• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer plats prylar.

F

F.d. 1474

Guest
Hej.Skulle vara bra om någon vet hur man får lite mer plats för tex Stolar.Vi har en Knaus som är 5,40cm Det är små förvaringsutrymmen.Vi har cykelställ på bilen men vi vill ha cyklarna med oss.Och vi vill inte ha en tex stolar inne i bilen.Är tacksam för förslag.:) MVH Mats:confused:
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Mer plats prylar.

Vår första bil var en peugeot J5, vi fick nöja oss med brassestolar, fick plats i duschen tillsamman med bordet.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Mer plats prylar.

På vår första bil hade ägaren före oss byggt ett stort förvaringsfack under bilen. Om detta skall lyckas beror ju helt på hur det ser ut och vad höjden är men oftast finns det stora tomrum under bilen specielt om det är ett Fiatchasi. Oftast kan du göra ett fack under från sida till sida.

Finns "tomrumet" är ju nästa problem att bygga facket kräver en del kunskap och maskiner och en del pengar. Lyckas du har du troligvis förändrat hela användandet av bilen. Vårat fack var byggt av vattenfast plywood och en lucka av plåt, allt var döljt bakom sidkjolen på bilen som var kapad och använd som front på luckan. Det var ett enkelt bygge utan dyra finesser trolig kostnad ca 2000kr.

Facket på våran förra bil rymde: 4 klaffbackar med prylar, 3 lådor fiskedrag, 2 spöfoderal, en liten klaffback med prylar, en liten hink och stänger till markistältet och slutligen en lång tvättborste till bilen. Inget av detta hade fått plats inne i bilen.

Lycka till, oftast enklare och billigare att bygga om än byta bil mvh Torbjörn :) :) :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Mer plats prylar.

Om det är en "Plátis" ni har är det bara Brassestolar som gäller. Eller en takbox.
 

Lars N.

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
141
Medlemskap
2024
Sv: Mer plats prylar.

jag har löst förvaringen till vår skåpbil med att bygga en låda på vänstra bakdörren innanför cyckelstället, med öppning på vänster sida för åtkåmlighet även när cyklarna är på plats.
I lådan förvarar vi stolar bord klossar mm.
Har tidigare haft monterat takbox men upplevde att det var bökigt att komma åt prylarna på taket då dörr med cycklar måste öpnas för att komma åt stegen som var monterad på vänsterdörren. Tyckte även att den höga tyngdpunkten och höjden var ett problem.
 

Bilagor

  • 100_1650.JPG
    100_1650.JPG
    1,6 MB · Visningar: 5

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mer plats prylar.

Alls icke, Pialinn! Det är en fråga om prioriteringar och "knowhow" när det gäller "compact living". Jag har ett stort garage i min plåtis med bl.a. plats för två cyklar.

Husbilsfoton (3).jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Mer plats prylar.

När vi bytte från "vanlig" husbil, Hobby 550 FS till "plåtis" Knaus Boxstar ökade vår möjliga lastvolym med minst 50%. Gott med utrymme för flytande och fasta souvenirer! :D

Det är nog en ganska spridd missuppfattning att "plåtisar" har mindre lastutrymme - men likväl fel!
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Mer plats prylar.

Jappe!

I min fabriksbyggda Knaus skulle 2 solstolar ta upp för mycket plats i utrymmet under sängen. Tack o lov lever jag ensam och klarar mej bra med en Brasse.
En fråga: Har du både säng o bord eller måste du bädda dinetten i din bil?

Det finns mycket stuvutrymme, men jag lever hela tiden i mitt Slott så det är annat som prioriteras.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mer plats prylar.

Hej Pialinn! Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna. :confused: Vi måste bädda dinetten men det är ganska enkelt eftersom bäddkläderna ligger hoprullade bakom ryggstödet. Vi prioriterar alla lite olika. Var och en blir nöjd på sin facon!

Jappe
 
Toppen