• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Varning för däckverkstäder

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Rätt ska vara rätt och mycket riktigt är det tidskriften Råd och rön som publicerar "Svarta listan" med uppgifter från ARN om vilka företag som inte följer deras utlåtanden.

m_camper

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2025
Otroligt dålig kunskap hos däckverkstäder gällande åtdragningsmomentet. Det märkliga är att man gissar, om man inte vet så kan man väl fråga. På Iveco ska det vara 320nm, men det hade dom ingen koll på utan drog med en momentnyckel som inte ens gick till 300.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Hmm. Var för någon vecka sedan i Båstadstrakten och körde mot Torekov. Ni som känner till trakten vet att vägen är backig och krokig närmast Båstad. Mitt i en kurva stod en nyare Volvo med varningsblinkers på motsatta sidan. Såg direkt vad som var fel då det vänstra bakhjulet stod i kraftig vinkel ut från bilen. Körde en liten bit till för att leta vändplats. Då låg en hjulbult mitt på vägen. Plockade upp denna och körde tillbaka. En äldre herre hade alltså tappat 4 av 5 bultar men lyckligt nog hunnit stanna. Jag hjälpte honom med min domkraft och drog fast hjulet med hjälp av den hittade bulten samt lånade en från andra sidan. 3 bultar går ju i nödfall att köra och han hade nära hem. Bytet till sommardäck hade utförts av en större märkesverkstad för Volvo i trakten.....

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Man kan också vända på det här resonemanget, har i trettio år jobbat på en stor SERIÖS däckverkstad och varje vår och höst har jag gjort flera akuta utryckningar på vägen. Det är då alla hemmaskiftare står på vägen och behöver hjälp med tappade hjul, fel bultar, problem med centreringsringar, domkrafter genom golvet m.m.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Man kan också vända på det här resonemanget, har i trettio år jobbat på en stor SERIÖS däckverkstad och varje vår och höst har jag gjort flera akuta utryckningar på vägen. Det är då alla hemmaskiftare står på vägen och behöver hjälp med tappade hjul, fel bultar, problem med centreringsringar, domkrafter genom golvet m.m.
Ja alla kan misslyckas. Det märkliga i fallet jag var med om var att alla 5 bultar på de 3 övriga hjulen satt stenhårt. Jag kände över dem med min långa hjulnyckel....Jag förstår inte hur det kunnat hända. Man drar de väl samtidigt med samma maskin?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja alla kan misslyckas. Det märkliga i fallet jag var med om var att alla 5 bultar på de 3 övriga hjulen satt stenhårt. Jag kände över dem med min långa hjulnyckel....Jag förstår inte hur det kunnat hända. Man drar de väl samtidigt med samma maskin?
Om hjulet lossnar har man förmodligen bara satt dit bultarna för hand och glömt dra åt dom?

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Om hjulet lossnar har man förmodligen bara satt dit bultarna för hand och glömt dra åt dom?
Jo så tänkte jag med. Men när jag i unga år jobbade lite på en bilverkstad körde vi alltid i bultarna med mutterdragaren på lågt moment först för att sedan dra rätt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo så tänkte jag med. Men när jag i unga år jobbade lite på en bilverkstad körde vi alltid i bultarna med mutterdragaren på lågt moment först för att sedan dra rätt.
Det hade ju varit bra i det här fallet, men skedde ju tydligen inte. Förmodligen en miss från personalen.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Klart man må kunne stole på at hjulene blir rett trukket til etter omlegging av dekk, men det er ingen garanti for at man ikke kan miste hjulet. Et seriøst verksted bør også be kunden etter trekke hjulet etter f.eks. 50 km, eller legge ved en lapp/varsel. Noen bobiler/biler har til og med lapp på dashbordet, som minner om det.
Enkelte forsikringsselskap dekker heller ikke skader som oppstår i forbindelse med at man mister et hjul og begrunnelsen er at det ikke er noen plutselig ytrere påvirkning. Det er førers ansvar at hjulene er festet.
Så å sjekke om hjulboltene sitter fast innimellom er ikke dumt. Viktige bolter skal vinkel tiltrekkes og ikke med moment, fordi moment er ikke alltid er nøyaktig.

Toppen