• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elförsörjning släpvagn. Hjälp!

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Hej alla elektriker eller husbilsägare med släpvagn.

Jag har sedan en månad en ny Fiat Weinsberg Cosmos. (Originalchassi som är inrett).
Så satte jag på en dragkrok och installerade släpvagnskontakt enligt anvisningar. Mätte upp det hela med universlinstrument och allt verkade fungera.

Men idag när jag behövde koppla på släpvagnen så lyste släpets bakljus mm bara en kort stund innan ett ev. överbelastningsskydd löste ut. Även husbilens positionsljus mm slocknade.
För bilens del lyste ljuset som vanligt efter att ha vridit av och på tändningsnyckeln.

Ledningarna till bilens släpvagnskontakt har jag lött fast i bakljushållaren i dess "kretskort" av plåt. Där är alltså god kontakt men ledningarna till bilbakljusen verkade väldigt klena.

Vad att göra? Hoppas någon vet och kan ge snabba besked.

Vänligen Tore Torvaldson

F

F.d. 58562

Guest
Sv: Elförsörjning släpvagn. Hjälp!

Det problemet stötte jag på med en Jeep GC, när man tar strömmen från baklampor så känner bilens dator av att det är för stor belastning och stänger helt sonika av matningen.

Du behöver dra en matarkabel bak med 12 volt och koppla släpvagnens belysning med ett relä som styra med den koppling du har nu

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Ingela och Bosse

Tack för snabbt svar. Jag misstänkte nog att det är så som du beskriver.

Tror du att det finns en chans att ex Biltema har lämpligt relä eller är det Fiat som har något originalrelä?

Hur gjorde du för att lösa problemet?

Tore

F

F.d. 58562

Guest

Ett relä från Biltema funkar fint, jag löste det så.

Jag drog en separat 12 volt framifrån batteriet, med en säkring, men kolla om det kanske finns dragit en kabel bak, om du tex har ett 12 volts uttag i skuffen.

/Bosse

Senast redigerad av en moderator:

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Tack
Då finns det ännu en chans att jag får bilen startklar med kärra i helgen.
Tack och lov är kabeldragning i Fiat väl förberedd. Det går ett vanligt installationskabelrör i taket och relät får god plats under ljushuset.

Bilen är 6 m lång men en vanlig 1.5 m2 matarledning borde väl räcka?

F

F.d. 58562

Guest

det räcker kanske, men när du ändå drar dra en 6 m2, så har du för kommande behov!
Glöm inte en säkring på vägen.

Lycka till
/Bosse

Senast redigerad av en moderator:

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Tack igen Bosse

Nu skyndar jag mig till Biltema så skall det nog ordna sig.
Återkommer i sinom tid med att berätta hur det gick. Kan kanske var användbart för någon annan i samma situation som jag.
Ha de!
Tore

Lägger allt en 2.5 mm2 kabel som sagt vad när jag ändå är igång.

F

F.d. 4879

Guest

Oftast när det är sådana elsystem på bilarna så följer det med en réläbox till dragets el. Man använder bilen befintliga elsystem enbart som manöverström till réläerna.

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Hej igen
Jag lovade höra av mig hur det gick. Eftersom jag var i tidsnöd i helgen inköptes vanliga slutande relä med passande sockel på Biltema.
Dessa relä drar minimalt med ström och bilens färddator som har ganska små toleranser i fråga om avvikelser av elförbrukning, märkte inte av reläerna. Med ett undantaq! På höger sida finns bara två lampor, ett "parkeringsljus" fram och en baklampa baktill. Här gick det inte att koppla något relä.

I stället fick det bli vänstra sidans bakljus som fick släppa till manöverström till reläet. Det gick bra för här fanns även skyltbelysningen. Dubbelt så många lampor och reläet låg inom datorns "tolerans".

Som framgår av Bosses redogörelse, så är det manöverströmmen till reläerna det enda som möjligen påverkar färddatorn.
All annan ström till släpvagnen går genom en separat avsäkrad ledning från batteriet. Väldigt skönt att veta att ev fel på släpet inte påverkar bilens ljus.

Ledningens area blev 2 st 1,5 mm2 cu-tråd. De lades skyddat i ett kabelrör i den längsgående balken.
Tack Bosse och Kölis

Tore

Toppen