• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcentral

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2025
Hej. Håller på å installerar en inverter. Vill då också koppla in en liten elcentral med jordfelsbrytare och säkring. Vet hur dessa fungerar, och har inga problem med det. Men den elcentral jag skickat efter har andra symboler som visar hur jfb ska kopplas - och dessa känner jag inte igen. Kan någon lösa gåtan? Här är en länk till produkten:
https://share.temu.com/1OYc94NQDzA

Tack på förhand

Bilagor

• Screenshot_20250417_074818_One UI Home.jpg
    Screenshot_20250417_074818_One UI Home.jpg
    672,8 KB · Visningar: 67

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
hur får man en jordfelsbrytare att fungera i en bil ??
Borde fungera även i en husbil.

Då jordfelsbrytaren egentligen är en "nollsumme"-mätare och jämför den ström som går i "fas" resp. "nolla", summan av strömmarna ska vara noll, Om det blir ett jordfel så att mer än 30mA av strömmen går till "jord" (direkt till skyddsjord vilket saknas i husbilen om den inte är ansluten till landström eller via en människa till sann jord etc saknar betydelse), då löser JFBn ut.

Nu är jag inte elektriker, men förstått det som att det är så det fungerar.
Ni får gärna korrigera, om min text är fel.

Stefan, kan tyvärr inte hjälpa dig, med ditt bekymmer.

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Här är en intressant tråd för de som funderar på hur/om en jordfelsbrytare fungerar efter en inverter:

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2025
Hej, tack för svar. Jag får avvakta lite, den är inte levererad än. Kanske går det att mäta fram, om någon har en sådan hör gärna av er. Den är inte helt olik den som sitter i husbilen i original.

Toppen