• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning Adria Matrix 650 SK köra med taksäng ej uppe?

ElinL

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
41694
Medlemskap
2025
Hej, försökt hitta info men ej hittat någonstans.
Vi har en adria Matrix 650SK sen i somras. Den har en mekanisk taksäng som man kan i 3 lägen, sovläge, uppe men med plats för bäddning, fullt uppe läge. Jag undrar om man kan ha den i det undre uppe läget när man kör? Det skulle vara väldigt behändigt när man kör bara kortare sträckor. Jag förstår att det kommer låta mer men undrar ur säkerhetsperspektiv då vi har barn som sitter under..

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag antar att det är tänkt att den ska kunna användas för att sova i även i nedersta läget. Om så, så är den ju dimensionerad för en last om +100kg i det läget. Så den torde inte lossna bara för att ni kör en kortare sträcka. Men det finns kanske expertis här som har teknisk kunskap om just detta...

ElinL

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
41694
Medlemskap
2025
Ja precis man ska sova i nedersta läget (200kg) om jag inte minns fel, undrar om det är ok att ha i mellanläget så att säga. Men det kanske bara att köra på vid kortare sträckor. Vi köpte av privatperson som sa att man skulle ha i högsta läget vid körningen men det kanske är främst för ljud.

Toppen