt en flagga for hvor de kan og vil selge - det vrimler av slike på amazon. Bare forsøk å kjøpe en Kindle Fire - den kan endast selges til adresser i USA og canada, andre av de nye kindle selges endast til USA.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Ladda Mac Book Pro

Jag har sedan ca 5 år tillbaka använt en billig 12-220 v inverter, med modifierad sinus, från Biltema. Med den har jag laddat och även direktdrivit dator, telefoner,TV, dvd och barnbarnens spel. Inga störningar eller haverier så här långt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ladda Mac Book Pro

Jag har haft 3 olika omformare med modifierad sinusvåg genom åren till datorer, mobiler kameror m.m. och jag har aldrig haft några problem. Men jag har alltid tittat på kurvformen i ett oscilloskope innan jag kopplat in dem.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Ladda Mac Book Pro

Det är en ren sinusformad spänning, Du kan gå in på, buettner-elektronik.de,
där får Du all information. Vår är på 1500w.
:spinny:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ladda Mac Book Pro

Jocke, inlägget är 4 år gammalt (2012)... Kolla att anslutning stämmer med din dator, detta har ändrats sen 2006 - 2012 osv.

Jag har nedanstående (2011 Macbook Pro), fungerar kanon!

12v-billaddare-macbook-pro-2006-2012-85w-185v-magsafe.jpg
 
Toppen