• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fråga om rån inbrott hot mm

F

F.d. 10442

Guest
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

HEJ!
Vi jag och min fru har frikampat här i landet senast nu i år 2011 utan att det hänt något. Men man måste göra sin egen bedömning av säker plats. Vi har alltså varit i drygt 4 månader. Vi har kört husbil mer än 10 år.
Samtidigt förstår jag din oro. Det är tyvärr andra tider och det gäller att planera noga var man skall stå.
hälsningar

Björn och Ingegerd 1858
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

H ej

vi - min fru o jag -är nu under tiden nästan 30 ar pa väg med husbilen. Vi akte genom hela Europa, undantagligen Sverige, som tillhörer abenbart ej till Europa som man kan se i forumsbidragar tx " vi tänker aka till Europa " osv. Är Sverige ett del av Asien ?
I alla fall, ingenstans o aldrig i Europa fick vi nagon problemer. Varken paparkering, ställplats eller fristaende.
Endast i Sverige rakade vi för 5 ar sedan stenkast i kvällen mot varas husbil. Det var undommer. Bagljus o takluckan blev skadat. Det hände i Forsvik pa ställplatsen. Jag ringde till polisen men kvinnan pa röret fragde: Kasta dom fortfarende sten ? Jag svarede med nej, nu är dom färdiga med att kasta. Polisen sade: OK sa behöver vi inte mere att komma..........
Nästa dan akte vi borta längs göta-kanalen. Ung folk, som badade i gk skrek efter oss: "Tyska svine "
I Borgholm fick vi en lapp för felparkering. Vi var ej minst 10m borta fran gatakryss. Samtidig parkerade en svensk personbil. Da vi kom tillbacka fran handeln, hade vi lappan, svenskan, som parkerade ungef. 5 m borta fran kryssen, hade ingen lapp.

Da vi pratar lite gran svensk, fragar vi om tillstand när ställplats- situationen är tvivelaktig., Vi fick aldrig negativ besked, varken i Sverige
eller i Europa.

MvH
Wolfgang
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Vi räkade ut för nr 2 för två år sedan. Vi földes åt med en kompis ner till Ungern. Både på vägen ner och upp igen stannade vi på allsköns rastplatser och t.o.m. på en bensinmack. Inget obehagligt hände. När vi kom hem skildes vi vid Helsing/krona och vi fortsatte hemåt. När vi kommit till Östgötaporten tänkte vi varför köra ända hem när vi ändå ska hämta Charlie (Hunden härintill) på kenneln under morgondagen? Därför körde vi in på Östgötaportens rastplats och övernattade trots att det inte är mer ett par tre mil hem. På morgonen när vi vaknade upptäckte jag att handskfacket stod öppet och Gps:en var borta. Jag trodde jag lagt ner den i handskfacket men letade på alla andra ställen ifall jag mindes fel. Dörrarna var stängda och låsta så det tog ett tag innan vi var helt övertygad om att någon varit inne och slulit GPS:en. Först när jag försökte få i nyckeln i passagerardörrens lås och det inte gick blev vi fullt övertygade om inbrottet. Senare visade det sig att det fanns ett litet brytmärke i låsblecket också.
Allt detta hände med vår plåtis, 5,60m lång. Men vi sov väldigt gott den natten. Vi hade ju kört hela dagen!
Numera har jag monterat HEO.safe låsbara lås på framdörrarna samt en extra spärr på bakdörrarna.
// Göte J
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Vi har råkat ut för punkt 3, inbrott i husbil. Efter en 5 veckors frankrike resa fick vi inbrott i husbilen som parkerats ngt kvarter från där vi bor i Malmö. Mitt på efteremiddagen. Vi har monterat en liten handsbred klaff som fälls över husbilsdörren, Vilket gjorde att stöldgodset , TV, sängkläder och madrass fick tas ut genom toafönstret... Den husbil vi hade då hade bara en dörr, vilket vi tror var en fördel. Men som i tidigare inlägg, ser buset en anledning att gå in i en husbil, så gör dom det..
Sen har vi genom åren här i Sverige blivit störda av ungdomar som bankat på husbilen etc. Aldrig någon incident utomlands då vi står på ställplatser, villagator och bensinststioner..
På franska rivieran kändes det lite otryggt men där fick vi stå på gården till en ambulansstation. Det är aldrig fel att fråga om man ser en trygg plats..
Men som en tysk undersökning visade för några år sedan, Rån och inbrott handlar om promille i förhållade till alla husbilar som finns ute.. Men vi väljer övernattningsplats ganska noga.
Libom
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Hej!
Har haft husbil sedan 2007 och har inte råkat ut för något...ännu!
Vi övernattar aldrig på rastplatser eller liknande utmed stora vägar. Vi väljer antingen stellplats eller camping beroende på vilket som passar bäst. Kör gärna någon mil ut på landsbyggden, där vi känner oss säkrare.
Tänkte väldigt mycket på detta ämne själv när vi köpte vår första husbil, men jag lovar er...ni kommer att hitta ert eget sätt att känna trygghet. Sedan kan man aldrig skydda sig mot allt, så är livet, man får göra det bästa av det.

Hälsningar Kerstin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

I løpet av over 15 år med husbil har vi aldri vært utsatt for noe under reise, men en gang var det innbrudd i vår første husbil når den sto tom utenfor hsuet vi hadde den gangen. Ikke noe ble stjålet - den var jo tømt på forhånd! Et fönster måtte byttes. Senere har vi stått på parkeringer ved kjøpesentre og det har vært innbrudd i bilene på begge sider av vår, men ingen forsøk på vår - mulig at vår strategi med å trekke for gardinene foran før vi går inn på kjøpesenteret hjalp - buset kunne ikke se hva som var i bilen og tok ikke sjansen på å bryte opp et sidefönster og løfte inn et barn som åpnet dørene for de andre. (Gjengen ble observert på avstand) De brukte et par minutter pr bil.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Den enda "attack" vi varit utsatta för under vår husbilstid (8 år) var att någon hade målat en mycket vacker, liten skär elefant på utsidan bilen efter en blöt tillställning på en bar på "tarmen" utanför Manga del Mar Menor, för några år sedan! Konstverket gick ganska lätt att ta bort! Vi funderade faktiskt på att behålla det som ett reseminne ungefär som somliga klistrar "skrävellappar" från de orter de besökt!

Jappe
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Fann en uppbruten förardörr på min "plåtis på IKEAs parkering i MALAGA för 4-5 år sen.

Mina franska "grannar" här i Sagres, Portugal var inne på Intermarché i LAGOS för några veckor sedan. När dom kom tillbaka var deras siddörr uppbruten. Min franska är inte så bra så jag vet inte vad som blev stulet.

Har sett glassplitter vid flera stränder här i Portugal så även i vanliga bilar gör de inbrott när folket ligger i solen.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Blev utsatt för inbrott i bilen i ett villaområde i Malmö.
Inbrottet skedde på ljusan dag.
Sidorutan insparkad.
Blev av med GPS:en.
Mitt eget fel. (Skulle inte ha lämnat GPS:en på instumentbrädan)
Mitt i vintern utan sidoruta och färja bokad.
Ett par dagar senare, Min GPS til salu på blocket till "Lågpris"
Kontaktar Malmöpolisen och får till svar "Intressant"
På min fråga om jag ska köpa tillbaka min GPS får jag till svar " Det vet du väl att det är förbjudet att köpa stöldgods.
Sedan hände det inte mer
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Det här med att råka ut för otrevligheter är nog en fråga om otur tror jag. Jag har varit yrkeschaufför i 35 år, legat i lastbilen både i Tyskland och Italien med last värd flera miljoner, men aldrig varit utsatt för något otrevligt. Familjen har också övernattat i husvagn i Europa oftas då på "transortsträckan" genom Tyskland på Motellparkeringar utan problem. Enda undantaget har varit i just Italien då jag hade en säskilt värdefull last(Iranska äkta mattor) som skulle till Rom. Då var det högsäkerhet som gällde, ingen övernattning i bilen på order från speditören, utan på hotell, men det var nog mest för min egen säkerhetes skull. Med detta sagt så skall man nog vara lite "steetsmart" som andra framfört på denna tråd. Normalt omdöme räcker långt. Tyvärr har tiderna förändrats sedan jag låg ute i bilen i Europa men som sagt lite "steetsmart" skadar aldrig.
Jag tror att det inte är "säkrare" här i Sverige än ute i Europa med vissa undantag och med dessa undantag menar jag de före detta Östatsländerna, så färdas man där så skall man nog tänka efter ett par gånger var, hur jag stannar för natten.
Nu skall vi inte skriva "fan på väggen" utan vi skall ha trevligt och känna oss trygga när vi är ute på resa med våra husbilar, vad kan vara bättre än att få uppleva resan på det sättet, med Husbil menar jag då;)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Blev utsatt för inbrott i bilen i ett villaområde i Malmö.
Inbrottet skedde på ljusan dag.
Sidorutan insparkad.
Blev av med GPS:en.
Mitt eget fel. (Skulle inte ha lämnat GPS:en på instumentbrädan)
Mitt i vintern utan sidoruta och färja bokad.
Ett par dagar senare, Min GPS til salu på blocket till "Lågpris"
Kontaktar Malmöpolisen och får till svar "Intressant"
På min fråga om jag ska köpa tillbaka min GPS får jag till svar " Det vet du väl att det är förbjudet att köpa stöldgods.
Sedan hände det inte mer

Ja tyvärr så har vår Polis och rättsväsende havererat när du får ett sådant svar:mad: naturligtvis borde Polisen tagit tag i detta och klippt till buset som gjort detta inbrott.
Vad göra? Svara på annonsen, ta med dig ett par stadiga killar och hämta din GPS:music-icon:
Jag lovar dig du får den, jag vet för det har jag praktiserat:wink:
 

Lovsta 46

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Trosa
HBK-Nr
5059
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Vi har också råkat ut för nr 2 i södra Frankrike.
HBK 5059
 
Toppen