• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Man får skämmas för Solna Kommuns parkeringsregel

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag skäms för min kommun och dess parkeringsregler. Skrivit till den ansvarige för parkering i kommunen. Läs och häpna! Blir inte lätt för mina husbilsbekanta att hälsa på...

Parkering av husbilar är bara tillåtet i kommunen om bilen väger 3.5 t eller mindre. Ingen hänsyn till längd och höjd tas.

Skrev till kommunen för att kolla om detta stämmer och det gör det. Tog som exempel 2 lika husbilar på 7.5 meter. (Bifogade reg. Nr)

Ena invägd på 3.5 t och det är godkänt.
Den andra på 3.85 t och det är inte tillåtet.

Båda husbilarna tar lika stor yta. Helt galet.

Sen står det inget på P-skyltning om vikter. Hur ska då en som turister veta vad som gäller då det verkar som att kommuner kan ha vilka specialregler som helst. Ja med lite tur kanske man kan hitta det på kommunens hemsida.

Men hur fungerar det för turister från andra länder som inte är bevandrad i Svenska. Skamligt Solna tycker jag.

Detta är kanske något som HBK borde jobba med.

Screenshot_20250325_093840_Drive.jpg

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Förstår din känsla, men Solna är inte ensam i skamvrån.
Många kommuner har liknande regler.

Min åsikt är att parkeringsreglerna behöver toppstyras, så det är samma regler överallt i vårt avlånga land.
Med ytterst få särskilda och väl utmärkta undantag.
Man ska inte behöva läsa lokala förordningar i mängder för att veta.

Så parkeringseländet, oavsett om det är på natten eller på affären på dagen - behöver anpassas så att man vet vad som gäller.
Att "ICA" målat för små rutor - ska inte behöva drabba en husbil som behöver fylla kylen och skafferiet.

Så jag instämmer, detta är definitivt en sak att driva för flera instanser med camping, husbil och husvagn som intresse.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
De styrande hade verkligen otur när de tänkte, traktorer är också förbjudna att parkera, man kan undra var alla ungdomar ska parkera sina A-traktorer :rolleyes:

Beträffande 3,5-tonsgränsen:
Hur gör man med de (tunga) ambulanser som behöver parkera i samband med en utryckning?

Beträffande ungdomarnas A-traktorer:
Om de bor i villa får de väl parkera på garageinfarten och hålla sig hemma mellan 22 och 06.
Om de bor i flerfamiljshus, och här hänvisade till P-platser, får de väl sälja traktorn och åka kommunalt.

Pålle

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Beträffande 3,5-tonsgränsen:
Hur gör man med de (tunga) ambulanser som behöver parkera i samband med en utryckning?

Beträffande ungdomarnas A-traktorer:
Om de bor i villa får de väl parkera på garageinfarten och hålla sig hemma mellan 22 och 06.
Om de bor i flerfamiljshus, och här hänvisade till P-platser, får de väl sälja traktorn och åka kommunalt.

Pålle
A Traktor är klass A och får parkera på samma platser som personbilar, Ambulans är ett utryckningsfordon och det ska väll inte behövas några förklaringar för hur och vart dom får parkera eller?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
A Traktor är klass A och får parkera på samma platser som personbilar, Ambulans är ett utryckningsfordon och det ska väll inte behövas några förklaringar för hur och vart dom får parkera eller?
Men inte i Solna ifall de väger över 3,5ton.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
A Traktor är klass A och får parkera på samma platser som personbilar,
Det finns många ungdomar runt Uppsala som trott så och parkerat sina A-traktorer eller mopedbilar på pendlarparkeringar för att åka kommunalt in till Uppsala, men som dyrt fått erfara vad som gäller...

Pålle

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skäms för min kommun och dess parkeringsregler. Skrivit till den ansvarige för parkering i kommunen. Läs och häpna! Blir inte lätt för mina husbilsbekanta att hälsa på...

Parkering av husbilar är bara tillåtet i kommunen om bilen väger 3.5 t eller mindre. Ingen hänsyn till längd och höjd tas.

Skrev till kommunen för att kolla om detta stämmer och det gör det. Tog som exempel 2 lika husbilar på 7.5 meter. (Bifogade reg. Nr)

Ena invägd på 3.5 t och det är godkänt.
Den andra på 3.85 t och det är inte tillåtet.

Båda husbilarna tar lika stor yta. Helt galet.

Sen står det inget på P-skyltning om vikter. Hur ska då en som turister veta vad som gäller då det verkar som att kommuner kan ha vilka specialregler som helst. Ja med lite tur kanske man kan hitta det på kommunens hemsida.

Men hur fungerar det för turister från andra länder som inte är bevandrad i Svenska. Skamligt Solna tycker jag.

Detta är kanske något som HBK borde jobba med.

Visa bilaga 238429
Du som finns lokalt kunde kanske kontakta trafikansvarig och förklara problematiken i det hela?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Motsvarande regler finns även i Stockholms kommun men med den skillnaden att här gäller det bara på väg, vilket dock innefattar även gata. Parkeringsplatser torde väl regleras med skyltning.

"0180 2012-02864

Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter om allmänna föreskrifter.

7 § Förbud mot att stanna eller parkera fordon; beslutade den 17 augusti 2012.

Stockholms kommun föreskriver med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 3 § första stycket trafikförordningen (1998:1276) följande. Fordon med en bruttovikt som överstiger 3,5 ton får inte parkeras på väg inom Stockholms kommun mellan klockan 22 och 06. …

… Denna författning träder i kraft den 5 september 2012"

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
De slår väl regnumret hos Transportstyrelsen och kollar misstänker jag.
Bara det att bruttovikten inte finns med där.
Om du tex. har totalvikt 3850kg och tjänstevikt 3150 - då blir det förmodligen svårt för dem att veta vilken bruttovikt fordonet har just där och då.
Om de inte har vågar med sig, förstås.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Den som skrev den här, tänkte inte hela vägen (enligt min ringa uppfattning).
Eller har Parkeringsvakterna med sig vågar?
Dom har i sin handenhet information om bilen via trafikverket och även lasermätare då dom vill mäta avstånd till en korsning mm. Så husbilens vikt äro lätt att finna...

Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Inte för att jag tror det hjälper men för att uppmärksamma problemet skulle alla medlemmar i HBK, som privatperson, maila Solna kommun och fråga efter lämplig central parkering för den tunga husbilen inför besöket i juli. Bara några timmar så camping är inte aktuellt.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Finns nog inte på kartan att dom med sin handenhet kan få fram bruttovikten på ett fordon.
nix men tjänstevikten och det är nog den dom i sina regler går efter...

För att inte behöva spekulera så har jag skrivit och frågat om jag parkerar min husbil tjänstevikt 3.85 ton men har en last som ger bruttovikt 3.45 ton. Hur hanteras det? Vi får invänta svar på den frågan och inte Goes Bananas i vilda spekulationer.

Senast ändrad:
Toppen