• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spolning toalett

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, har någon där ute varit med om att vattnet inte solar runt ordentligt i toaletten?

I kranarna är det bra tryck och känns som det alltid gjort.

I toaletten är det också bra flöde, det känns som det är för stort hål i slutet för att det ska bli tryck så det orkar runt ordentligt.

Hoppas någon varit med om detta fenomen. :eek:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spolning toalett

Det sitter en liten ventil i slangen under tronen, denne har et hull med svært liten diameter. En kan gjøre ren slangen og håpe spylingen blir ok, hvis ikke så må en øke diameter på hullet. Blir hullet for stort spyles det lett over kanten, hadde problem iblandt med dette på vår gamle bil.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Spolning toalett

Nu kan jag svara på min egna fråga... Kanske kan det hjälpa någon annan.

I slangen innan magnetventilen, alltså den trycksatta sidan, har man från fabrik satt en strypning för att minska vattenåtgång, skulle jag tro. Efter att ha tagit bort strypningen spolar toaletten riktigt bra, utan att rinna över kanten.
 

marurs

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
484
Medlemskap
2024
Sv: Spolning toalett

Hej, har samma problem med spolning,fast hos mej orkar den inte runt hela toan. har haft loss alla slangar och kört tryckluft både fram och bakläges men det hlälper inte. Det verkar vara en ventil direkt i sitsen, hur kommer man åt den?
Tack till den som vet.
marurs:twitcy:
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Spolning toalett

Hej Marurs, innan magnet ventilen sitter en mutter och i den finns ett filter som kan vara igensatt.

Jag hade en strypning som du läst men om du inte har det och bra tryck i kranarna kan det vara filtret.

Om det inte går sätter man en förträngning precis innan spolmunstycket.

För att komma åt allt så lossar man 10st skruvar som alla sitter ute vid toatanken.

Ring gärna om du har frågor 070-551 11 85:)
 
Toppen