• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning av Oral-B eltandborste.

Mona&Ulf

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
11422
Medlemskap
2025
Tips och en varning till er som laddar Oral-B eltandborsten i husbilen via omvandlare/converter. Jag tror att vi har pajat 2 eller 3 laddare under några år. Har skickat in på service och fått tillbaka en ny laddare. Men ingen visste varför den hade gått sönder. När jag ringde Oral-B kundtjänst denna gången, så sa hon direkt att deras laddare klarar inte alltid den sortens laddning. Tyvärr står det ingen varning om detta i bruksanvisningen. Sen ringde jag även det nya servicestället och en kille där förklarade att det är stor risk att laddaren går sönder. Han förklarade hur det funkar med elen, men det var för tekniskt för mig att komma ihåg. Det är bara när vi får 220V i uttagen som vi kan ladda eltandborsten. Inga problem när vi vet vad som gäller.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tips och en varning till er som laddar Oral-B eltandborsten i husbilen via omvandlare/converter. Jag tror att vi har pajat 2 eller 3 laddare under några år. Har skickat in på service och fått tillbaka en ny laddare. Men ingen visste varför den hade gått sönder. När jag ringde Oral-B kundtjänst denna gången, så sa hon direkt att deras laddare klarar inte alltid den sortens laddning. Tyvärr står det ingen varning om detta i bruksanvisningen. Sen ringde jag även det nya servicestället och en kille där förklarade att det är stor risk att laddaren går sönder. Han förklarade hur det funkar med elen, men det var för tekniskt för mig att komma ihåg. Det är bara när vi får 220V i uttagen som vi kan ladda eltandborsten. Inga problem när vi vet vad som gäller.
Laddaren behöver en inverter som ger ren sinusvåg i uttagen. Då fungerar det,

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
hade samma problem. Men fick tips av någon på detta forum att köpa en Jordan tandborste. Laddas med USB. Batteriet är ett lithium och räcker till jättemånga borstning. Rekommenderas. Även Oral b borstar går att ha till denna. Kolla före att det står att Oral b borstar passar
Kör också Jordan, Individual Reach, Small Precision Head. Kräver ingen sinuskurva alls! :cool::D

Mona&Ulf

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
11422
Medlemskap
2025
Det är som Montreal skriver, bara ren sinus kurva. Då går det utmärkt att ladda. Men är det en inverter med modifierad kurva pajar laddaren direkt, inte heller bra för datorer m.m. Har skrivits en hel del om detta i gamla trådar.
Nu googlade jag på inverter med ren sinuskurva och hittade då den gamla tråden. Där fanns mycket att läsa. Är det så enkelt så att om apparaten (mobilen, rakapparat mm) laddats en gång och inte gått sönder, då klarar den modifierad sinuskurva? Annars måste vi ju köpa en ny omvandlare/converter/inverter. Vi ligger ofta ute utan el, eftersom vi har solceller, men mobilerna och hörapparater måste ju laddas, i convertern. Och det har gått bra i flera år. Men vi vill ju inte att mobilerna ska paja. Min man kan mycket men här blir det krångligt. Är det någon som du kan rek till hyfsat pris? Tack på förhand!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Nu googlade jag på inverter med ren sinuskurva och hittade då den gamla tråden. Där fanns mycket att läsa. Är det så enkelt så att om apparaten (mobilen, rakapparat mm) laddats en gång och inte gått sönder, då klarar den modifierad sinuskurva? Annars måste vi ju köpa en ny omvandlare/converter/inverter. Vi ligger ofta ute utan el, eftersom vi har solceller, men mobilerna och hörapparater måste ju laddas, i convertern. Och det har gått bra i flera år. Men vi vill ju inte att mobilerna ska paja. Min man kan mycket men här blir det krångligt. Är det någon som du kan rek till hyfsat pris? Tack på förhand!
Växelriktaren (inverter/converter) omvandlar 12V likspänning till 230V växelspänning, som därefter – i laddaren – ska omvandlas till lämplig laddspänning, och vid varje omvandling uppstår effektförluster.

Ingrids Oral B-tandborste laddas via en USB-kabel, min hörapparat laddas via USB-kabel och våra mobiltelefoner laddas via USB-kabel.

Det är inte mycket vi behöver 230V till i vår husbil. Trots detta har vi en stor växelritare, som vi nästan aldrig använder.

Pålle

Senast ändrad:
Toppen