• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Positiva kommuner

F

F.d. 1370

Guest
För ett par veckor sedan tog Kristianstad kommun beslutet att anlägga ställplats i populära Åhus. Detta med stöd av bl.a Handelsföreningen, som såg möjligheterna till ökade intäkter i butiker och restauranger.

Idag ser jag i Kristianstadbladet att även Bromölla kommun är på väg att ta ett fullmäktigebeslut om anläggande av ställplats.

Härligt med kommuner som har en positiv inställning och ser möjligheterna!

//Brianda
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Positiva kommuner

Nu börjar de positiva reaktionerna. De lär följas av fler.
Det är nu vi i förhandlingsläge om prissättning av ställplatser. Som vi har ett övertag.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Positiva kommuner

Hur tänker du nu? Utveckla gärna.

Mycket enkelt sätter vi pris på vad vi är beredda att betala. Då har vi givit en förhandlingsnivå. Som bara kan ge eftergifter negativt för vår del.
Har motparten givit oss ett pris. Då är det vi som förhandlar oss till ett pris som är acceptabelt till vad vi är villiga att betala.
Eller vad näringsidkarna centralt är villiga att betala för att se oss som kund.
Eller om vi tidigare har lyckats förhandla oss till centrala platser. Så har vi i och med detta löst de centrala näringsidkarnas problem.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Positiva kommuner

Mycket enkelt sätter vi pris på vad vi är beredda att betala. Då har vi givit en förhandlingsnivå. Som bara kan ge eftergifter negativt för vår del.
Har motparten givit oss ett pris. Då är det vi som förhandlar oss till ett pris som är acceptabelt till vad vi är villiga att betala.
Eller vad näringsidkarna centralt är villiga att betala för att se oss som kund.
Eller om vi tidigare har lyckats förhandla oss till centrala platser. Så har vi i och med detta löst de centrala näringsidkarnas problem.
MVH. Gunnar S
Vem har frågat oss vad vi kan tänka oss att betala?
I vanliga fall brukar en näringsidkare sätta ett pris utan att fråga, eller som säkert i detta fall kolla runt vad priset är för liknande runt om i Sverige. Det är ju inte så att det är en ny företeelse. Så jag ställer mig frågan varför de skulle fråga oss och vad det är för förhandlingar som du pratar om.
Tycker man det är för dyrt ställer man sig inte där, det är inte svårare än så.
 
F

F.d. 25052

Guest
Sv: Positiva kommuner

Jag förstår nog inte riktigt ditt resonemang. Vi har ordnat en ställplats i den ort jag bor, kostnad är 130:- /dgn. Detta är priset för den som vill stanna hos oss, om inte är det bara att åka vidare. Det finns kostnader att ordna och sköta även en ställplats. Förstår inte hur du eller andra ska kunna påverka priset. ??

Tekla
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Positiva kommuner

Vem har frågat oss vad vi kan tänka oss att betala?
I vanliga fall brukar en näringsidkare sätta ett pris utan att fråga, eller som säkert i detta fall kolla runt vad priset är för liknande runt om i Sverige. Det är ju inte så att det är en ny företeelse. Så jag ställer mig frågan varför de skulle fråga oss och vad det är för förhandlingar som du pratar om.
Tycker man det är för dyrt ställer man sig inte där, det är inte svårare än så.
Du har helt rätt men nu ska du veta att det i vår förening har funnits medlemmar som har tagit kontakt med kommuner. I syfte att ordna ställplatser och sagt att vi husbilsägare är beredda att betala upp till 250:- dygn för dessa platser.
Dessa gör sig till tals för 55000 husbilsägare.
Min åsikt är att alt detta löser sig bara tiden får ha sin gång.
Det är början på denna utveckling jag kan se.
Risken är att vi annars, på alternativa platser möts av förbudsskyltar.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Positiva kommuner

Ni som har fyllt i enkäten för ställplatser har ju kryssat i vad ni är beredda att betala för 2 olika alternativ av ställplatser och ni som inte har fyllt i enkäten har fortfarande en chans att påverka detta genom att fylla i den.
Resultatet när enkäten är avslutad kommer att ligga till grund för vad vi kommer att presentera för dom målgrupper som kan tänkas upprätta nya ställplatser.


Mvh
Lasse/Kommungruppen
 
F

F.d. 55367

Guest
Sv: Positiva kommuner

hej på er alla hbkare vi var i varberg på apelvikens camping förra helgen och blev ganska förvånade när vi betalade för campingen jag frågade om det inte var dax för camping att börja med stellplatser snart och döm av min förvåning dom är igång att bygga ett femton st. platser inne på campen med vatten avlopp o ström som är till husbilar så kallade stellplatser till e

n billigare penning. jag påtalade att det inte får bli några fantasipriser för då lär dom bli ganska tomma. hoppas dom vet vad dom gör för vi är ju ganska medvetna vad det bör kosta m.v.h.Kalle o Gun medlem.4500 hadet bra ute på vägarna.:mcride:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Positiva kommuner

hej på er alla hbkare vi var i varberg på apelvikens camping förra helgen och blev ganska förvånade när vi betalade för campingen jag frågade om det inte var dax för camping att börja med stellplatser snart och döm av min förvåning dom är igång att bygga ett femton st. platser inne på campen med vatten avlopp o ström som är till husbilar så kallade stellplatser till e

n billigare penning. jag påtalade att det inte får bli några fantasipriser för då lär dom bli ganska tomma. hoppas dom vet vad dom gör för vi är ju ganska medvetna vad det bör kosta m.v.h.Kalle o Gun medlem.4500 hadet bra ute på vägarna.:mcride:

Hmmm...billigare penning?....skulle tro att de säkert vill ha minst 200 kr/natt, om inte 250 kr.

//Tommy
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Positiva kommuner

Läser i dagens Ystads Allehanda att man även i Simrishamn planerar för ställplats/Ouick stop i anslutning till Tobisviks camping. Campingen är oftast full under sommaren, därför har man föreslagit en lösning med 30 platser, alla med el och tillgång till campingens faciliteter.
"- Allt skall vara till en billig, mycket billig kostnad", säger man.:spinny:

Det verkar som att den positiva inställningen bara ökar till glädje för oss husbilsåkare!

/Brianda
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Positiva kommuner

Det som förvånar mig är att debatten hela tiden, pratar om vad man är beredd att betala.
Borde det inte istället frågas vad är den här platsen värd.

Visste ni att den yta som skulle täcka 50000 husbilars plats ink. säkerhets avstånd motsvarar 300 hektar.
Som ska fördelas på sveriges 290 kommuner. Där ca: 100 är intressanta för oss husbilsturister.
Till detta kommer husvagnar utlänska turister mm.
Jag misstänker att tilldelningen av markerade ställplatser är ett sätt för överbelastade kommuner att lösa ett problem.
MVH. Gunnar S
 

marurs

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
484
Medlemskap
2024
Sv: Positiva kommuner

Du som gnäller hela tiden,du åker omkring med en husbil i 1 millionsklassen och har inte råd med 10-20.euro i avgift.vist är det bra med gratis men kommuner etc har också avgifter
mvh. alla som stötter sig krängta svara gärna:music-icon:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Positiva kommuner

Javisst! Jag har köpt en dyr husbil, så jag har inte råd med dyra campingplatser/ställplatser. Vad det så du tänkte?
Sen funderar jag lite på Gunnars ytor. Personbilar får pakera tätt intill varandra, trots att dom är utrustade med explosiv vara. Avståndet 4m startade med tältbrand - rätta mig om jag har fel.
Nu handlade tråden om positiva kommuner, så jag borde kanske tacka i stället.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Positiva kommuner

Javisst! Jag har köpt en dyr husbil, så jag har inte råd med dyra campingplatser/ställplatser. Vad det så du tänkte?
Sen funderar jag lite på Gunnars ytor. Personbilar får pakera tätt intill varandra, trots att dom är utrustade med explosiv vara. Avståndet 4m startade med tältbrand - rätta mig om jag har fel.
Nu handlade tråden om positiva kommuner, så jag borde kanske tacka i stället.

Säkerhetsavstånd där fordonet använder gasol är 4meter
Detta skulle ge en yta av 60 kvadrat med en 6meters husbil.
Sen är det inte jag som har skapat säkerhetsavstånden utan med största sannolikhet brandkåren.
Jag kan tillägga min ambition är att expandera våra upplevelser utan förbud. Till en acceptabel nivå för alla. Alla ska ha råd att uppleva sverige.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 16087

Guest
Kaffe skapade detta tillägg, jag ber om ursäkt.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Positiva kommuner

Läser i dagens Ystads Allehanda att man även i Simrishamn planerar för ställplats/Ouick stop i anslutning till Tobisviks camping. Campingen är oftast full under sommaren, därför har man föreslagit en lösning med 30 platser, alla med el och tillgång till campingens faciliteter.
"- Allt skall vara till en billig, mycket billig kostnad", säger man.:spinny:

Det verkar som att den positiva inställningen bara ökar till glädje för oss husbilsåkare!

/Brianda

Undrar jag om det så positivt för oss.
Jag skrev igår detta inlägg i en annan tråd:

Tyvärr så verkar Fritid Österlen vara ett privatägt bolag enligt Alla Bolag, och har vad jag förstår inget med Simrishamns Kommun att göra.

Den begärda marken som troligen avses för ställplatsen/Quickstop, är den kommunala parkeringen utanför campingen som dagtid används för badgäster.


Och då innebär det säkert enbart att vi får parkera under natten 21-09.


Vi har flertalet gånger varit i Simrishamn och då stått på den platsen som finns angivet i vår ställplatsförteckning, och vid fråga på turistbyrån rekommenderade dom en gratisparkering vid stationen, men där har vi inte parkerat ännu.
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Positiva kommuner

Hej Tommy,

Det är förvisso riktigt att det är ett företag, men detta driver bl a campingen på entreprenad ått kommunen. Jag tycker inte det viktiga är vem som står som "byggare", privat eller i kommunal regi. Det krävs likväl en positiv inställning från kommunens sida vad gäller tillstånd, markupplåtelse m.m.

Viktigare är att det verkar vara en mer positiv inställning till husbilar och ställplatser, än för bara några år sedan. Det är fortfarande en bra bit att vandra och där hoppas jag Kommungruppen kan bredda vägen och öppna dörrar.

Vi pratar mest om kommuner, men det förvånar mig att inte fler mindre aktörer inom besöksnäringen ser ställplatser som en extra intäkt. Många B&B, Bo på lantgård, caféer, restauranger etc borde vara intresserade. De nya landsbygdsprogrammen, Leader, borde ge möjligheter även för t.ex byaföreningar att också se på möjligheterna.

Till syvende och sist - för mig verkar framtiden betydligt ljusare i sökandet efter lämpliga ställplatser.

//Brianda
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Positiva kommuner

Hej!

Det finns inget krav på 4 meters avstånd på en parkering.

Det är bara en rekommendation för campingar som SRV, Räddningsverket (numer MSB) tog fram.
Betänk att där står oftast husvagnar med stödbenen nedfällda och förtält kopplade. Dom kan med andra ord inte flyttas med lätthet om något skulle hända.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Positiva kommuner

Jag är glad att fler ställplatser iordngställs, eftersom detta ger fler alternativ för oss som är ute och åker.
Om jag stannar på en plats och upplever att platsen är prisvärd, är chansen stor att jag återkommer och dessutom rekommenderar den till andra.
Svårare än så behöver det väl inte vara?

//Stefan
 
Toppen