• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
770
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Cosmos är i princip färdig endast mindre detaljer återstår, allt fungerar som det ska.
Avvaktar avfärden väntar på att få köpa en AL6 6kg gasolflaska godkänd eftersom min behöver revision. Svårt att få tag på. Antagligen räcker gasen ca 4kg till att värma mat och varmvatten.
Har tänkt avsluta tråden syftet är uppfyllt målet är nått. Reser söderut och anknyter till min gode vän Hasse K som dyker upp senare med ett gäng husbilsåkare.
20241109_183043.jpg20241109_183415.jpg20241116_140516.jpg
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
770
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag överväger att göra en video filma lite från omgivningen, sitta och prata 20min framför en kamera passar inte mej. Kan få hjälp att klippa ihop en video.
Känner inte att jag vill lägga tid på en reseberättelse efter den senaste tidens turbulens som svar på frågan.
Om det är någon som vill ha kontakt skicka ett meddelande privat så kan vi byta mail eller smsnummer för kontakt.
Men under resa kommer tiden vara begränsad.

Om jag bromsar hårt eller krockar så kommer allt löst i bilen fortsätta rakt framåt.
Bordet kommer jag att lägga omkull på golvet under transportsträckor på så vis att det inte kan åstadkomma skada.
När man parkerat är det bra med ett löst bord inga knepiga handgrepp behövs. Har blivit på körd i hög fart utanför Besancon
Allt var där det skulle, hade kvinnan som körde på vridit på ratten istället för att panikbromsa hade det inte hänt.
Jag kan ställa datorn framför fåtöljen eller sitta i soffan vid bordet på dagtid. Datorn brukar jag stoppa undan i sängkläderna när jag kör.
Har försökt analysera hur jag använder rummet hemma för att få det likt mina vanor. Det gäller att kunna trivas i ett litet utrymme när det gäller en längre tid.
Blir det tråkigt åker jag hem!
En fördel är att jag inte behöver alla dessa grusplaner eller stora asfalterade grusplaner att parkera med bommar appar automater och växelmaskiner till poletter som jag kanske aldrig någonsin kommer använda.
Jag kan parkera vid en vanlig väg eller en vanlig parkering och det behöver inte vara långt från centrum och restauranger.
Finns ett par ställen jag kan betala på för att jag varit där förut och trivs.
Jag väntar ett par dagar par dagar sen stänger jag tråden känns inte bra om någon efter ett halvår börjar skriva och undra i onödan.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
För mig är det märkligt att det inte går att ordna så att jag får läsa och följa Cosmos på en äventyrlig resa söderut ?
Bengtic har lyckats få till 525 inlägg i den här tråden. Tack för det säger jag, o tack borde alla säga. En tråd som ofta tar två steg fram o ett steg tillbaka.. nåt steg i sidled och nåt åt andra hållet..o än slant han ner i diket. Men på nåt sätt kommer vi ändå upp igen.
Detta är i stort sett den enda reseberättelse som återstår!
Den vill jag gärna läsa. Och jag läser den hellre här än på Facebook!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
770
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Toyota överdriver inte lite som gammal svensklärare skulle han nog kritiserat mej jag har alltid varit dålig på grammatik, den enda satsdel som jag klarat substanstiv gjorde att jag fick det lägsta av de gamla bokstavsbetygen.
Det underliga var att uppsatserna fick beröm och ibland upplästa av flera lärare senast pedagogikläraren på lärarhögskolan. Många år sen och alltid har det känns skämsigt.
Inte förren jag skrev en del här för ett antal år sedan och körde söderut träffade jag folk som kom fram och hälsade som jag inte kände alls sen blev jag intervjuad av Tommy.
Jag tänker fortfarande att jag skriver dåligt och slarvigt och förmodligen inget intressant.
Men jag förstår att det finns ett intresse på något vis får se hur det landar den framtiden är tills vidare oviss.
Provkörde bilen häromdagen körde till Norrköping var ju minus den startade lätt och kunde snart skjuta in choken helt.
Har ju toyotan bakom fick parkera om den det tog ett tag eftersom det var is som måste tinas.
Men hela tiden rök det mycket från avgasröret - ånga.
Körde till marinan i Norrköping min kusin som tävlat i rally och byggt flera bilar och har så mycket pokaler att han inte har plats för dom lyssnade och tittade och gav mej rådet att prova ett medel för att täta topplockspackningen.
Nu råkade jag köpa fel men vår eminente expert här på forumet talade om det rätta, får åka och byta snöar nu så jag får lugna mej ett tag.
Men bilen går fantastiskt bra enda smolket i bägaren är femmans växel mellan 70 - 85 låter det från vibrationer i växelspaken men lägger man fingret på den helt lätt tystnar det och börjar man komma uppåt 90km så har det försvunnit.
Jo jag gjorde ju ett extra golv med matta det låg ju löst tog bort det innan jag körde hem och det blev bättre att köra.
Iden var bra men nu är det ju så att jag har för långa ben för att det ska fungera
Men verkligen roligt att köra bilen efter en stund, det är ju samma miljö som den gamla bilen och som många andra husbilar byggda på samma fiat duacato chassi.
Min gamla bil var inte egentligen svårkörd men krävde mycket uppmärksamhet och trots att den lätt kunde köra i 100km så blev den ganska orolig fjädringen var väldigt mjuk.
Denna bil är väldigt mycket annorlunda trots att hela förarmiljön är samma,
Fjädringen är någonstans mellan hård och bestämd den förra var svampig, styrningen reagerar direkt och den håller kursen spikrakt utan problem.
Gamla bilen krävde korrigeringar hela tiden och kändes lite seg.
Så från ett förarperspektiv är det en helt annan bil som jag måste lära mig på nytt och så lätt att falla in i ett gammalt beteende.
Bensin motorn går ju mycket tystare och man behöver inte växla lika ofta att sen bilen är betydliget lättare speciellt nu när allt är tömt överallt. Gör ju att motorn inte behöver jobba så mycket hela bilen känns mer som en personbil,
Som den miniplåtis den är.
En enmans miniplåtis specialbyggd för resor och upptäcksfärder var vad jag ville ha och det verkar vara där det landat.
Jag har inte bråttom söderut de flesta resorna har varit i slutet på november men kan dröja till december, det medför att min ursprungliga planering ändras tillbaka till min gamla beprövade rutt.
Stena line från göteborg har en fin båt som är trevlig att åka med den går sen em och kommer iland vid niotiden. Man hinner äta dricka en öl sitta i hytten titta på tv eller om det är uppträdande lyssna till musik.
Ganska enkelt att köra söderut 35mil så har man nått halva tyskland och det finns vägar runt hamburg några köer är det nog inte vid den tiden man passerar staden.
Sen kan man ju stanna vid greven har ju varit där så många gånger nu men alltid mått väldigt bra där, när man varit där så har det varit en bra bit söderut och man känt att nu är man på väg lite längre dagar har det blivit.
när man kört hem som sist i toyotan har man vetat att det är sista gången jag sover i bilen vilket då efter 7 veckor kändes bra även om jag inte mått dåligt.
I luxemburg står jag gratis på en mack där det är gratis om man tankar och det är billigt och en stor affär inne.
Sen finns det ingen gammal planering som gäller längre har ofta stått gratis och det kommer jag göra.
Jag tackar alla som visar att de uppskattar det jag gör vet inte hur jag gör med rapporteringen ännu.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Toyota överdriver inte lite som gammal svensklärare skulle han nog kritiserat mej jag har alltid varit dålig på grammatik, den enda satsdel som jag klarat substanstiv gjorde att jag fick det lägsta av de gamla bokstavsbetygen.
Det underliga var att uppsatserna fick beröm och ibland upplästa av flera lärare senast pedagogikläraren på lärarhögskolan. Många år sen och alltid har det känns skämsigt.
Inte förren jag skrev en del här för ett antal år sedan och körde söderut träffade jag folk som kom fram och hälsade som jag inte kände alls sen blev jag intervjuad av Tommy.
Jag tänker fortfarande att jag skriver dåligt och slarvigt och förmodligen inget intressant.
Men jag förstår att det finns ett intresse på något vis får se hur det landar den framtiden är tills vidare oviss.
Provkörde bilen häromdagen körde till Norrköping var ju minus den startade lätt och kunde snart skjuta in choken helt.
Har ju toyotan bakom fick parkera om den det tog ett tag eftersom det var is som måste tinas.
Men hela tiden rök det mycket från avgasröret - ånga.
Körde till marinan i Norrköping min kusin som tävlat i rally och byggt flera bilar och har så mycket pokaler att han inte har plats för dom lyssnade och tittade och gav mej rådet att prova ett medel för att täta topplockspackningen.
Nu råkade jag köpa fel men vår eminente expert här på forumet talade om det rätta, får åka och byta snöar nu så jag får lugna mej ett tag.
Men bilen går fantastiskt bra enda smolket i bägaren är femmans växel mellan 70 - 85 låter det från vibrationer i växelspaken men lägger man fingret på den helt lätt tystnar det och börjar man komma uppåt 90km så har det försvunnit.
Jo jag gjorde ju ett extra golv med matta det låg ju löst tog bort det innan jag körde hem och det blev bättre att köra.
Iden var bra men nu är det ju så att jag har för långa ben för att det ska fungera
Men verkligen roligt att köra bilen efter en stund, det är ju samma miljö som den gamla bilen och som många andra husbilar byggda på samma fiat duacato chassi.
Min gamla bil var inte egentligen svårkörd men krävde mycket uppmärksamhet och trots att den lätt kunde köra i 100km så blev den ganska orolig fjädringen var väldigt mjuk.
Denna bil är väldigt mycket annorlunda trots att hela förarmiljön är samma,
Fjädringen är någonstans mellan hård och bestämd den förra var svampig, styrningen reagerar direkt och den håller kursen spikrakt utan problem.
Gamla bilen krävde korrigeringar hela tiden och kändes lite seg.
Så från ett förarperspektiv är det en helt annan bil som jag måste lära mig på nytt och så lätt att falla in i ett gammalt beteende.
Bensin motorn går ju mycket tystare och man behöver inte växla lika ofta att sen bilen är betydliget lättare speciellt nu när allt är tömt överallt. Gör ju att motorn inte behöver jobba så mycket hela bilen känns mer som en personbil,
Som den miniplåtis den är.
En enmans miniplåtis specialbyggd för resor och upptäcksfärder var vad jag ville ha och det verkar vara där det landat.
Jag har inte bråttom söderut de flesta resorna har varit i slutet på november men kan dröja till december, det medför att min ursprungliga planering ändras tillbaka till min gamla beprövade rutt.
Stena line från göteborg har en fin båt som är trevlig att åka med den går sen em och kommer iland vid niotiden. Man hinner äta dricka en öl sitta i hytten titta på tv eller om det är uppträdande lyssna till musik.
Ganska enkelt att köra söderut 35mil så har man nått halva tyskland och det finns vägar runt hamburg några köer är det nog inte vid den tiden man passerar staden.
Sen kan man ju stanna vid greven har ju varit där så många gånger nu men alltid mått väldigt bra där, när man varit där så har det varit en bra bit söderut och man känt att nu är man på väg lite längre dagar har det blivit.
när man kört hem som sist i toyotan har man vetat att det är sista gången jag sover i bilen vilket då efter 7 veckor kändes bra även om jag inte mått dåligt.
I luxemburg står jag gratis på en mack där det är gratis om man tankar och det är billigt och en stor affär inne.
Sen finns det ingen gammal planering som gäller längre har ofta stått gratis och det kommer jag göra.
Jag tackar alla som visar att de uppskattar det jag gör vet inte hur jag gör med rapporteringen ännu.
Men bilen går fantastiskt bra enda smolket i bägaren är femmans växel mellan 70 - 85 låter det från vibrationer i växelspaken men lägger man fingret på den helt lätt tystnar det och börjar man komma uppåt 90km så har det försvunnit.

Du bytte O-ringen som är till växellådans axel tapp på din förra bil. Om du inte vill ge dig på det nu kan du testa att fetta in axeln. Det minskar vibrationerna en del, men bara tillfälligt. Sen finns det klassiska felet med glapp i anslutningen av tappen till hardyskivan.
Det kan räcka med att dra åt muttern men det bästa är att byta ut bulten.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
770
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Eftersom jag inte kört bilen så har det inte blivit av att jobba med dom delarna, felet är ju i växellädan och till skillnad från förra bilen har jag hopp om att det ska minska vid långkörning.
Bilen går ju tyst annars eftersom någon tidigare lagt in ljudisolering.
Jag jobbade en del med den gamla bilen innan hemfärd i portugal Olihao. Jag kan nog titta över det nere i värmen.
Jag har tittat över det hela och eftersom det sitter en nippel vid bussningen har den fått fett.
Felet är ju solklart egentligen men just på den här äldre modellen går det inte lätt att byta femte dreven som är boven i dramat.

Brottas ju med ett mer akut problem att det försvinner vatten ganska långsamt som ger upphov till ångrök i avgasröret.
Trodde att jag hade fel om problemet eftersom det i somras var ganska tätt som kan bero på temperaturen.
Sitter här med en flaska head gasket and block repair som ska lösa det problemet. I och med de lösa cylinderfodren får man tänka lite annorlunda så jag testar det här medlet, får tappa systemet delvis men köpte en dunk på 4 l glykol så det lutar åt att det blir en fullständig tömning med ny glykol så fort tempen börjar närma sig normala temperaturer.
Ska passa på att slå i andra halvan rvs när jag är på g med provkörning, att få glykol i motorn är ju riktigt dåligt men syns inget på oljan och vattnet har nog tryckts ut via toppen och inte gått ut i oljan.
Sen ska jag kontakta min gamle vän Roy på Finspångs Bilskrot om jag kan få hjälp med omläggning av däck för i sådant fall kommer jag sätta på nya däck eftersom de gångerna man behöver vinterdäck så är det väldigt viktigt med bra däck. Det kan ju faktiskt hända även söderut att det snöar, ett lite sämre vägval kan växla årstid väldigt snabbt.
Alla är inte medvettna om det men jag är har ju kört och haft tur och varit försiktig.
Normalt är ju en viktfördelning på 60% /40% där framdäcken är mer belastade det ger trygga vägegenskaper rent statiskt räknat. En husbil med vattentankar garage osv får man räkna omvänt 40/60 vilket gör att framhjulen kan spinna loss väldigt lätt med en stark motor nyare bilar har ju en del elektronik som ska kompensera det hela.
Men blir väldigt lätt stora problem när det blir halt min korta bil med nästan noll överhäng klarar sånt bra men däcken är viktiga. Nu vet jag ju att kommer man nedanför luxemburg är det inga problem. Men i tyskland kan det vara vinter och halt.
Eftersom jag ska behålla bilen så nya däck är inte helt fel, den dagen jag måste sälja och flytta till en hyrd lägenhet kanske med viss hemtjänst och får välja mellan personbil och husbil hoppas jag att jag kan välja husbil eftersom ett enkelt hyreshus inte ger några möjligheter till att komma nära naturen.
Även kan ju bilen med möjlighet till vila övernattning göra en stor skillnad i livet.
Jag planerar för framtiden det ska helst inte gå från frisk till totalt stillasittande och beroende på en dag.
Planera för framtiden på ett klokt och förutseende vis bör alla göra men man ser hur en del satt sig i situationer där det lätt blir katastrof. Ensamåkare med djur ombord vad gör man om man blir sjuk allvarligt? Vad gör man om värmaren inte startar om vatten och toalett slutar fungera ?
Lite om kriget kommer i en husbil har inte läst den gjorde det grundligt på 60talet.
Lite sådana tankar finns också att sätta sig i husbilen och köra bort från problemen fast då behöver man mer kontanter och större bil.
Jo en stor husbil vinner alltid i komfort och förlorar alltid i smidighet att parkera. Skulle jag få välja blev det säkert en riktig bamse med slide-out där man kunde bo hela vintrarna och sen åka hem men då ska man ju ha en egen tomt att parkera på men det går knappast lagligt man måste köpa ett hus på en tomt med regler hur länge man får parkera på egen mark.
Så fn handlar det om boende som skiftar efter årstiderna.
Mr sir Mclean har löst det han bor på en kanarieö året runt.
Jag har i ett antal år haft färjan till tenerife i tankarna eller GC som egentligen är bättre. När man är på plats i spanien får man fundera vidare. Jo det handlar ju om pengar....
 
Toppen