• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gråvattentömning på fel ställe

F

F.d. 13963

Guest
hejsan
måste bara göra ett inlägg på hur vi husbilsåkare kommer på kant med allmänheten.
vi låg på smögens ställplats vid kajen mittemot smögenbryggan (kanonställe)
men idag när vi satt och åt frukost så börjar husbilsgrannen tömma sin gråvattentank mitt på asfalten så att dom som gick förbi fick gå omvägar för att inte kliva i deras disk/tvätvatten.
en holländare som stod parkerad bredvid oss och en som fiskade vid kajen undrade vad faan som han höll på med, trist att man ska stå där och försöka förklara att det bara är någon enstaka husbilsägare som gör så.
men det är på tok för vanligt förekommande!!!
i trosa vid gästhamnen, stog en husbilsägare och diskade med avloppskranen öppen och när jag påpekade att hon hade "glömt" stänga kranen såg hon bara iriterrad ut.
vi tycker det är trist att detta sker så pass ofta då det blir en dålig stämpel på oss husbilsfolk.

mvh Krisse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Tyvärr har du helt rätt att det förekommer alltför ofta.

Det är sorgligt att de som gör så inte inser att de inte bara förstör för sig själva utan för alla husbilister. Det behövs enormt mycket gott uppförande för att skapa en god image av oss med husbil, men bara någon enstaka med dåligt uppförande för att skapa en dålig image.

Skall vi få fortsätta att röra oss fritt och dessutom ha någon trovärdighet när vi kämpar för att få till ställplatser och färre förbud mot övernattning på allmänna parkeringar så gäller det att vi ger ett gott intryck. Att dumpa gråvatten mitt på en parkeringsplats är inte gott uppförande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Jeg tror at hadde det vært enklere å finne lovlige tømmesteder for tanker både grå og svartvann så hadde vi ikke sett noe til dette problemet.

Vi har noe av dette problemet i Norge også etter at ansvaret for tømmesteder ble flyttet fra vegverket til komunene. Tidligere ble det bygget mange tømmesteder på bensinstasjoner, mange av disse er nå fjernet. Det utarbeides nå en oversikt i regi av Campingrådet (sammarbeid mellom Norsk Caravan Club, Bobilforeningen, Norges automobilforbund og noen bransjeorganisasjoner) som er tilgjengelig for nedlastning fra Norsk Caravan Club: Forside og et par andre steder.

Hvilken instans har ansvaret for slike anlegg i Sverige?
Finnes det en oversikt?

I Danmark er det nå tømmesteder på nesten alle rasteplasser langs motorveiene satt opp og vedlikeholdt av vegverket.
I Tyskland har de fleste stellplatzer tømme og fylle muligheter.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

På vår semesterresa i Nord-Norge nu i juli så blev vi förvånade av att det fanns så många tömstationer som det var. De fanns "överallt", skyltarna för latrintömning, både grått och svart. Har även hört av flera andra husbilsåkare, att kommer man bara norr om Trondhjem är det på det här viset.
Vi såg också sådana som tömde sin gråvattentank när dom körde bilen. Det hände när vi var ute och cyklade vid Moskenes på Lofoten. Vi tyckte det var mycket pinsamt så det var tur att vi inte hade husbilen just då.

Ha en fortsatt trevlig semester ni som har dagar kvar!!:)

Mvh Torotor

Sänder med "beviset" som jag fångade på bild när vi var ute och cyklade.:mad:
 

Bilagor

  • Lofoten 322.jpg
    Lofoten 322.jpg
    907,6 KB · Visningar: 36
Senast redigerad av en moderator:

marurs

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
484
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej på er alla,det med gråvatten är ibland problem, latrintömmning kan man göra på rastplatser (vägverkets)men gråvatten?
Jag brukar löser det så att jag först tömmer latrinen och sen tömmer jag gråvattnet i latrinbehållaren och tömmar det. På det viset blr jag av med allt på en gång samt att det är spolat i latrinen.
Marurs
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej,
och samtidigt håller för näsan förmodar jag, men - blir det inte ett himla blaskande och drällande med den metoden?
V-backen :)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Går mycket bra om man bara har ett utlopp som är lätt åtkomligt. På en del campingar har man ingen markbelägen gråvattentömmning eftersom de flesta husvagnar använder gråvattenlunga som lätt kan tömmas i latrinen. Då fungerar det bra att använda toatanken för att tömma gråvattentanken om man kan komma åt den. Det är inte så lätt om den sitter mitt under bilen.

EssoJ
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Håller fullständigt med om allt detta!!!.Är det inte hög tid att vi som ser när sådant svineri utföras laddar upp med MYCKE civilkurage och upplyser dessa marodörer om det olämpliga i sin gärning!! .
Tydligen har inte dessa människor, som G W Persson skulle ha uttryckt"alla bestick i byrålådan".
En annan bra grej är den som Marurs skriver,brukar själv praktisera detta när ingen annan möjlighet står till buds.Det går faktiskt bra när avloppet sitter bakom höger bakhjul och kranen innanför garagedörren,sätter kasetten under vinklar upp röret på kasetten som passar precis i avloppsröret,
Ett tipps till tillverkarna att ha någon standard på avloppet så dessa hamnar på samma ställen på bilarna.Tycker att på vår Burstner sitter det perfekt.
Ett tipps när sånt här händer ,fotografera vederbörande både bil o människor,det brukar avskräcka att komma på bild.
Bernt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Det är långt mellan gråvattentömningsmöjligheterna (puh). Här krävs nog lobbyverksamhet till kommuner och vägverket. Vi får inte glömma att det saknas kommunal kunskap om vad gråvatten innebär. Kunskap om husbil är fortfarande väldigt låg, så kunskap om gråvatten ligger nog under vattenlinjen.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Men så länge många husbilsåkare bär sig åt så, finns det inget förståelse för oss.

Man ser så mycket när man är ute och jag skämms många gånger för alla dessa som inte tänker sig för.

Hur många husbilar ser man inte på vägarna som det "rinner/droppar" ifrån??

Vill inte ens veta var dom tömmer toan..... . Ute i vägrenen eller i skogen där vi plockar blåbär eller svamp??????

Jag tror att många kommuner blir vänligare inställd till husbilar när dessa bättrar sig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Vi med husbiler er ikke de eneste som trenger tømmemuligheter. Turbusser har ofte tanker også for toa. Hvor ligger ansvaret for slike tømmesteder i Sverige?

Det de som har ansvaret vi må påvirke, andre er det bortkastet tid å påvirke.
Jeg håper det er vegverket, eller til nød lenet. Det blir enklere med få steder å angripe, er det komunene så blir det et stort lobby-arbeid - har dårlig erfaring med dette nivået fra Norge hvor dette ansvaret ligger i hver enkelt kommune - 450 kommuner som ikke er oppmerksomme på at de har ansvaret.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Jag tror att många kommuner blir vänligare inställd till husbilar när dessa bättrar sig.

Man kan ju vända på frågan och tycka att kommunen bör fixa tömningsplatser för latrin och gråvatten för att husbilsåkarna skall bli vänligare inställda till kommunen ifråga! I Norge ser man som sagt tömningsskyltarna överallt.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Det lär enligt denna sait www.vattenportalen.se finnas drygt 2000 reningsverk i Sverige.
Då borde det väl också finnas minst 2000 platser att tömma både grå- och svartvatten, dvs all form av spillvatten.
Jag undrar om det finns någon sammanställning över reningsverken och eventuellt deras koordinater?
V-backen :confused:
 
Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej
I Finland har nästan alla ABC statsjoner tömnings möjligheter, så gråvattnet är inget problem i Finland. Det som är svårare är när man har fast "svartvattentank" och inte kan tömma den i "vanlig latrin tömning" då måste man hitta ett hål i marken som går rakt ner i kloaken det är svårare.
Ha de Paffw 1977
 
Senast ändrad:

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

isåfall kan man ju fota folk som ställer sig tvärs över parkeringslinjerna eller fäller ut markiser på parkeringsplatser också eller ?
 
Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Var i Smögen under semestern. Som vanligt så får man behov av att tömma gråvatten då man inte vet var man kan göra det. Tog cykeln ut till ställplatsen som jag tror heter New Port Smögen för att kolla om det ev. fanns möjlighet till tömning där. Träffade en man som vad jag förstår var ansvarig för stället. På min fråga om det fanns möjlighet att tömma gråvatten så blev det ett negativt svar. Det fanns ingen möjlighet till det där. Hans tips var att tömma i en gatubrunn? Tömmer alla som står på denna ställplats i gatubrunnar? Jag vet inte var vattnet i gatubrunnarna tar vägen. Men jag tror inte att de går till reningsverket.
Jag löste mitt problem med att använda mig av den spillvattenlunga som jag har med mig i HB och tömde i en toalett. Fick på det viset en liten frist.
Lennart
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Detta med att först tömma toatanken och sedan använda den till att tömma gråvattentanken fungerar utmärkt, på rastplatsen eller om du blir stående länge på en camping (läste detta som tips en gång på klubbsidan och använd det sedan dess).

Visst kan jag hålla med om att det inte är det ultimata men saknas gråvattentömning fungerar det utmärkt. Kanske man behöver kompletera med någon slang eller liknande innan man åker hemifrån men det är det värt! För vem vill göra bort sig som ovanstående insändare beskriver?!

Tänk om alla husbilar skulle göra som båtägarna bara tömma toan i närmsta dike och åka vidare??? Tänkvärt ekller hur!

Ha det gott alla husbilsåkare, Torbjörn :):):)
 
Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Lennart och Marianne;

Hej på er vi träffades på Böda hamns camping 2007 vi hade Hobbyn då.Vi var på Guleskär 4 dagar i slutet av Juli där är problemet det samma men du står ju gratis så man kan inget begära.Vi var i nord Norge på semestern.Körde E-4an bra vägar hela vägen litet vägbygge mellan Töre och Gällivari.
Synd att vi inte träffades.:music-icon:
Lillian och Reidar
 
Toppen