• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är satellit-TV via stor parabolantenn på taket förlegat?

knabjalf

HBK Medlem
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2025
Oystern av stort format står i garaget. Bättre med några kilo extra lastvikt. Tv? Vadå? Fint att var utan när jag inte är hemma.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag förstår inte riktigt varför en del tycker att det både är underligt och helt omöjligt att förstå varför man "behöver" ha en fungerande TV/uppkoppling när man är ute och åker husbil, och verkar tro att alla är ute och framför allt har samma förutsättningar som de som tycker man klarar sig bra utan allt, ibland med lite nedlåtande ton.

-Det finns ju en del som inte kan spela Yatzy med enbart sin hund eller katt som sällskap.
-Det finns ju en del som är ute och besöker någon eller jobbet kräver resan och inte bara nöje.
-Det finns ju de som inte har en möjlighet att gå på långa promenader framåt kvällen tills man blir trött.
-Det finns ju de som inte jämt vill sitta och prata med grannar tills det är dags att sova m.m.
-Det finns en del som har förskjuten tidsrytm p.g.a. att ha eller hade underlig dygnsrytm under sitt arbetsliv och ser på TV en stund när övriga redan sover.
-Det finns ju de som tycker att lite TV-tittande framåt kvällen är mycket avkopplande som avslutning på dagen......

Lite fördomsfullt åt andra hållet kanske :confused:. Men alla är vi olika, och det är ju på både gott och ont, men kanske mest på gott, så inte alla vill göra samma saker samtidigt.

Själv hör jag nog mest hemma i de två nedre alternativen.

M. mycket v. h. JANKRO.

Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Janne, vi är alla här redan beroende av internet, annars skulle vi inte kunna skriva här :yes:
Våran yrkesetik ligger kanske (också) bakom vårt val av parabol... det är just för att förebygga beroendeframkallande situation med internet... :=))
Det räcker väl att vi är beroende av hunger efter vackra vyer, intressanta museer & konst-skatter, kulinariska upplevelser, osv.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Använder parabol för det mesta, om inte fri sikt så får det bli streaming.
Notera att parabolen fungerar sämre ju längre norrut man kommer. Satelliterna kommer så lågt att det är svårt att få fri sikt.
Precis, håller med om det ... och det blir bara bättre ju längre söderut kommer man (med reservation att här menas Sydeuropa).

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Kanske dags att pocka fram Skylink igen? 4.000:- för utrustningen och 480:- per månad för 50 GB, 817:- obegränsat, när man använder den.

Största nackdelen är M--k.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Jag avyttrade parabol för närmare 10 år sen, när jag alltid måste kolla träd och annat som alltid hamnar i vägen för parabolen. Dessutom fungerade inte mottagning hela vägen från övre Norrland till södra Europa. Testade med internet, som då var risigt segt (3g). Numera inga problem. Teliaplay fungerar i hela EU och Telia (ej 3) fungerar i hela Sverige - utomlands Telenor kontantkort.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Om han ser på de bilar som stannat på en camping så är nästan alla de med parabol tyskregistrerade. Det kan finnas andra nationaliteter med parabol också men de är inte så många. Bara en notering att fundera över om man vill.

Var på en camping i Tyskland och framåt kväller började parabolerna surra men det var mycket lövträd runt avdelningarna och somliga försökte flytta bilen för att kunna få signal till TV:n; gick väl inte så värst. En av dem hade en lös prabol med ganska lång kabel som han sprang om kring runt bilen med. Han gav upp efter ett tag.

Jack & Eva

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2025
Använder parabol för det mesta, om inte fri sikt så får det bli streaming.
Notera att parabolen fungerar sämre ju längre norrut man kommer. Satelliterna kommer så lågt att det är svårt att få fri sikt.
Då Sander, har jag en parabol med så kallad "Skew"!! Det vill säga att den följer jordens rundning. Fungerar bra även nere i Afrika!!

Jack43

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Jag avyttrade parabol för närmare 10 år sen, när jag alltid måste kolla träd och annat som alltid hamnar i vägen för parabolen. Dessutom fungerade inte mottagning hela vägen från övre Norrland till södra Europa. Testade med internet, som då var risigt segt (3g). Numera inga problem. Teliaplay fungerar i hela EU och Telia (ej 3) fungerar i hela Sverige - utomlands Telenor kontantkort.
Egen erfarenhet. 80cm parabol fungerar från Nordkap till Pula iKroatien.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Den egentliga fördelen med TV via Internet är att man är mer fri att se de program man vill se när man själv vill. Vi tittar ofta på nyheter via Play sent på kvällen innan vi går och lägger oss alternativt till frukost (om vädret inte medger ute-frukost). Och dessutom slipper man det ständiga kanalsökandet när man kört längre sträckor.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
StarLink. Bästa jag köpt till husbilen efter solpanelerna+LiFePO4.
Funkar till både Internet och streamad TV, ingen ökad kostnad nere i Europa.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi har ”krympt” på allt och kör idag minimalistiskt med en (av 2) iPhone med Telenors obegränsat (100 Gb utomlands):
- gps,
- TV,
- läsning/sökning,
- nätinköp
- och ibland ringa till någon…
(Det bästa som hänt oss efter SOG, solceller och LFP batterier).

Toppen