• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yttre radioantenn

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Vi har en förhållandevis ny, delintegrerad husbil på Renaultchassi som saknar radioantenn. Vet att Fiat har radioantenn integrerad i yttre sidospegel men så icke hos oss. Nu skall jag borra och sätta fast en yttre radioantenn. Den antenn som levererades med bilen (en liten fönsterantenn med förstärkare) har aldrig fungerat tillredställande. Eftersom bilen är delintegrerad så blir placeringen lite knepig. Kan inte sätta fast antennen på taket eftersom jag kör in i garage och vill helst inte göra någon genomföring i "bodelen". På A-stolpen (vid sidan om framrutan) kanske det skulle gå men jag funderar nu på att sätta fast en lodrät "gummiantenn" med längd ca 40-50 cm på framskärmens sida (framför sidoblinkern). Det finns också möjlighet att där komma åt från insidan i motorrummet.

NU TILL FRÅGAN: Fungerar en relativt kort "gummiantenn" när det gäller att få bra radiomottagning (UKW-bandet, dvs "FM-bandet") under färd? Det borde kanske vara bättre med en utdragbar antenn som har ca 1 meters längd. Har för mig att det handlar om helvåg eller halvvåg när det gäller antenner. 100 MHz är väl ca 3 meters våglängd så då borde kanske 75 cm vara en kvarts våglängd.
Förstår att detta underforum mest handlar om att SÄNDA ut radiovågor (Walkie-Talkie/PWR- tråd) men hittade inget lämpligt forum att skriva i och här finns väl radioamatörer i klubben som kan en hel del.
Tacksam för svar om mottagningskvalitén hos en "35 cm gummiantenn" i förhållande till en "75 cm stålpinne", båda lodrätt monterade. Antenn ej inköpt ännu.

Tack!/Boo
 
Senast ändrad:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Yttre radioantenn

Tack Kenth!
Det verkar som din inlagda "ritning" tyder på en ganska kort antenn (ca 50 cm). (Stel pinne?) Är det då borrat i den smala stolpen och har antennen något "stöd" på vägen upp? Man vill ju inte göra bort sig med borrmaskinen....
/Boo
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Yttre radioantenn

Optimal antenn för det som skulle ha blivit "Tv-band 2", 88 - 108 MHz, är just en
antenn på 75 cm monterad på metalltak. men man kan inte alltid få vad man önskar.

Efter som du har garagemöjlighet så tycker jag att du sätter en demonterbar glasfiber-
annten högt på bilen och skruvar loss den vid garagebesök.

Då jag, som sportfiskare, ofta kör på små lummiga skogsvägar har jag övergått till att ha
en 75 - 80 cm tråd skruvad till antennfästet och knuten till den "toppögla" som HYMER
utrustade Uggleboet med. Ger många leenden i städer men är klart mer lättreparerat
och billigare än c:a 100 kr för ny antenn på macken.

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Yttre radioantenn

1000 tack för den tydliga hjälpen!
Nu skall vi skrida till verket, förhoppningsvis få slut på det irriterande bruset vid radiolyssning.
Fantastiskt med så hjälpsamma medlemmar!
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Yttre radioantenn

Så här blev det....
När innertaket i hytten tagits bort kunde vi borra ett hål i den kvarvarande delen av bilens plåttak (se bilden). På det sättet kom vi åt ett tomrum mellan husbilens plasttak och överskåpen. Vi köpte en ordinär 75cm radioantenn med kabel och böjde den i en mjuk båge. Då kunde vi sticka upp den emellan husbilens plasttak och överskåpen. Mycket bra radiomottagning nu och antennen är helt dold. Vi slapp yttre borrning med risk fört rostangrepp och vandalisering. Och en 75cm antenn antar ger bättre mottagning än en 40 cm gummiantenn. Sjäva bilens glasfibertak dämpar radiosignalen försumbart och vi fick ju ett bra jordplan med bilens plåttak över hytten. Vi är nöjda - tack iallafall till Kenth och Hans som gav tips!
P1010832.JPG
 
Toppen