• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stolar / stolklädsels sökande.

F

F.d. 61

Guest
Hej.
Detta är första säsongen för oss att resa med inköpt begagnad husbil. Bürstner I 572 elegance av 1998 års modell. Vi har nu upptäckt att stolarna var inte bra, framför allt förarstolen. Nersutten och hårt sliten.
Frågan är om det finns någon som har likadan bil som har bytt till andra stolar ?
Eftersom bältet sitter i stolen så är fråga 2, kan man flytta fästpunkterna till den stora kraftiga ramen som går runt ?
Om man får flytta så kan man skaffa vanliga bildstolar på skroten.
"Tacksam för alla tips som gör
att man inte i baken blir så mör."
M V H
Ulla & Arne
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Stolar / stolklädsels sökande.

Hej
Har tyvärr ingen aning om man kan flytta fästpunkter, sådant bör kanske bilprovningen kunna upplysa om.
Men - vi har bytt standardstolarna till elamnövrerade SAAB 9-5 stolar (1500:- på Blocket). En svetskunnig kopis klarade anpassningen till originalsläden. En himmelsvid skillnad. När vi sedan kompletterade dem med armstöd från Sydmekano blev det toppen. Rekommenderas!

Lycka till!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Stolar / stolklädsels sökande.

På förra husbilen, en Fiat Ducato -87, monterade jag in ett par Saab 900 Ä - stolar. Naturligtvis stämde inte hålavstånden, men jag använde platta byggbeslag som jag borrade och fliade upp hålen till lämplig storlek och läge . Sedan bultade jag fast dessa mellan stol och vridplatta. Jag använde både planbricka, låsbricka och låsmutter. Det blev stadigt och bra och bilbesiktningen sa inget, å andra sidan frågade jag inte heller om de hade synpunkter.
På nuvarande husbilen, en Ducato -06, har jag gjort på liknande sätt med högerstolen dår jag tagit bort förhöjningsramen och ersatt den med två Z-vinklar i 4mm AL-plåt som ger 6 cm lägre stol !
// Göte J
 

Lars N.

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
141
Medlemskap
2024
Sv: Stolar / stolklädsels sökande.

Hej.
Funderar att byta stolarna i vår husbil citroen jumper 99 (samma som fiat) till elmanövrerade SAAB 9-5 eller 9-3 stolar.
Med orginalstolen är det lite bökigt att vrida förarstolens ryggstöd förbi ratten.
Blir det samma problem med Saab-stolarna och blir sitthöjden lika hög?
Är det bara att ansluta 12V till stolarna för att elmanövreringen skall fungera?
Har någon av dessa stolar airbag inbyggd i ryggstödet som måste demonteras?

Vänligen
Lars
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Stolar / stolklädsels sökande.

Vi har bytt till elmanövrerade 9-5 stolar från årsmodell cirka 2000. De har ingen airbag i stolsryggen så det blev inga problem. Elanslutning fick i utpekat av SAAB-verkstad. Behövs bara en anslutning så funkar allt förutom minnet, som ju ansluts till bilens färddator.

Vi fick en lägre körställning, uppskattningsvis 7 cm. Kan lätt höjas när vi svängt stolarna och sitter till bords. Ännu bättre komfort blev det sedan vi kompletterat med armstöd från Sydmekano.

Lycka till!
 
F

F.d. 3721

Guest
Sv: Stolar / stolklädsels sökande.

Hej!
Om du menar att flytta fästpunkten till stolens ryggstöd, så bör du vara medveten om att stolen ska vara godkänd för ett visst antal ton påkänning allt beroende på bilens totalvikt.
Mvh
Clas
 
F

F.d. 61

Guest
Sv: Stolar / stolklädsels sökande.

Hej
Har tyvärr ingen aning om man kan flytta fästpunkter, sådant bör kanske bilprovningen kunna upplysa om.
Men - vi har bytt standardstolarna till elamnövrerade SAAB 9-5 stolar (1500:- på Blocket). En svetskunnig kopis klarade anpassningen till originalsläden. En himmelsvid skillnad. När vi sedan kompletterade dem med armstöd från Sydmekano blev det toppen. Rekommenderas!

Lycka till![

Hej och tack för snabbt svar.
Undrar bara hur ni löste den övre fästpunkten för bältet.
Tag gärna ett kort och skicka det till : arne2763@hotmail.com
M V H
Arne J
 
F

F.d. 61

Guest
Sv: Stolar / stolklädsels sökande.

Hej!
Om du menar att flytta fästpunkten till stolens ryggstöd, så bör du vara medveten om att stolen ska vara godkänd för ett visst antal ton påkänning allt beroende på bilens totalvikt.
Mvh
Clas

Tack för svaret.
Jag menar att flytta det från stolsryggen till sidostolpen.
M V H
Arne J
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Stolar / stolklädsels sökande.

Fästpunkten behövde vi inte flytta - den satt redan i stolpen (Ford Transit). Jag menade bara att infästning är nog främst en fråga för Bilprovningen - en säkerhetsfråga!

Men låt dig inte nedslås av detta - det går säkert att lösa på något sätt.;)
 
Toppen