• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garantijustering Fiat Ducato 250

B

Byggare Bob

Guest
Var finns det någon seriös Fiatverkstad omkring Malmö-Lund?
Lämnade bilen för små justeringar till Autoduo i Malmö efter hänvisning från återförsäljaren, men det var fullständigt värdelöst. De hade bilen i fyra dagar utan att ens försöka åtgärda påtalade saker. Man skyllde bara på att man inte fått kontakt med Fiat. Efter dessa fyra dagar hämtade jag bilen och skall därför försöka hitta någon annan auktorserad Fiat-verkstad för åtgärda de enkla felen som var: Fartkontrollen hoppar ut samt gnisslande bromsar.
Tacksam för tips
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250

Hej

Ströms bil , Blästergatan 5 i Malmö 040 186450 där har jag servat och gjort garanti rep verkar vara seriösa./ Claes
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250

Nä, fick bytt växellåda på garanti på verkstad i Lund Malmö området. När man utförde jobbet så hade man skadat damasken. Istället för att skaffa en ny innan man lämnar bilen till kunden så väljer man att dra på lite vulktejp. Men det går nog oftast bra, för hur många kunden kryper under bilen och kollar. Inte nog med det, man hade även monterat in fel växellåda.
Bilpartner AB - Bilar för alla! är ju nya på Fiat, annars så blir både du och bil väl omhändertagen hos kylingebil_2
 

Bilagor

  • Efter Fiat verkstad.JPG
    Efter Fiat verkstad.JPG
    54,4 KB · Visningar: 10
F

F.d. 55318

Guest
Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250

Kontakta Agroma Nordväst (Matthias) så löser han problemet för en rimlig peng! // Värmen
 
F

F.d. 10625

Guest
Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250

Angående Lars Garantijustering.
Rickard heter jag och jobbar på autoduo i malmö dit Lars vände sig med husbilen för ev garanti åtagande. Lars kontaktar mig och frågar om vi kan titta på lite som ska gå på garanti.
det gäller skrikande och gnällande bromsar vid inbromsning samt farthållare som kopplar ur.
Det bokas in en tid och den var i onsdags 31/8-2011, samtidigt informerar jag Lars om att vi får titta på hans problem. Se om vi kan lösa det, han blir även informerad om att vi provkör husbilen för att konstatera felen för att sedan kontrollera fiats tekniska informations bank för att se om det finns ett service news ang problemen. Det kan ju vara fordon som haft dessa problem tidigare då brukar det finnas en service lösning, tex att man ska byta ut klossarna till annan sort eller göra andra ingrepp för att få bromsarna sluta gnälla vid inbromsning. Lika så med farthållaren, kanske finns en uppdatering för en buggfix eller om man ska byta tex bromsljus kontakten eller något annat för att fixa problemet.
Lars blev även informerad om att jag har inga delar hemma utan det är beställnings grejs i så fall. så ev får han hämta fordonet igen tills jag få hem delar om något ska bytas ut , men han väljer då hellre att den ska stå kvar tills det är klart.
Husbilen provkörs på onsdagen , bromsarna gnisslar och skriker dock inte vid varje inbromsning som påstås, men ett klart ett problem och man får se över.
Farthållaren får vi inte på nått sätt att hoppa ur och man får återinkoppla den igen. Inte ens när man kör över fartgupp eller ojämnheter i vägen, kopplingspedalen får man trampa på en bra bit innan den kopplar ur, bromspedalen är mkt känsligare.
Kontrollerar fiats informations bank på valda modell , inga service news på varken skrikande bromsar eller farthållare som kopplar ur.
kontaktar då fiats tekniker Peter Nilsson som finns i danmark.
Skrikande bromsar har dom ett problem med vilket italien jobbar på en lösning för åtgärd, men det gäller bakbromsarna. Fram har han inte hört något om och bollar ner problemet till italien för vidare support om det gäller samma som bak.
Farthållaren har vad han vet ingen haft problem med, i alla fall inget som är rapporterat. Peter ber mig ringa tillbaka till ägaren och fråga mera om hur vida problemet uppstår när den kopplar ur. Vid vilka hastigheter, hur ofta, hur vägen är osv. Då blir Lars irriterad över att jag vill veta en massa sådant , får dock svar av honom om kör förhållandet när den kopplar ur, men får samtidigt ett lätt iriterat svar om att han har råkat ut för det och då ska det räcka för att jag ska göra vid det och att jag ska lita på vad han säger. Det har hänt ca 8 ggr på de 1000 milen han har kört.
Felet måste kunna avhjälpas på ett eller annat sätt och därför är det viktigt med denna informationen förklarade jag för honom, men för att kunna avhjälpa ett fel så måste jag ha ett uppenbart fel eller få uppleva det själva vid provkörning. Man kan inte bara byta en massa komponenter om man inte vet vad som orsakar detta problemet. Det kan vara en så enkel sak som glappkontakt till en felande bodycomputer. Därför skall fiat´s tekniker ha all denna information för att kunna hitta en lösning på att den kopplar ur sig.. Detta var på torsdagen.
vidare så får jag ett mail från lars om hur andra fått gjort vid bromsar på garanti enligt alla inlägg här på husbilsklubben. Det vidarbefodrar jag till peter på fiat för hans kännedom om detta.

på fredagen ringer lars igen och undrar om bilen är klar. Detta är kl 14,50 då svarar jag honom att den är inte färdig då jag inte har hört nått från fiat och att jag ska snart logga ut min tel för dagen och sätta mig att ringa runt dels till fiat för att höra om dom hört något nytt och andra kunder.
Lars undrar om bilen är klar på måndagen , jag svara nej det är den inte. Dels för jag har inte fått något svar från fiat om vad som skall göras med bromsarna och farthållaren. Lars blir sur och menar på att då kan han hämta hem bilen så slipper den stå där hos oss.
så blir bestämt,
samtidigt som vårta samtal är slut så kontaktar jag Peter på fiat och diskuterar problemet.
gällande bromsarna har han inte hört nått från Italien ännu,
När det gäller farthållaren så berättade jag för Peter vad lars har tillfört mera i information om problemet och hur det uppstår. Då kommer vi överens om att ta hem en bromsljus kontakt då pedalen är extremt känslig för beröring vid inkopplad farthållare och den kopplas ut lätt då man trycker mkt lätt på denna.

När lars kommer in för att hämta fordonet sitter jag i telefon med en annan kund , när jag lägger upp Nycklen till Lars så tar han den vänder om och går direkt ut samtidigt som han med hög röst säger att han ska kontakta fiat och att jag har skött detta rent ut sagt för jävla dåligt, att jag har behandlat honom jäkligt illa som kund osv osv. allt för att hans husbil inte blev klar samma dag som han lämnade in den.

Hade han bara stannat kvar tills jag var klar med kunden i telefonen så hade han fått informationen om att jag ska beställa hem en bromsljus kontakt för att se om det hjälper i problemet och att Fiat väntar på besked från italien om det kan vara samma problem med bromsarna fram som bak. Men det hann jag dock inte informera honom om då han med bestämda steg bara försvann..


Så ligger det till med Lars påstådda från våran sida sett totalt ointresse och vilja att göra något vid hans garanti problem. Han hämtade bilen på tredje dagen. Att han lämnar den dagen innan kan inte räknas då den var inbokad på onsdagen. Även om vi skulle beställt hem delar så hade dom kommit tidigast på fredagen om inte på måndag. Så den hade inte blivit snabbare klar för det.

Så vi hoppas han hittar någon annan som kan åtgärda hans problem och snabbare än vad vi lyckades med.

Då vi har följt och gjort vad vi ska göra efter alla konstens regler när det gäller garanti problem.

Med vänliga hälsningar
Rickard
Autoduo
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250

Angående Lars Garantijustering.
Rickard heter jag och jobbar på autoduo i malmö dit Lars vände sig med husbilen för ev garanti åtagande. Lars kontaktar mig och frågar om vi kan titta på lite som ska gå på garanti.
det gäller skrikande och gnällande bromsar vid inbromsning samt farthållare som kopplar ur.
Det bokas in en tid och den var i onsdags 31/8-2011, samtidigt informerar jag Lars om att vi får titta på hans problem. Se om vi kan lösa det, han blir även informerad om att vi provkör husbilen för att konstatera felen för att sedan kontrollera fiats tekniska informations bank för att se om det finns ett service news ang problemen. Det kan ju vara fordon som haft dessa problem tidigare då brukar det finnas en service lösning, tex att man ska byta ut klossarna till annan sort eller göra andra ingrepp för att få bromsarna sluta gnälla vid inbromsning. Lika så med farthållaren, kanske finns en uppdatering för en buggfix eller om man ska byta tex bromsljus kontakten eller något annat för att fixa problemet.
Lars blev även informerad om att jag har inga delar hemma utan det är beställnings grejs i så fall. så ev får han hämta fordonet igen tills jag få hem delar om något ska bytas ut , men han väljer då hellre att den ska stå kvar tills det är klart.
Husbilen provkörs på onsdagen , bromsarna gnisslar och skriker dock inte vid varje inbromsning som påstås, men ett klart ett problem och man får se över.
Farthållaren får vi inte på nått sätt att hoppa ur och man får återinkoppla den igen. Inte ens när man kör över fartgupp eller ojämnheter i vägen, kopplingspedalen får man trampa på en bra bit innan den kopplar ur, bromspedalen är mkt känsligare.
Kontrollerar fiats informations bank på valda modell , inga service news på varken skrikande bromsar eller farthållare som kopplar ur.
kontaktar då fiats tekniker Peter Nilsson som finns i danmark.
Skrikande bromsar har dom ett problem med vilket italien jobbar på en lösning för åtgärd, men det gäller bakbromsarna. Fram har han inte hört något om och bollar ner problemet till italien för vidare support om det gäller samma som bak.
Farthållaren har vad han vet ingen haft problem med, i alla fall inget som är rapporterat. Peter ber mig ringa tillbaka till ägaren och fråga mera om hur vida problemet uppstår när den kopplar ur. Vid vilka hastigheter, hur ofta, hur vägen är osv. Då blir Lars irriterad över att jag vill veta en massa sådant , får dock svar av honom om kör förhållandet när den kopplar ur, men får samtidigt ett lätt iriterat svar om att han har råkat ut för det och då ska det räcka för att jag ska göra vid det och att jag ska lita på vad han säger. Det har hänt ca 8 ggr på de 1000 milen han har kört.
Felet måste kunna avhjälpas på ett eller annat sätt och därför är det viktigt med denna informationen förklarade jag för honom, men för att kunna avhjälpa ett fel så måste jag ha ett uppenbart fel eller få uppleva det själva vid provkörning. Man kan inte bara byta en massa komponenter om man inte vet vad som orsakar detta problemet. Det kan vara en så enkel sak som glappkontakt till en felande bodycomputer. Därför skall fiat´s tekniker ha all denna information för att kunna hitta en lösning på att den kopplar ur sig.. Detta var på torsdagen.
vidare så får jag ett mail från lars om hur andra fått gjort vid bromsar på garanti enligt alla inlägg här på husbilsklubben. Det vidarbefodrar jag till peter på fiat för hans kännedom om detta.

på fredagen ringer lars igen och undrar om bilen är klar. Detta är kl 14,50 då svarar jag honom att den är inte färdig då jag inte har hört nått från fiat och att jag ska snart logga ut min tel för dagen och sätta mig att ringa runt dels till fiat för att höra om dom hört något nytt och andra kunder.
Lars undrar om bilen är klar på måndagen , jag svara nej det är den inte. Dels för jag har inte fått något svar från fiat om vad som skall göras med bromsarna och farthållaren. Lars blir sur och menar på att då kan han hämta hem bilen så slipper den stå där hos oss.
så blir bestämt,
samtidigt som vårta samtal är slut så kontaktar jag Peter på fiat och diskuterar problemet.
gällande bromsarna har han inte hört nått från Italien ännu,
När det gäller farthållaren så berättade jag för Peter vad lars har tillfört mera i information om problemet och hur det uppstår. Då kommer vi överens om att ta hem en bromsljus kontakt då pedalen är extremt känslig för beröring vid inkopplad farthållare och den kopplas ut lätt då man trycker mkt lätt på denna.

När lars kommer in för att hämta fordonet sitter jag i telefon med en annan kund , när jag lägger upp Nycklen till Lars så tar han den vänder om och går direkt ut samtidigt som han med hög röst säger att han ska kontakta fiat och att jag har skött detta rent ut sagt för jävla dåligt, att jag har behandlat honom jäkligt illa som kund osv osv. allt för att hans husbil inte blev klar samma dag som han lämnade in den.

Hade han bara stannat kvar tills jag var klar med kunden i telefonen så hade han fått informationen om att jag ska beställa hem en bromsljus kontakt för att se om det hjälper i problemet och att Fiat väntar på besked från italien om det kan vara samma problem med bromsarna fram som bak. Men det hann jag dock inte informera honom om då han med bestämda steg bara försvann..


Så ligger det till med Lars påstådda från våran sida sett totalt ointresse och vilja att göra något vid hans garanti problem. Han hämtade bilen på tredje dagen. Att han lämnar den dagen innan kan inte räknas då den var inbokad på onsdagen. Även om vi skulle beställt hem delar så hade dom kommit tidigast på fredagen om inte på måndag. Så den hade inte blivit snabbare klar för det.

Så vi hoppas han hittar någon annan som kan åtgärda hans problem och snabbare än vad vi lyckades med.

Då vi har följt och gjort vad vi ska göra efter alla konstens regler när det gäller garanti problem.

Med vänliga hälsningar
Rickard
Autoduo

Mycket, Mycket snack, lite verkstad! :mad::mad:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250

Som någon skriver, hans insatser verkar rimliga.....

Jag känner inte för att börja ett ordkrig med Autuduo på detta forum. Har i ett privat mail till Rickard besvarat hans inlägg och där bett honom framöver vara mera försiktig med orden av vad som är sanning/osanning.:mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250

Om du väljer att klaga över ett företag här på forumet, och de svarar på ett bra sätt, bör du väl lägga ut hela bilden, annars är det ju bara smutskastning?
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Garantijustering Fiat Ducato 250

Om du väljer att klaga över ett företag här på forumet, och de svarar på ett bra sätt, bör du väl lägga ut hela bilden, annars är det ju bara smutskastning?
Du får väl kalla det för vad du vill.

Tyckte bara att det kändes onödigt med det du kallar smutskastning, men här kommer min version. Vilken som är rätt eller fel kan du kanske i så fall bedöma?

Bilen bokades in vid telefonsamtal en vecka före inlämningsdag som var den 31 aug.


Vid vårt samtal nämnde jag felen jag ville ha åtgärdat, skrikande bromsar samt att farthållaren intermittent faller ur.


Rickard skulle under tiden fram till inlämnandet kolla upp om det fanns några servicemeddelande från Fiat gällande dessa båda saker. Däremot kunde han inte beställa ev reservdelar innan detta var gjort och det är helt förståeligt. Enl. Rickard skulle det inte vara några leveransproblem av ev reservdelar, dessa hade han alltid dagen efter beställning.

Man ville ha bilen på inlämningsdagen redan på morgonen. Av egoistiska skäl föreslog jag att istället lämna bilen sen eftermiddag dagen innan. Detta var enl Rickard Ok.


Samtidigt med inlämnandet frågade jag Rickard om han hittat några servicemeddelande ang ”felen”. Han hade tyvärr inte hunnit titta genom alla meddelande. Som han sa.


På onsdag eftermiddag hade vi åter igen kontakt och han hade då varit ute på en provtur med bilen och inte lyckats få fram felet med farthållaren, däremot hade han vid något tillfälle hört bromsarna skrika. Vidare hade han inte lyckats få kontakt med Fiats Peter, han var enl uppgift upptagen i telefon men Rickard lovade försöka igen och något servicemeddelande hade han inte hittat.


Vad farthållaren beträffar ville han själv få fram problemet innan det kunde bli tal om vad som skulle åtgärdas. Till vilken nytta? När han väl var tillbaka på verkstaden skulle han inte veta bättre vad som orsakade felet. I mail till Rickard informerade jag att om vid tillfälle då jag använde farthållaren så kopplades denna ur så fort jag nuddade bromspedalen och att kanske en överkänslig kontakt kunde vara orsaken till problemet. Han lovade kontrollera det hela.

Fredag eftermiddag den 2 sept. ringde jag upp Rickard för att höra om bilen var klar. Tyvärr var den inte det. Han hade inte lyckats få tag på Fiats Peter.

Samtidigt frågade Rickard om de skrikande bromsarna, om jag visste ifall ljudet kom från fram- eller bakdelen. Jag trodde att det kunde komma från framdelen.

I något forum har jag läst att Fiat i något fall accepterat detta som en garantiåtgärd och han bad mig försöka ta reda på vilken verkstad som varit inblandad så han då kunde kontakta dessa.


Efter detta telefonsamtal började jag förstå att det tyvärr varit mycket snack och lite verkstad. Ringde åter upp Rickard och meddelade att jag lika bra kunde hämta ut bilen eftersom inget ändå hänt och det stod skrivet i stjärnorna när och om något skulle hända. Han menade att jag kunde göra som jag ville och han åter skulle försöka kontakta Fiats Peter.


Hade Rickard varit lika duktig på att få något utfört som han uppvisar verbalt hade detta varit en drömverkstad. Tyvärr var det inte så.

Det var alla dessa kringelkrokar som medförde mitt beslut att hämta bilen och skriva detta inlägg på HBK.
 
Toppen