• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Har med mycket nöje och stort besvär läst den stora tråden om solceller. Nu känner man sig som Åsnan mellan två hötappar!!!!! Man blir ju sugen på att handla från PW-enterprice
och man blir sugen på en MPPT-solcellsregulator! Hur har det gått med störningarna som ITV från Conrad hade? Någon som har bra tips och förslag om fabrikat inköpsställe.Någon annan MPPT regulator att rekommendera?

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solceller

Har inte haft några störningar. Ford Transit med antenn för radion på vänster backspegel och Conrad-regulatorn nedtill bakom passagerarstolen.
Konceptet har fungerat helt OK.
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Vi har en stor solcell från PWE och en MPPT-regulator från Conrad. Laddningen funkar kanon, men vi har störningar på radion. När motagningen är bra märks inget, men där motagningen är sämre sprakar det i radion å det vildaste.

Conrad har skickat ferritkärnor som ska sättas runt kablarna till och från Mppt regulatorn, och en kondensator som ska lödas nånstans till regulatorn. Sägs lösa problemet. Jag har inte kommit så långt att jag testat. Behöver nån som vet var o hur man löder, och behöver oxå förlänga kablarna för att kunna linda dem runt ferritkärnorna.

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Jag har en MPPT-regulator tillverkad av Blue Sky Energy som heter Solar Boost 2000E.
Funkar perfekt och ger aldrig några störningar. Laddar från tidig gryning till sena kvällen.
Trevlig, eftersom den har en inbyggd display där man kan se strömmen från solcellen och den högre strömmen till batteriet.

Med 2x90W, 12V solceller har det aldrig hänt att strömmen tagit slut.
Har LED-lampor, TV, 1000W inverter för hårtork och elvisp mm.

Hälsningar
Urszula

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har heller inga problem med störningar från IVT-regulatorn, men dom finns ibland. Har tänkt (men bara funderat) att kontakta IVT för justering och höra vad som händer med nyproduktion av MPPT-regulatorer,

Wally

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025

Hej
Jag har modiferat min IVT regulator nu och det är mycket lite störningar på radion.
Att det störde såg jag när jag öppnade regulatorn, det saknades en eltrolytkondensator.
Tydligen en miss i produktionen.

Satte dit en enligt schemat, och även den kondensatorn från är rek. från IVT som skulle monteras över drivtrasistorena.

feriterna monterades på ingånde och utgånde kablar

Allt är bra igen

MVH

F

F.d. 5361

Guest

Hej Sharky

IVT är bara en handlare, utveckling och produktion i Kina .
Ni måste lång vänta om ni få kvalitet.
IVT MPPT är inte dålig men också inte bra.
För den kvalitet är IVT fördyr.

För lite mer få ni en Soltonic MPPT 7520 Laderegler Helt tyska produkt med mycket bättre teknik än IVT,
högre verkningsgrad, temperaturkompensation och många mer .
Räkna man till den inbyggd LCD-Display är Soltronic billigare än IVT med fel.

Hälsningar

Norbert

Senast redigerad av en moderator:
Toppen