• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tethering - vad är det?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Ja vad är tethering? Det tycks vara ett sätt att använda en smartphone som modem för att komma ut på med nätet med datorn. Kan det vara ett sätt att slippa köpa dyra kontantkort till datorn på kontinenten eller har jag fått allt om bakfoten?

Jappe
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Tethering - vad är det?

Kombinationen Iphone + Mac funkar klockrent. Bör fungera lika bra med en PC också. Enda kravet är att det är senaste programversionen 4.3 i Iphonen.

P-O
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Tethering - vad är det?

Vi använder vår Iphone för att koppla upp datorn mot Internet när vi är ute med husbilen i Sverige. Det funkar utmärkt. Så fort man kommer utomlands blir det dock väldigt dyrt. Vi provade korta stunder när vi var i Norge, men det drog iväg rätt snabbt...

Helena & Peter
Freedomtravel
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tethering - vad är det?

Har du en laptop som du kan koppla ihop med telefonen så går du bara in i "inställningar /internetdelning" så kan du para ihop telefonen med datorn och på så sätt surfa på telefonen .

Är du utomlands skall du nog stänga av dataroamingen på telefonen och köra med W-lan och söka efter öppna nätverk .
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Tethering - vad är det?

Hej

Jag gör som Freedomtravel, använder min I-lur som modem till min mac när jag är i Sverige.
Jag gör det även ibland utomlands om jag inte har någon annan (billigare) uppkoppling. Men då enbart för att vittja e-post. Det går ju att ställa in så att bara små e-brev tas emot, i mitt fall 20 k, samt att inga bilagor inkluderas.
Men det är viktigt att stänga av dataroaming där ute. Annars kanske telefonen får för sig att prata med någon server och det kostar ju drygt 30 kr per mb i trafikkostnad.
Mycket pyssel är det.

Hälsningar
Anders Witt
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tethering - vad är det?

Redan för c:a 5 år sedan surfade jag med telefonen som modem. Därefter blev det ett PC-card och numera en sticka. Enda skillnaden, och den är betydande, är snabbheten.;)
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Tethering - vad är det?

Jättelätt och en bra lösning när du kör senaste programvaran i iphone så trycker du bara på fliken internetdelning i inställningar så hittar du din telefon som trådlöst nätverk på datorn helt perfekt du behöver ingen jobbigt modem dongle till datorn! Och kan dela ut internet till högst 5st enheter tror jag det är.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Tethering - vad är det?

Telia har en ny lösning - presenterad härom dagen.

Den innebär att jag ute i Europa kan fortsätta använda min iphone med Telia Prata på som både telefon och router till en maxkostnad av högst 29 skr/dag. Behöver alltså inga nya kort i Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien mm. Räknas som 30 dag/mån vilket ger en månadskostnad på max 870 skr för allt bruk och missbruk av dator och telefon, surfande på HBK, kartor mm. En enkel lösning som ändå kostar rimligt mycket tycker jag.

Har inte testat i verkligheten men så har det sagts mig! Maja står stilla pga besättningens ohälsa och väntar ivrigt på att få testa ovanstående.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tethering - vad är det?

Telia har en ny lösning - presenterad härom dagen.

Den innebär att jag ute i Europa kan fortsätta använda min iphone med Telia Prata på som både telefon och router till en maxkostnad av högst 29 skr/dag. Behöver alltså inga nya kort i Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien mm. Räknas som 30 dag/mån vilket ger en månadskostnad på max 870 skr för allt bruk och missbruk av dator och telefon, surfande på HBK, kartor mm. En enkel lösning som ändå kostar rimligt mycket tycker jag.

Har inte testat i verkligheten men så har det sagts mig! Maja står stilla pga besättningens ohälsa och väntar ivrigt på att få testa ovanstående.

För bra för att vara sant :(

"Välkommen hem. Och bort. Oavsett om du använder din mobil eller din bärbara dator när du är på resande fot så ska du känna dig fri att hålla kontakten med kolleger, kunder, vänner och familj. Därför sänker vi nu priserna i Norge, Danmark, Finland Estland, Lettland och Litauen när du surfar mobilt" Från Telias sida



Peter :)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Tethering - vad är det?

Ledsen om jag far med osanning men detta har jag fått meddelat dels av försäljaren i Teliabutiken där jag köpte min iphone, dels av hjälpsam kvinna på 90200 under onsdagen denna vecka. Priset skulle gälla i hela Europa enligt dem.

Min avsikt var inte att fara fram med osanningar, kanske är det för bra trots allt........

;)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tethering - vad är det?

Ledsen om jag far med osanning men detta har jag fått meddelat dels av försäljaren i Teliabutiken där jag köpte min iphone, dels av hjälpsam kvinna på 90200 under onsdagen denna vecka. Priset skulle gälla i hela Europa enligt dem.

Min avsikt var inte att fara fram med osanningar, kanske är det för bra trots allt........

;)

Säljaren måste läsa på. Loggade in och kollade på Telias återförsäljarsidor (samma som Teliabutiken använder), tyvärr samma information där.

Peter :)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Tethering - vad är det?

Använder min HTC Desire HD som trådlös router, fungerar kanon och dessutom kan frun surfa samtidigt. Till skillnad mot för RApples produkter behövs ingen uppdatering av ngn programvara.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Tethering - vad är det?

Jag har tethering i min android som backup ifall det fasta bredbandet inte fungerar.
Nackdelen med tethering är att både 3G och wlan samt mycket cpu kapacitet i telefonen gör att batteriet i telefonen inte räcker speciellt länge.
Man får låta laddkabeln sita i medans man använder funktionen.
Har man redan funktionen igång så är det väldigt enkelt att köpa ett kontantkort i annat land och bara trycka dit.
Kontantkorten har dock ofta en begränsad volymmängd men det kan man fråga om.
Förvänta er inte att operatörerna kommer att marknadsföra denna funktion utan snarare motarbeta den.

Pelle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tethering - vad är det?

Ja vad är tethering? Det tycks vara ett sätt att använda en smartphone som modem för att komma ut på med nätet med datorn. Kan det vara ett sätt att slippa köpa dyra kontantkort till datorn på kontinenten eller har jag fått allt om bakfoten? Jappe

Du ersätter 3G-modemet men slipper inte eländet med att skaffa kontantkort i det land du befinner dig. Du har väl dessutom satt flertalet operatörer på din bojkottlista. Funkar för både iPhone och Android men som redan sagts kan det vara bra att ha luren på laddning. I Tyskland har bl.a. Aldi simkort för datatrafik som varar 30 dagar för € 7,99. Hoppas att fler länder tar efter.

Ett annat alternativ är WiFi-uppkoppling även om vissa ställ- och campingplatser tar hutlöst betalt. Vissa tar 2 € i timmen andra 2 € per dygn.
 
Toppen